بحران کمبود انسولین در این استان

مردم جنوب کرمان از کمبود انسولین می‌گویند.

بحران کمبود انسولین در این استان

مردم جنوب کرمان از کمبود انسولین می‌گویند.

به گزارش عرشه آنلاین، مدتی است که کمبود انسولین در داروخانه‌های جنوب استان کرمان وجود دارد و این موضوع بیماران دیابتی را دچار مشکلاتی کرده است.

دیابت بیماری سخت و گاه خطرناکی است که بیماران مبتلا به آن با مصرف قرص یا تزریق مرتب و منظم انسولین می‌توانند این بیماری را کنترل کنند و اگر نتوانند آن را تهیه کنند با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

حالا مدتی است که بیشتر به دلیل تحریم‌های ظالمانه، انسولین خارجی که تزریق و اثرگذاری آن راحت‌تر و بهتر است در برخی مواقع در بازار کمیاب می‌شود و بیماران دیابتی جیرفت می‌گویند برای یافتن این دارو با مشکل مواجه هستند که در کنار بیماری باید مشکلات جدیدی را نیز تحمل کنند.

یکی از بیماران که نخواست نامش در گزارش برده شود  گفت: بیشتر اوقات بر اساس شناخت و ارتباطی که با متصدی فروش یک داروخانه دارم انسولین تهیه می‌کنم و آخرین بار در جیرفت توانستم از یک داروخانه ۲ عدد و در داروخانه دیگر هم ۲ عدد دیگر را دریافت کنم.

خریدن انسولین سخت شده!

وی افزود: خرید انسولین از داروخانه بدون خرید داروی دیگر با اکراه انجام می‌شود.

این شهروند ادامه داد: انسولین ایرانی در داروخانه‌ها وجود دارد که اثر مطلوبی ندارد، من در یک دوره مصرف این نوع انسولین ۳۰ روز متوالی در تب می‌سوختم تا اینکه انسولینم تمام شد و بهتر شدم.

این بیمار دیابتی اضافه کرد: در شهر کرمان هم مشکل کمبود انسولین وجود دارد، اما در مقایسه با جنوب استان کمی راحت‌تر پیدا می‌شود.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌ها نیز گفت: ۱۰۰ عدد سرسوزن را با پنج میلیون ریال تهیه می‌کنم و انسولین آزاد هم هر عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال تهیه می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در خصوص انواع خارجی انسولین همچون لانتوس، نورپید و نومیکس کمبود وجود دارد و در سطح کشوری هم این کمبود دیده می‌شود که فقط مختص جنوب کرمان نیست.

دکتر ابراهیم محمدی با بیان اینکه خرید انسولین خارجی ارز نیاز دارد افزود: البته میزان آن در جنوب کرمان کم و زیاد می‌شود، اما اینطور نیست که همیشه کمبود وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی شرکت‌های توزیع امکان دارد ۲ یا سه هفته توزیع نداشته باشند و ممکن است از ۳۰ داروخانه جیرفت، ۱۰ یا ۱۵ داروخانه انسولین نداشته باشند.

محمدی یادآور شد: انسولین‌های ایرانی به وفور در داروخانه‌ها وجود دارد، اما تزریق و استفاده از آن‌ها برای بیماران دشوار است، اما نوع خارجی به شکل قلم و آماده است که فرد می‌تواند تنظیم و در منزل به راحتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه برخی از بیماران هم مدعی هستند انسولین ایرانی عوارضی بر روی آن‌ها دارد، اضافه کرد: یک نوع ایرانی این دارو هم برای تزریق در منزل ساخته شده که بیماران می‌گویند با آن راحت نیستند و تنظیم و استفاده از این نوع سخت است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: به عنوان مثال یکی از بیماران نمی‌توانست به درستی سر سرنگ را ببند، هنگام تزریق سر آن کج می‌شد و امکان استفاده از آن وجود نداشت که البته همکاران با کمی آموزش توانستند مشکل را حل کنند و فرد نحوه استفاده را یاد گرفت.

محمدی از بیماران خواست اگر مشکلی در تهیه انسولین داشتند به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند تا این معاونت هر کدام از انسولین موجود را در اختیار آن‌ها بگذارد. / ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103903

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر