ممنوعیت کاشت ناخن و مژه کدام درد را دوا می‌کند؟!

در لایحه حجاب و عفاف پیش‌بینی شده که کاشت ناخن و مژه از این به بعد ممنوع است؛ اما مردم و همچنین آرایشگران درباره چنین قانونی چه می‌گویند؟

ممنوعیت کاشت ناخن و مژه کدام درد را دوا می‌کند؟!

در لایحه حجاب و عفاف پیش‌بینی شده که کاشت ناخن و مژه از این به بعد ممنوع است؛ اما مردم و همچنین آرایشگران درباره چنین قانونی چه می‌گویند؟

به گزارش عرشه آنلاین، یک آرایشگر می‌گوید: «متاسفانه هیچ حمایتی از صنف ما نشده ما در تنگنای شدیدی قرار داریم با هزینه‌های بالا و سرسام‌آور کرایه‌ها و مواد آرایشی، می‌خواهیم از عهده مسایل معیشتی و اقتصادی خود برآییم مسولان باید شرایط کنونی آرایشگران زنانه را در نظر بگیرند.»

وزارت کار به‌تازگی بدون هیج پیوست توجیه افکار عمومی، چراغ خاموش رشته استاندارد‌های آموزشی در رشته ناخن و مژه را از پورتال سازمان فنی و حرفه‌ای حذف کرده و این پیام جدید را به آرایشگران زنانه داده است که دیگر مجوز فعالیت در این رشته‌ها را ندارند.

با تصمیم غیرمنتظره این وزارتخانه تعداد زیادی از کارآموزانی که دوره آموزش خود را به‌پایان رسانده‌اند بلاتکلیف مانده‌اند، از آن طرف دیگر هم آرایشگران قدیمی که تاکنون با مجوز قبلی در این حوزه‌ها فعالیت داشتند باید کار خود را تعطیل کنند، در واقع ده‌ها هزار زن و دختر منبع درآمدشان را از دست خواهند داد. البته پیش از این هم ممنوع شدن کاشت ناخن، مژه و برخی دیگر از خدمات در آرایشگاه‌های زنانه در مشهد سبب‌ساز مشکلات اقتصادی و امنیتی برای زنان آرایشگر شده بود.

این اقدام در شرایط فعلی کشور بخش اعظمی از نیروی کار زنان که در این حرفه مشغول به کار هستند و از همین راه ارتزاق می‌کنند را بیکار می‌کند، ولی آفت دیگر که خیلی مورد توجه قرار دارد این است که تعداد زیادی از آرایش‌گران که از این کار محروم می‌شوند به‌صورت زیرزمینی اقدام به این کار می‌کنند، آن وقت هزینه‌ها بالا می‌رود و دود آن به چشم مردم.

بر اساس گزارشی که سازمان تعزیرات در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است، از حدود ۲۱ هزار آرایشگاه زنانه تهران ۲۰ هزار آرایشگاه به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و تنها هزارو ۱۵۰ آرایشگر زنانه با مجوز رسمی فعالیت دارند. همچنین پورتال اطلاع‌رسانی اتحادیه آرایشگران زنانه تهران نشان می‌دهد که تنها حدود ۷۴۷ آرایشگاه زنانه در تهران فعالیت می‌کنند و در شش سال گذشته بیشتر از یک‌سوم آرایشگاه‌های زنانه تهران تعطیل شده‌اند. از طرفی به‌نظر می‌رسد آن دسته از افردی که علاقه‌مند به کاشت مژه و ناخن بودند باز این کار را انجام می‌دهند با این تفاوت که اگر الان یک کار قانونی انجام می‌دادند حالا این کار غیرقانونی می‌شود، وقتی چنین کار‌هایی غیرقانونی اعلام می‌شوند، چون طرفداران زیادی دارد جامعه به‌سمت هنجار شکنی سوق داده می‌شود.

بیشتر صاحبان آرایشگاه‌های زنانه و کارکنان سرپرست خانواده هستند

سمیه ۴۵ ساله دارد، او سرپرست سه کودک خردسال است و با مشقت زیاد و تلاش توانسته یک کلینیک کاشت ناخن و مژه را راه‌اندازی کند، او درباره این ممنوعیت جدید به خبرآنلاین می‌گوید: «مدت زیادی را برای آموزش و یادگیری گذاشتم و بالطبع مجبور بودم هزینه‌های بالایی را هم پرداخت کنم حالا که یک کلینیک را با وام و قرض و هزار بدبختی به‌پا کردم و یک عده‌ای را هم سرکار آوردم تا آن‌ها بتوانند صاحب این کار شوند می‌خواهند مجوزی که خودشان برای ما صادر کردند را متوقف کنند. واقعا تکلیف ما چه می‌شود؟ چون خودم خیلی سختی کشیدم زنانی را مشغول به‌کار کردم که آن‌ها هم سرپرست خانوار خود هستند و فقط از این راه می‌توانند درآمد داشته باشند. وزارت کار باید متولی کار برا‌ی ما زنان باشد و ما را حمایت کند، همین موضوع من و همکارانم را دچار سردرگمی کرده چرا که ما فقط به‌طور تخصصی در کاشت ناخن و مژه فعالیت داریم، یعنی دیگر نمی‌توانیم برویم اصلاح مو انجام بدهیم یا حتی دوره‌اش را هم ندیدیم.

ما مشکل معیشتی داریم

سمانه یکی دیگر از آرایشگرانی هست که به خبرآنلاین می‌گوید: «متاسفانه هیچ حمایتی از صنف ما نشده ما در تنگنای شدیدی قرار داریم با هزینه‌های بالا و سرسام‌آور کرایه‌ها و مواد آرایشی، می‌خواهیم از عهده مسایل معیشتی و اقتصادی خود برآییم مسولان باید شرایط کنونی آرایشگران زنانه را در نظر بگیرند.»

من بیکار بودم رفتم سراغ آموش کاشت مژه

مریم ۳۰ ساله است و کارش را خیلی دوست دارد او کارشناس ارشد معماری دارد و، چون کاری پیدا نکرده است به سراغ آموزش کاشت مژه رفته و از درآمدش هم خیلی راضی است او به خبرآنلاین می‌گوید: «درکنار همه سختی‌ها و کرایه‌های بالایی که مجبورم بدهم، ولی کارم را دوست دارم و کمک خرج خانواده هم هستم و توانسته‌ام با همین کارم بخشی ا زجهیزیه‌ام را آماده کنم حالا که می‌خواهم تشکیل زندگی بدهم با همچین ممنوعیتی مجبورم بروم در خانه و یا زیرزمینی به کارم ادامه دهم، از دست دادن مشتریان ثابتم که چندین سال با چنگ و دندان آن‌ها را نگه داشته‌ام خسارت بزرگی به من است.»

اگر نتوانم کار کنم مجبورم برای گدایی به خیابان بروم

زهرا ۵۰ سال دارد و سه بچه، شوهرش معلول است که توانایی کار را ندارد. او تنها نان‌آور خانواده پنج نفره است. او می‌گوید: «دیگر گزینه‌ای برای کار کردن ندارم. اگر نتوانم کار کنم مجبورم برای گدایی به خیابان بروم. از دیدگاه مرجع تقلید خاصی، کاشتن ناخن، هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند ما قبلا این مسئله را حتی در بسیاری از بروشور‌های تبلیغاتی آرایشگری می‌زدیم. نمی‌دانم چرا این ممنوعیت را بدون اطلاع قبلی اعلام کردند بسیاری از کارآموزانم نمی‌توانند حتی الان مدرک خود را با وجود این همه هزینه و وقت بگیرند.

من به صورت زیرزمینی مجبورم به این کار ادامه دهم

یک سالن کار دیگر می‌گوید: «این ممنوعیت وزارت کار فقط به رشد مشاغل زیر زمینی به صورت رشد قارچ گونه کمک خواهد کرد. به‌طور مثال شاید برخی افراد تصور کنند ترمیم کاشت ناخن ضروری نیست، اما با توجه به اینکه بلند شدن ناخن سبب برگشت و شکستن آن شده و این خود عفونت و قارچ روی ناخن ایجاد می‌کند، پس ترمیم برای افرادی که ناخن کاشتند، ضروری است و با بسته شدن سالن‌های آرایشی، امکان انجام این ترمیم در پستو‌ها و زیرزمین‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قیمت چند برابری فراهم شد، البته اگر من هم نتوانم کار کنم باید این شغل را به زیرزمین ببرم.»

دیدگاه شرعی مراجع در رابطه با کاشت ناخن برای خانم‌ها

اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید بر این باور هستند که کاشتن ناخن درصورتی که قابل برداشت باشد اشکال ندارد، اما در صورتی که قابل برداشت نباشد و مدت‌ها ثابت باقی بماند، جایز نمی‌دانند.

در جدول زیر، نظر ۵ تن از مراجع عظام تقلید در این باره را بخوانید.

مراجع

نظر

آیت‌الله خامنه‌ای

در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می داند امکان برطرف کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل های بعدی را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن چنانچه در روز های بعد باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود

 

 

آیت الله مکارم شیرازی

 

در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به‌هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای می‌گیرند.

 

 

آیت الله صافی گلپایگانی

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

 

 

 

 

 

آیت الله سیستانی

 

 

-غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود.

 

 

 

 

آیت الله بهجت

۱- شخصی که اصلاً ناخن ندارد و می خواهد ناخن مصنوعی بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمی شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.

۲- در وضو و غسل اشکال پیدا می‌شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب می شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولی اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.

 

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104803

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر