اگر گرمازده شدیم، چه کاری انجام دهیم؟

پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در گرمترین روزهای سال قرار داریم، از تدابیر طب ایرانی در خصوص پیشگیری و رفع گرمازدگی گفت.

اگر گرمازده شدیم، چه کاری انجام دهیم؟

پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در گرمترین روزهای سال قرار داریم، از تدابیر طب ایرانی در خصوص پیشگیری و رفع گرمازدگی گفت.

 مهشید چایچی، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه در گرم‌ترین روزهای سال قرار داریم و ممکن است افراد دچار گرمازدگی شوند تأکید کرد: بهتر است تا جای ممکن کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص در ساعات اوج گرما از منزل بیرون نیایند و در صورت ضرورت از وسایل نقلیه دارای تهویه مناسب و کلاه نقاب دار استفاده نمایند و سعی کنند بیشتر از محل‌های سایه تردد کنند.

وی با اشاره به برخی علائم گرمازدگی همچون ضعف شدید و خستگی، سردرد، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی، بالا رفتن دمای بدن، کاهش فشار خون، افزایش ضربان قلب و... گفت: شایع‌ترین علائم گرمازدگی سردرد است که گاهی با تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و گاهی با حالت تهوع و سنگینی سر همراه می‌شود و حتی ممکن است در اثر کم آبی شدید دچار اختلال حواس شود.

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث آسیب به سایر اندام‌های بدن شود و شایع‌ترین علامت آن سردرد است که گاهی با تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و گاهی نیز با حالت تهوع و سنگینی سر همراه است.

چایچی تأکید کرد: در این حالت از گرفتن دوش آب خیلی سرد به دلیل ایجاد شوک ناگهانی و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر خودداری کنید. همچنین از نوشیدن مایعات بسیار سرد پرهیز کنید، فرد گرمازده بایستی در فضای سرد قرار گیرد تا به تدریج و آهسته بدن خود را خنک کند و کم کم مایعات خنک بنوشد تا دچار معده درد نشود.

وی افزود: در برخورد با فرد گرمازده پاهای او را بالاتر از سطح بدن قرار داده و لباس‌های او را کم کنید. ماساژ دادن گونه‌ها، پیشانی و پشت گوش‌ها با روغن بنفشه بادام نیز به پیشگیری و رفع گرمازدگی کمک می‌کند. همچنین اسپری کردن گلاب بر سر و صورت و جلوی گردن یا گذاشتن پارچه آغشته به گلاب بر روی سر در رفع گرمازدگی مؤثر است.

کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: در گرمای شدید و در حالت گرمازدگی می‌توان از دوغ و شربت‌های گلاب، سکنجبین، بیدمشک، با افزودن مقداری گلاب، خاکشیر، تخم شربتی، تخم خرفه و آب لیمو ترش تازه استفاده کرد. همچنین می‌توان سکنجبین را با تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنیم؛ البته خانم‌های باردار در مصرف تخم‌های لعاب دار احتیاط کنند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه در فصل گرما نباید از خوراکی‌های سنگین و خیلی چرب و شیرین استفاده کنیم، اظهار کرد: بهتر است در این فصل بیشتر از سوپ‌ها و غذاهای آبکی استفاده کنیم.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100060

ارسال نظر