آیا ال نینو وارد ایران می‌شود؟

ال نینو یک پدیده اقلیمی طبیعی است که در اقیانوس آرام رخ می‌دهد و می‌تواند بر آب‌وهوای سراسر جهان، از جمله ایران تأثیر بگذارد. ما چگونه باید برای پیامدهای احتمالی پدیده ال نینو در ایران آماده شویم؟

آیا ال نینو وارد ایران می‌شود؟

تاثیرات ال نینو در ایران چه خواهد بود؟

ال نینو یک پدیده اقلیمی طبیعی است که در اقیانوس آرام رخ می‌دهد و می‌تواند بر آب‌وهوای سراسر جهان، از جمله ایران تأثیر بگذارد. ما چگونه باید برای پیامدهای احتمالی پدیده ال نینو در ایران آماده شویم؟

، ال نینو یک پدیده طبیعی است که نمی‌توان آن را پیش بینی یا کنترل کرد. با این حال، آگاهی از این پدیده می‌تواند به شما کمک کند تا خود را برای تأثیرات احتمالی آن آماده کنید.

ال نینو می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر آب و هوای ایران داشته باشد. این مهم است که از این پدیده آگاه باشید و در جریان تازه‌ترین پیش‌بینی‌های آب و هوایی برای مقابله با آن تا بتوانید خود را برای تأثیرات احتمالی آن آماده کنید.

تأثیرات خاص ال نینو بر ایران

افزایش بارندگی در غرب و جنوب غربی ایران

کاهش بارندگی در شرق و شمال شرق ایران

افزایش خطر سیلاب در غرب و جنوب غربی ایران

کاهش خطر سیلاب در شرق و شمال شرق ایران

بهبود شرایط کشاورزی در غرب و جنوب غربی ایران

افزایش خطر خشکسالی در شرق و شمال شرق ایران

ال نینو چیست؟

ال نینو یک پدیده اقلیمی طبیعی است که هر ۲ تا ۷ سال یکبار رخ می دهد و می‌‌‌‌تواند بر آب‌وهوای سراسر جهان تأثیر بگذارد. در طول ال نینو، آب‌های سطحی اقیانوس آرام در نزدیکی خط استوا گرمتر از حد معمول می‌شود. این می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در جریان‌های اقیانوسی و جو شود که می‌تواند بر الگوهای بارندگی و دما در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

چند توصیه برای کاهش تأثیرات منفی ال نینو در ایران

مدیریت منابع آب:

ایران کشوری خشک است و منابع آب محدودی دارد. مدیریت صحیح منابع آب می‌تواند به کاهش خطر خشکسالی و سیلاب کمک کند.

ایجاد سیستم‌های هشدار زودهنگام:

سیستم‌های هشدار زودهنگام می‌تواند به مردم کمک کند تا در برابر بلایای طبیعی مانند سیلاب و خشکسالی آماده شوند.

آموزش مردم در مورد خطرات ال نینو:

آموزش مردم در مورد خطرات ال نینو می‌تواند به آنها کمک کند تا اقدامات لازم را برای محافظت از خود و دارایی‌های خود انجام دهند.

با اتخاذ این اقدامات، می‌توان تأثیرات منفی ال نینو بر ایران را کاهش داد.

فاصله ال نینو با ایران چقدر است؟

 احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه پدیده ال‌نینو در اقیانوس آرام قرار دارد و فاصله ۲۰ هزار کیلومتری با ایران دارد، می‌گوید: «این پدیده اثر مستقیمی بر آب‌وهوای ایران ندارد و نمی‌توان از همین الآن وقوع سیل را به‌عنوان یکی از اثرات آن پیش‌بینی کرد. با توجه به تجربه سال‌های گذشته، احتمال وقوع سیل در ایران در پاییز و زمستان امسال بیشتر از سال گذشته است و بارش‌ها در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.»

وی با تأکید بر اینکه نباید بیخودی در مردم ایجاد نگرانی کرد، می‌گوید: «باید با اطلاعات و داده‌هایی که در اختیار داریم، پدیده‌هایی مانند سیل را مدیریت کنیم و بهترین بهره را از آن ببریم. همچنین باید اقدامات پیشگیرانه برای حفظ آب ناشی از بارندگی‌ها داشته باشیم.»

آیا ال نینو وارد ایران می‌شود؟

پدیده ال‌نینو که باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود، امسال قرار است پاییز و زمستان پربارشی را برای ایران رقم بزند.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، سخنگوی صنعت آب ایران می‌گوید: «به جز در جنوب و جنوب شرق کشور، سایر بخش‌های کشور با افزایش بارش و شرایط فوق‌نرمال روبرو خواهند بود.»

این شرایط فوق‌نرمال، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد و انتظار می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع حدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

گرمای بالای فاز ال‌نینو نیز باعث ذوب سریع برف‌ زمستانه خواهد شد و بر شدت سیلاب‌ها تأثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی، حوضه‌های آبریز دارای سدهای مخزنی بزرگ، می‌توانند ضمن ذخیره‌سازی آب برای مصرف در سایر فصول، با کنترل سیل، جلوی وقوع خسارات جانی و مالی را نیز بگیرند.

اما در حوضه‌های فاقد مخازن ذخیره‌ای و کنترل سیلاب، امکان وقوع خسارت محتمل‌تر است. وزارت نیرو، ضمن اهتمام جدی برای برنامه‌ریزی مخازن سدها و تأمین شرایط رودخانه‌ها برای عبوردهی مطمئن سیلاب‌ها، تعداد حدود ۸۰۰۰ نقطه حادثه خیز و سازه تقاطعی را شناسایی و به دستگاه‌های متولی اعلام کرده است تا مسائل موجود در این نقاط ارزیابی و رفع و عبور ایمن سیلاب تضمین شود. لازم به ذکر است توجه به پیش‌بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی و هشدارهای صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور، می‌تواند باعث کاهش جدی خسارات سیلاب‌ها بویژه خسارات جانی شود.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106005

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر