شوک پژو پارس جدید ایران خودرو / پژو پارس در خط تولید می ماند؟

خبرها حاکی از آن است ایران خودرو برنامه عرضه نسخه جدید پژو پارس مجهز به موتور TU۵P را در دستور کار خود قرار داده و به زودی شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود. ایران خودرو در حالی قصد دارد نسخه جدید پژو پارس با موتور TU۵P را روانه بازار کند که انتظار می‌رفت تولید این خودرو متوقف شود.

شوک پژو پارس جدید ایران خودرو / پژو پارس در خط تولید می ماند؟

خبرها حاکی از آن است ایران خودرو برنامه عرضه نسخه جدید پژو پارس مجهز به موتور TU۵P را در دستور کار خود قرار داده و به زودی شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود. ایران خودرو در حالی قصد دارد نسخه جدید پژو پارس با موتور TU۵P را روانه بازار کند که انتظار می‌رفت تولید این خودرو متوقف شود.

پژو پارس یا پرشیا را می‌توان به دلیل قیمت و بازار آن محبوب‌ترین سدان ایران خوردو دانست که از سال ۱۳۷۹ تا به امروز در انواع مدل‌ها، با پیشرانه‌ها، گیربکس‌ها و و حتی فیس‌لیفت‌های متعدد توسط این شرکت به بازار عرضه شده است.

ایران خودرو بارها ثابت کرده‌ است که به هیچ‌وجه نمی‌خواهد پارس را از خط تولید خود خارج کند که البته با توجه به شرایط فعلی این شرکت و به طور کل صنعت خودروی کشورمی‌توان علت این پافشاری را درک کرد. به گفته کارشناسان اصلی‌ترین علت بقای پارس در خط تولید ایران خودرو  محبوبیت فراوان این خودرو در نزد مردم و همچنین قیمت اقتصادی این خودرو است.

پژو پارس

پارس، از ELX تا بهینه

سال 1382 بود که ایارن خودرو نسخه‌ای جدید از پارس ELX را روانه بازار کرد، این خودرو از موتور زانتیا، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی، آینه‌ها و صندلی‌های برقی بهره می‌برد که این آپشن‌ها را حتی امروز بعد از گذشت 20 سال از تولید این محصول هنوز به شکل تمام و کمال نمی‌توان در هیچ یک از محصولات ایران خودرو پیدا کرد.

پارس‌ELX زمانی به بازار ایارن وارد شد که هنوز پیکان رایج‌ترین خودوری بازار کشور بود و این خودرو به عنوان یک محصول پرقدرت و فول آپشن، یک محصول تماماً لوکسمحیسوب می‌شد که از بسیاری از خودروهای وارداتی هم قیمت خود سر تر بود؛ این خودرو پس از گذشت 10 سال تولید در سال 1392 به دلیل عدم همخوانی با استانداردهای جدیدآلایندگی از سبد محصولات این کشور کنار گذشته شد تا تنها این خودرو در مدل معمولی(سال) و با موتور XU7 به بازار عرضه شود.

از سال 1391 ایران خودرو برای حفظ تنوع و ارائه مدلی به‌روزتر از پارس سال به فکر تولید پارس سال با موتور TU5 افتاد، این مدل از پارسئهم با استقبال زیادی مواجه شد، چراکه پیشرانه TU5  توان بیشتری را با استهلاک کمتر تولید می‌کرد. این خودرو تا سال 1401 با همین نام و تولید و در بازار عرضه می‌شد.

از سال 1401 ایران خودرو برای رعایت استانداردهای 85 گانه و همچنین حفظ جذابیت پارس در کنار محصولاتی مثل دنا و تارا آپشن‌هایی مثل مانیتور، سنسور نور و باران و TPMS یا سنسور بررسی فشار باد لاستیک  را به این خودرو اضافه کرد. اضافه کردن دو موتور TU5 و XU7+ به اغین محصول باعث شد تا ایران خودرو یاد پارس ELX را  دوباره زنده کند و د ومدل پارس سفارشی ELX با موتور تیوفایو و ایکس یو سون پلاس را به بازار عرضه کند.

تمام این تغییرات را می‌توان به اشکالی گوناگون توجیه کرد، اما حرکت آخر ایارن خودرو باعث شد تا این شرکت توسط کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها مورد تمسخر قرار بگیرد.

عرضه پژو پارس با موتور TU۵ پلاس

ایران خودرو درحال‌حاضر پیشرانه TU۵ پلاس را روی پژو ۲۰۷، رانا پلاس سقف شیشه‌ای، تارا دنده‌ای و اتوماتیک نصب کرده و طبق شنیده‌ها پژو پارس ELX نیز به زودی به این پیشرانه مجهز خواهد شد. این موتور می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس‌های ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

پژو پارس با موتور TU۵ پلاس

پژو پارس ELX به عنوان نسخه آپشنال پژو پارس محسوب می‌شود و نسبت به مدل قبل‌های خود از امکاناتی بیشتری نظیر جلوآمپر نیمه دیجیتال، سنسور نور و باران، کروز کنترل، سنسور پایش باد تایرها، دوربین دنده عقب، مالتی مدیا و چراغ‌های عقب دودی بهره می‌برد. پژو پارس ELX با پیشرانه TU۵ پلاس نسبت به قبل به قبل یک سدان خانوادگی کامل‌تر برای مشتریان خواهد بود، زیرا این پیشرانه نسبت به نسخه معمولی خود به میزان چشمگیری ارتقا پیدا کرده است.

پیش‌بینی استقبال مردم از پارس بهینه

این خودرو در واقع قرار است تنها به دلیل کسب توانایی پاس کردن استاندادرهای 85 گانه تولید شود، به روایت دیگر این خودرو همان پارس سفارشی خواهد بود که سپر‌های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های جلوی جدید آن تغییر کرده است، با توجه به استقبال بسیار ضعیف و تمسخر این محصول توسط مردم احتمالاً این خودرو با محبوبیت در بازار دسته‌دوم خود مواجه نشود.

علت استفاده از عبارت بازار دست دوم این بود که به دلیل وضعیت تورمی کشور هر کس بتواند خودرویی را با قیمت دولتی تهیه کند، قطعا این کار را انجام خواهد داد، اما در بازار دست‌دوم وضعیت متفاوت و احتمال اینکه شخصی پارس ELX سفارشی را با مدل 1401 و چهره‌ای زیباتر از یک پارس 1402 تهیه کند بسیار بیشتر است.

پژو پارس با موتور TU۵ پلاس در راه است. ایران خودرو قصد دارد سدان پژو پارس ELX را با موتور ارتقا پیدا کرده TU۵P روانه بازار کند.

قیمت انواع پژو پارس

مطابق با قیمت‌های اعلامی وبسایت باما، امروز 28 تیر 1402 پژو پارس LX با موتور TU5 و مدل 1402 با کیلومتر صفر  در بازار آزاد 605 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

پژو پارس ELX-XU7P صفر کیلومتر با مدل 1402 امروز در بازار آزاد 565 میلیون تومان اعلام شده است.

پژو پارس ELX-TU5 صفر کیلومتر با مدل 1402  که از مدل XU7P در بازار محبوب‌تر است، امروز در بازار آزاد 690 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

برای پارس بهینه با موتور EC5 یا TUP+ برای کارخانه می‌توان قیمت 280میلیون تومان و برای بازار آزاد قیمت 730 میلیون تومان را  پیش‌بینی کرد، برای مدل  بهینه با موتور XU7P می‌توان قیمت احتمالی 335 میلیون را برای کارخانه و قیمت احتمالی 620 میلیون تومان را برای بازار پیش‌بینی کرد.

منبع: اقتصاد 100

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98008

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر