خبر مهم / موافقت مجلس با تفییر نحوه تاثیر معدل در کنکور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند.

خبر مهم /  موافقت مجلس با  تفییر نحوه تاثیر معدل در کنکور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را بررسی و کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

با رأی نمایندگان مجلس تاثیر قطعی معدل در کنکور تا سال ۱۴۰۶ به تاخیر افتاد

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در نشست علنی امروز با پیشنهاد حجت الاسلام ذوالنوری مبنی بر تعویق تاثیر معدل در آزمون سراسری تا سال ۱۴۰۶ موافقت کردند و کنکور تا آن سال طبق سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف شد تا سال مذکور تمام زیرساخت‌ها را برای تاثیر معدل در کنکور فراهم کند.

کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست

محمد رشیدی در موافقت با کلیات این طرح، اظهار داشت: چند ماه است که پیامک‌های میلیونی و مراجعات متعدد از سوی جوانان داریم، لذا ما به عنوان نماینده آن‌ها، مسئول دنبال کردن نگرانی‌های آن‌ها هستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلام تصریح کرد: مجلس پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نوبت قانون در این مورد داشت که اگر نیاز به اصلاحاتی بود، باید در مجلس انجام می‌شد. ملاک قبولی نباید صرفاً آزمون باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت آموزشی، بیان کرد: کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران سطح آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت دارد، ندارد و بر این اساس نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.

جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده، شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نیز در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند. مجلس درباره این موضوع در سال ۹۲ مصوبه‌ای داشت که بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه ماه‌ها است که با اعصاب و روان دانش‌آموزان بازی شده و صدها پیام و تماس از طرف دانش‌آموزان به نمایندگان مجلس گرفته می‌شود. قطعاً تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، اما بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.

نقدعلی بیان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است، مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند، ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند هدفی را که دارد دنبال و تأمین کند. آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند، عدالت رعایت می‌شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد؟ انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.

نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی با هم مغایرتی ندارد

همچنین علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: برخی در شرایط فعلی این طور وانمود می‌کنند که مجلس در جاهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر است، نباید ورود کند که در پاسخ به این ادعاها باید گفت که اتفاقاً شأن مجلس همین است. مجلس هر جا احساس کند حقی از مردم گرفته می‌شود، باید به آن مسئله پرداخته و آن موضوع را برطرف کند.

وی بیان کرد: نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این بخش با هم مغایرتی ندارد. ما می‌خواهیم ابتدا به کلیات طرح فوق رأی دهیم و حتماً در جزئیات نظر نمایندگان اخذ خواهد شد.

در حال تکمیل

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106653

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر