عاملی که باعث آتش‌سوزی ۹۵ درصد از جنگل‌های گیلان شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، در پاسخ به این سوال که «علت اصلی حریق در جنگل ها چیست؟»، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی ها در جنگل های گیلان عامل انسانی دارد.

عاملی که باعث آتش‌سوزی ۹۵ درصد از جنگل‌های گیلان شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، در پاسخ به این سوال که «علت اصلی حریق در جنگل ها چیست؟»، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی ها در جنگل های گیلان عامل انسانی دارد.

به گزارش عرشه آنلاین، سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با ایسنا، یکی از مخاطرات و تهدیدات جنگل ها و مراتع و عرصه های منابع طبیعی را آتش سوزی دانست و اظهار کرد: هر ساله بخشی از عرصه های جنگلی استان گیلان دچار حریق می شوند و لذا یکی از وظایف یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیشگیری و در صورت وقوع حریق، مقابله و اطفاست.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل ها در همه فصول به ویژه تابستان و پاییز و حتی زمستان اتفاق می افتد، تصریح کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان پیش بینی های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق را در دستور کار دارد و لذا با استفاده از امکانات خودرویی و تجهیزات اطفایی، در سال گذشته شاهد کاهش محسوس آتش سوزی هم در تعداد و هم در مساحت بودیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کاهش ۶۰ درصدی حریق در سطح جنگل های استان طی چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و متذکر شد: امسال در مجموع هفت فقره حریق به مساحت چهار هکتار داشتیم.

قربانی لرد در پاسخ به این سوال که «علت اصلی حریق در جنگل ها چیست؟»، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی ها در جنگل های گیلان عامل انسانی دارد و ۹۸ درصد آن سهوی و دو درصد عمدی است.

وی حضور گردشگران در داخل عرصه های جنگلی به ویژه در پایان هفته ها و ایام تعطیلات را موجب افزایش آتش سوزی دانست و متذکر شد: یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از گسترش حریق در جنگل ها، کشف به موقع حریق است و لذا مردم و دوست داران طبیعت و جنگل نشینان در صورت مشاهده هرگونه آتش و قاچاق و تصرف در عرصه های منابع طبیعی با شماره های شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با اشاره به پیش بینی چهار پایگاه اطفای حریق جنگل ها در استان، گفت: در حال حاضر پایگاه مرکزی استان(رشت) عملیاتی بوده و پایگاه غرب استان(تالش) پیشرفت ۹۰ درصدی دارد؛ احداث دو پایگاه شرق(لاهیجان) و جنوب(رودبار) استان نیز در دستور کار است.

وی از دیگر وظایف نیروهای حفاظتی را مقابله با چرای غیر مجاز دام در مراتع دانست و بیان کرد: اگر پوشش گیاهی در مراتع از بین برود، با کمترین بارندگی شاهد سیلاب در پایین دست خواهیم بود که روستاها را از بین می برد و به شهرها خسارت وارد می کند لذا دامداران باید طبق پروانه چرا از مراتع بهره برداری کنند و با هرگونه چرای غیر مجاز و فاقد پروانه و مازاد پروانه برخورد می کنیم. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 101075

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر