تاثیر دز سوم واکسن کرونا چند ماه است؟

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر دز سوم واکسن‌های فایزر و مدرنا تا چهار ماه پس از تزریق از بین می‌رود.

تاثیر دز سوم واکسن کرونا چند ماه است؟

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر دز سوم واکسن‌های فایزر و مدرنا تا چهار ماه پس از تزریق از بین می‌رود.

کارشناسان معتقدند گرچه اثربخشی دز تقویت‌کننده دو واکسن فایزر و مدرنا در مدت چهار ماه از بین می‌رود، همچنان در دور نگه داشتن افراد از بستری شدن در بیمارستان طی اوج‌گیری امیکرون بسیار خوب عمل کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که در زمانی که سویه امیکرون غالب بود، واکسن‌ها ۸۷ درصد در برابر مراجعات به اورژانس و ۹۱ درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان دو ماه پس از دریافت تقویت کننده، اثربخشی داشتند. چهار ماه پس از تزریق بوستر، اثربخشی در برابر ویزیت‌های اورژانس به ۶۶ درصد و در برابر بستری شدن در بیمارستان به ۷۸ درصد کاهش یافت.

مطالعه اخیری که CDC نتایج آن را به تازگی منتشر کرد به افزایش تعداد موارد مراجعه به اوراژانس و بستری در بیمارستان برای افراد بالای ۶۵ اشاره دارد که بیش از چهار ماه از دریافت دز تقویتی آنها می‌گذرد. این مطالعه جای تعجب نداشت، زیرا تحقیقات قبلی نشان داد که اثربخشی واکسن و تقویت کننده با گذشت زمان کاهش می یابد، اما به نظر می رسد اثربخشی تقویت کننده در برابر نوع دلتا قوی‌تر از امیکرون باشد. نوع بسیار قابل انتقال امیکرون اکنون تقریباً ۱۰۰٪ موارد کووید در ایالات‌متحده را تشکیل می دهد.

به نقل از بهداشت‌نیوز، یافته‌های مربوط به دوره‌ای که امیکرون در اوج قرار داشت بر اساس نمونه کوچکی (کمتر از ۲۰۰ بیمار) بود که حداقل چهار ماه قبل دز تقویت‌کننده دریافت کرده بودند. مایکل ساگ، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلاباما در این خصوص گفت: به طور کلی، این مطالعه شواهد بیشتری ارائه کرد که واکسن‌ها مفید واقع شده و افراد را از بیمارستان دور نگه می‌دارند. ما شاهد هستیم که تعداد کمی از افرادی که دز تقویتی زده‌اند، در اثر ابتلا به سویه‌های مختلف کرونا می میرند. واکسن‌ها هنوز کار می‌کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در گزارش جداگانه‌ای در روز جمعه، دستورالعمل‌های خود را در مورد تقویت افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تغییر داد. بنا بر بیانیه این نهاد، این افراد باید سه ماه پس از تکمیل سری اولیه واکسن‌های فایزر یا مدرنا تقویت شوند، نه پنج ماه. در حال حاضر حدود ۷ میلیون بزرگسال آمریکایی دچار نقص ایمنی هستند، از جمله افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص بوده و پاسخ سیستم ایمنی آنها مختل شده است. یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را به دلیل پیوند اعضا، سرطان یا بیماری‌های خود ایمنی مصرف می کنند.

CDC همچنین دستورالعمل خود را برای افراد دارای نقص ایمنی که یک دوز واکسن جانسون و جانسون دریافت کرده بودند تغییر داد و اعلام کرد که باید دوز دوم را بعد از ۲۸ روز دریافت کنند و سپس یکی از واکسن‌های mRNA را بعنوان تقویتی دریافت نمایند. علاوه بر این، افراد نیازی به تاخیر در واکسیناسیون کووید۱۹ پس از دریافت آنتی‌بادی‌های مونوکلونال یا پلاسمای ایجاد شده در دوران نقاهت ندارند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10384

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر