این ١٣ دانشجوی دانشگاه شریف همزمان با یک پرواز مهاجرت کردند +عکس

تصویری از مهاجرت ١٣ دانشجوی دانشگاه شریف در یک پرواز در فضای مجازی خبرساز شده است.

این ١٣ دانشجوی دانشگاه شریف همزمان  با یک پرواز مهاجرت کردند +عکس

١٣ دانشجوی دانشگاه شریف در یک پرواز به طور مشترک مهاجرت کردند 

تصویری از مهاجرت ١٣ دانشجوی دانشگاه شریف در یک پرواز در فضای مجازی خبرساز شده است.

به گزارش عرشه آنلاین بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد از دانشجویان تمایل به مهاجرت از ایران دارند. در این میان تمایل به مهاجرت در میان چهار دانشگاه برتر کشور، زیاد و بسیار زیاد است که دانشگاه صنعتی شریف ۷۰ درصد، علم و صنعت ایران ۶۶ درصد، دانشگاه تهران ۶۳ درصد و دانشگاه صنعتی امیر کبیر ۶۱ درصد است.(منبع : رصدخانه مهاجرت ایران )

تمایل به مهاجرت در دانشگاه صنعتی شریف ۷۰ درصد، علم و صنعت ایران ۶۶ درصد، دانشگاه تهران ۶۳ درصد و دانشگاه صنعتی امیر کبیر ۶۱ درصد است. به عبارتی میل به مهاجرت دانشجویان این دانشگاه‌ها زیاد و بسیار زیاد است و دانشجویان صنعتی شریف نیز بیشترین میل به مهاجرت را دارند. داده‌هایی که نشان از نارضایتی آنها از ادامه تحصیل و اشتغال در ایران می‌دهد و حالا با اعتراضات اخیر بیم آن می‌رود که ناامیدی آنها از اصلاح امور بیشتر شود.

یکی از مقاصد مهم مهاجرتی دانشجویان ایرانی، امریکاست. البته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شرایط برای مهاجرت دانشجویان به این کشور سخت شد و مقصد آنها به سمت کشورهای دیگر مانند ترکیه و کانادا تغییر کرد. نکته مهم دیگر در وضعیت دانشجویان ایرانی در امریکا این است که بیش از نیمی از آنها در رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

 ۵۰درصد دانشجویان تمایل به مهاجرت دارند

پیش از این نیز سایت ملک پور در گزارشی به وضعیت میل به مهاجرت در میان گروه‌های مختلف پرداخت. بر این اساس ۴۰ درصد از دانشجویان و بیش از ۵۰ درصد دانشجویان تمایل به مهاجرت دارند.

بر اساس داده‌های سالنامه مهاجرت ۱۴۰۰، تمایل به بازگشت مهاجران تحصیلی نیز چندان تعریفی ندارد. از ۲ هزار و ۷۶۵ المپیادی، هزار و ۲۹ نفر از آنها مقیم خارج هستند؛ یعنی بیش از ۳۷ درصد از آنها. ضمن اینکه تنها ۱۲۲ نفر از المپیادی‌هایی که سابقه خروج از کشور را داشتند را به ایران برگشتند. (سال ۸۰_۹۴)

همچنین از سال ۸۰ تا ۹۱، بیش از ۱۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور سراسری (یک تا هزار) مقیم خارج شدند و دیگر به ایران بازنگشتند.

در سال‌های گذشته تراز جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج ثابت بود که می‌توان ریشه آن را در شیوع ویروس کرونا و قیمت دلار جست‌وجو کرد. اما با فروکش کردن موج کرونا در جهان و البته شرایط ناپایدار اقتصادی در ایران، بار دیگر زمزمه موج جدید مهاجرت ایرانیان شنیده می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106860

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر