مطالبات گندمکاران بازهم پرداخت نشد/ وضعیت گندمکاران اسفناک است

طبق آخرین وعده وزیر جهاد کشاورزی در میانه مرداد ماه قرار شد تا پایان مرداد بخش دیگری از مطالبات پرداخت شود اما تا امروز یک ریال هم پرداخت نشده است.

 مطالبات گندمکاران  بازهم پرداخت نشد/ وضعیت گندمکاران اسفناک است

برخلاف وعده وزارت جهاد کشاورزی که قرار بود تا پایان مرداد ماه بخشی دیگر از مطالبات گندمکاران پرداخت شود، حتی یک ریال تا امروز پرداخت نشده است. این در حالی است که وضعیت کشاورزان و حتی شرایط کشت سال آتی، بسیار اسفناک است.

طبق آخرین وعده وزیر جهاد کشاورزی در میانه مرداد ماه قرار شد تا پایان مرداد بخش دیگری از مطالبات پرداخت شود اما تا امروز یک ریال هم پرداخت نشده است.

امروز شنبه محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی از دستور فوری رئیس‌ جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت فوری مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: بر این اساس ۵۰ هزار میلیارد تومان در جلسه اخیر تصویب شد که در حال پرداخت است.

وزیر جهادکشاورزی در حالی از خودکفایی کامل و پایداری تولید گندم در سال زراعی آینده ابراز امیدواری کرده که بعد از پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران در فروردین ماه ۱۴۰۲، بیش از ۴ ماه است که بخش دیگری از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده و کشاورزان پولی ندارند که کشت سال آتی را آغاز کنند. دولت هم طبق روال این مدت وعده و وعید می دهد.

با توجه به شرایط سخت اقتصادی این احتمال وجود دارد که گندمکاران با مشکل مواجه شده و حتی سال آینده به کشت دیگری روی آورند. بنابراین اگر سریعا مطالبات آنها پرداخت نشود سال آینده نه تنها به خودکفایی کامل نمی رسیم که مجبور به واردات بیشتر گندم خواهیم شد.

 علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران به رکنا گفت:مطالبات گندمکاران هنوز پرداخت نشده است

مدیرعامل بنیاد گندمکاران در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود عمل نمی کنند؟ گفت: قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان تا پایان این هفته از محل شرکت نفت پرداخت کنند که تا این لحظه هیچ مبلغی پرداخت نشده است. یعنی قرار است مطالباتی که بر مبنای نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و بسیار عقب افتاده است را پرداخت کنند تا به باقی مطالبات با نرخ ۱۵ هزار تومان برسند که داود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص گفته است باقی مطالبات تا آخر شهریور ماه پرداخت می شود.

وضعیت گندمکاران اسفناک است

ایمانی درخصوص وضعیت کشاورزان گفت: وضعیت گندمکاران اسفناک است از ابتدای سال بسیاری از کشاورزان هیچ پولی دریافت نکرده اند و برخی هم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بخشی از مطالبات خود را گرفته اند. هم اکنون زمان کشت در مناطق سرد و معتدل به زودی آغاز می شود و کشاورزان به کود، بذر، ماشین آلات، ... برای آمادگی نیاز دارند اما این در حالی است که مطالبات سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.

وی در آخر درخصوص جلسه با کشاورزان گفت: هیچگونه جلسه ای با کشاورزان و گندمکاران برگزار نشد. هفته گذشته جلسه شورای قیمتگذاری بود که بدون نتیجه پایان یافت و قرار شد دوشنبه این هفته یک جلسه دیگر برای تعیین تکلیف نرخ سال جدید برگزار شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103269

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر