افشای جزئیات جنجالی از لایحه رتبه‌بندی معلمان | کوتاهی اداره قوانین مجلس درباره رتبه‌بندی چه بود؟

اداره قوانین مجلس شورای اسلامی برای ارسال اصلاحات لایحه رتبه‌بندی معلمان به شورای نگهبان کوتاهی کرده است که این موضوع صدای معلمان را درآورده است.

افشای جزئیات جنجالی از لایحه رتبه‌بندی معلمان | کوتاهی اداره قوانین مجلس درباره رتبه‌بندی چه بود؟

پس از تمام فرازو‌نشیب‌ها و رفت‌و‌برگشت‌ها، لایحه رتبه بندی معلمان نهایتا مجلس یازدهم ایرادات شورای نگهبان به این طرح را برطرف کرده است ولی شنیده‌ها حاکی از این است که مجلس در ارسال دوباره طرح بعد از رفع ایرادات به شورای نگهبان تعلل کرده است.

بیشتر بخوانید: تغییر بزرگ در لایحه رتبه‌بندی معلمان | اعلام جزئیات نحوه محاسبه طبقه بر اساس مدرک تحصیلی و سنوات خدمتی

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. این موضوع از سال ۱۳۹۰ مطرح بود ولی  هر بار به دلایل مختلف کنار گذاشته شده است تا اینکه در روزهای آخر دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد تا قرعه رسیدگی به آن به نام مجلس یازدهم و اجرای آن به دست دولت سیزدهم بیفتد.

رتبه‌بندی بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، صلاحیت تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد و کاملاً مرتبط با شغل معلمی است. پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود و البته هرچندسال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: هدف ما از رتبه بندی معلمان آن است که منزلت و جایگاه معلمان را در جامعه اسلامی و آموزش و پرورش ارتقا دهیم.

البته معیشت فرهنگیان دغدغه مهمی است که با وجود شرایط اقتصادی حاضر منجر به نارضایتی بیش از پیش معلمان نسبت به تاخیر در تصویب و اجرای این طرح شده است.  

از طرفی بار مالی این طرح قابل توجه است و دولت جدید که تازه عهده دار مملکت داری شده است برای تامین منابع مالی دچار شک و تردید و حتی کمبود بودجه است. با توجه به اینکه زمان اجرای این طرح از شهریور ۱۴۰۰ اعلام شده است، به نظر می رسد رتبه بندی تنها با شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ با این مشکل مواجه است چرا که بارها و بارها اعلام شده بار مالی رتبه بندی در بودجه سال آینده تعریف شده است و مشکلی در زمینه تامین آن وجود ندارد.   

حالا پس از تمام فراز و نشیب ها و تمام رفت و برگشت های این طرح نهایتا مجلس یازدهم ایرادات شورای نگهبان به این طرح را برطرف کرده ولی شنیده ها حاکی از این است که مجلس در ارسال دوباره طرح بعد از رفع ایرادات به شورای نگهبان تعلل کرده است.  

احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره علت این تعلل گفته است: در حال حاضر ابهامات و ایرادات شورای نگهبان درباره تأمین بودجه حل شده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است. سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری اعلام کردند که اصلاحات به دستشان نرسیده است که متأسفانه هیأت رئیسه و اداره قوانین مجلس، اصلاحات را چهار روز معطل کرده بودند که من روز دوشنبه ۹ اسفند در تذکر آیین‌نامه‌ای، این موضوع را تذکر دادم و تأکید کردم که وقتی اصلاحات انجام شده است، مجلس حق نداشته معطل کند و باید بلافاصله برای شورای نگهبان ارسال می‌شد. در واقع این کوتاهی از سوی اداره قوانین مجلس بود که اصلاحات را دیر فرستاده است.

باید منتظر ماند و دید که با تمام این تفاسیر سرانجام این طرح به کجا می رسد. چرا مجلس در ارسال طرح تعلل می کند؟ بعد از تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن این طرح در عمل  چقدر به اجرا در می‌آید؟ و آیا این طرح تنها در افزایش حقوق معلمان خلاصه می شود و یا به هدف اصلی آن، یعنی ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش، ختم می شود؟  

امید است با تعجیل در روند بوروکراتیک، این طرح که سالها با موانع متعددی دست به گریبان بوده به سرانجام خود برسد و با بهبود معیشت معلمان، فاصله دریافتی کارکنان بزرگترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت در کشور با شاغلان دیگر دستگاه ها به حداقل برسد و در نهایت منزلت و جایگاه معلمان در جامعه ارتقا یابد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 10329

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر