اطلاعیه فوری شورای رقابت درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت با صدور چند اطلاعیه، درباره درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو توضیحاتی ارائه کرد.

اطلاعیه فوری شورای رقابت درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو

شورای رقابت چند اطلاعیه مهم درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو صادر کرد. شورای رقابت درباره قیمت خودرو و ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو اطلاعیه جدیدی صادر کرد. شورای رقابت در اطلاعیه‌ای، از شکایت خودروسازان گرانفروش و بازگشت وجه اضافی دریافت شده از متقاضیان ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه خبر داد. شورای رقابت آخرین قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. با تصمیم جدید شورای رقابت، در بازار خودرو جنجال به‌پا شده است و قیمت خودرو سر به فلک کشیده است.

بیشتر بخوانید: شورای رقابت افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد + جدول

دستورالعمل خودرویی شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو و ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی، خارجی و موتاژی ابلاغ شد. آخرین اخبار و اطلاعیه‌های شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو، ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو، فروش و ثبت‌نام خودرو در بورس را در عرشه آنلاین بخوانید.

شورای رقابت

شورای رقابت با صدور چند اطلاعیه، درباره درباره قیمت و ثبت‌نام خودرو توضیحاتی ارائه کرد. 

اطلاعیه مهم شورای رقابت و سازمان حمایت

در جلسه روز شنبه (۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲) شورای رقابت، موضوع قیمت خودروهای مونتاژی مجدد مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس محاسبات صورت گرفته توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت‌های جدید مصوب و ابلاغ شد.

سازمان حمایت در اطلاعیه‌ای بر رسیدگی به شکایات از شرکت‌های خودروسازی که نسبت به مصوبه شورای رقابت اقدام به گرانفروشی کرده‌اند، تاکید و اعلام کرد که در خصوص شکواییه‌های واصله، اقدام لازم توسط سازمان حمایت و سازمان صمت استان‌ها انجام سد و پرونده جهت طی مراحل قانونی به سازمان تعزیرات ارسال شد.

با توجه به اینکه نسبت به مصوبه قبلی این شورا پیرامون قیمت خودروهای مونتاژی (مصوبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، برخی خودروسازان از اعمال قیمت‌های مصوب امتناع کرده و با قیمت‌های مدنظر خود (بسیار بالاتر از قیمت‌های مصوب شورای رقابت) اقدام به صدور دعوتنامه برای منتخبان مرحله اول فروش یکپارچه خودروها کرده‌اند، این موضوع مورد بررسی و پیگیری سازمان حمایت قرار گرفته است.

بدین ترتیب، سازمان حمایت بر اقدام مطابق با مصوبه شورای رقابت تاکید کرده و راه هرگونه گران‌فروشی را بسته است؛ ضمن اینکه با تاکید شورای رقابت، مشتریان سامانه یکپارچه که  واریز پیش‌پرداخت برای خودروهای مونتاژی داشته‌اند، مصوبه قبلی شورا (۱۶ اردیبهشت) مبنای قیمتی خودروهایشان خواهد بود؛ بنابراین مصوبه جدید از تاریخ ۱۷ تیر ماه لازم‌الاجراست و افزایش قیمت مشمول ثبت‌نامی‌های قبل از این تاریخ نخواهد شد.  

بر همین اساس  سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن پاسخ به سئوالات مطرح‌شده توسط سازمان تعزیرات حکومتی پیرامون عملکرد شرکت‌های خودروساز مونتاژی طی هفته‌های اخیر، ضمن اعلام آمادگی کامل برای رسیدگی و انعکاس تخلفات صورت‌گرفته و تعامل بیش‌از بیش با کلیه دستگاه‌ها از جمله سازمان مذکور، روز گذشته (یکشنبه) اطلاعیه‌ای منتشر کرد که آن را به‌روز و دو بند دیگر بدان اضافه کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان:

«۱- با عنایت به ابلاغ قیمت شرکت‌های خودروساز مونتاژی از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲  توسط شورای رقابت، متقاضیان می‌توانند با ارائه شکایت مستند به قرارداد منعقده پس از تاریخ مذکور با قیمت‌های بالاتر از قیمت ابلاغی و به جهت تسریع در رسیدگی از طریق ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت خود  نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنند؛ بدیهی است در همین راستا بررسی و کارشناسی لازم معمول و اقدامات قانونی توسط ادارات کل استانی در چارچوب آیین‌نامه‌های مربوطه انجام خواهد پذیرفت.

۲- با توجه به عدم تعیین تکلیف مقطع زمانی پیش از تاریخ ابلاغیه فوق‌الذکر در مصوبه  شورا، موضوع از شورای رقابت استعلام شده که پس از اعلام نظر، اقدامات لازم بر این اساس انجام خواهد شد.

۳- آن دسته از متقاضیانی که بر اساس سامانه یکپارچه فروش، اولویت تحویل آن‌ها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نشده است، می‌توانند با ارائه شکواییه و مستندات مربوطه به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انعکاس و پیگیری شکواییه خود اقدام کنند.

۴- با توجه به اعلام نرخ‌های مصوب جدید، شرکت‌های تولیدکننده مکلفند در خصوص آن دسته از متقاضیانی که اولویت آن‌ها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب اقدام کنند؛ بدیهی است در صورت عدم صدور دعوتنامه، متقاضیان  می‌توانند نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت از طریق اداره کل استان اقدام کنند.

۵- ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها آماده دریافت شکایات موضوع موارد فوق الذکر بوده و پس از بررسی اولیه و به منظور تسریع در رسیدگی، موضوع  از طریق سامانه مدیریت بازرسی به صورت برخط جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

۶- نگهداری و دپوی خودرو و عدم عرضه غیرموجه که مربوط به تعهدات قبلی شرکت‌ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و... نباشد، مشمول احتکار بوده و توسط کلیه دستگاه‌های نظارتی، تعزیری و قضایی راساً قابل پیگیری و برخورد قانونی است.

۷- با توجه به موارد فوق و در خصوص شکواییه‌های واصله اقدامات لازم توسط این سازمان و ادارات کل صمت استانی انجام شده و پرونده‌های کامل شده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که به ایشان واصل می‌شود. سایر پرونده‌ها نیز پس از سیر تکمیل روند قانونی ارسال خواهد شد.

۸- با توجه به اعلام اخیر قیمت‌های مصوب توسط شورای رقابت، تمامی موارد فوق‌الاشاره نسبت به تاریخ اعلام، قابلیت اجرا داشته و متقاضیان در صورت اعتراض به عملکرد شرکت‌های خودروساز، از روش‌های یاد شده، امکان پیگیری خواهند داشت.

۹- در کلیه موضوعات فوق‌الذکر سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به دارا بودن ظرفیت‌ها و امکانات شبه‌قضایی و  قانونی، مشابه موارد متعددی که قبلاً مستقیماً ورود داشته، می‌تواند راساً در خصوص برخورد تعزیری و قانونی لازم اقدام کند.»

خبر مهم شورای رقابت درباره شرط تحویل خودروهای مونتاژی با قیمت‌های مصوب قبلی 

شورای رقابت روز شنبه (۱۷ تیر ماه 1402)  قیمت جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرد و به گفته روابط عمومی این شورا اگر خریداری پیش از این برای خرید خودرو قراردادی امضا کرده باشد، باید قیمت‌هایی که پیش از این توسط شورا اعلام شده است، مبنا قرار گیرد.

اواسط اردیبهشت ماه 1402 بود که شورای رقابت قیمت برخی خودروهای مونتاژی را اعلام کرد، این قیمت‌ها بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ بود و به گفته شورای رقابت، افزایش نرخ ارز در آن لحاظ نشده بود؛ بنابراین پرونده بررسی قیمت‌های مونتاژی همچنان روی میز شورا باز بود.  

در نهایت، شورای رقابت قیمت‌های جدید این خودروها را اعلام کرد.

در این راستا، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به مصوبه ۵۶۶ این شورا اظهار کرد: به دلیل  انحصاری تشخیص دادن بازار خودرو فرایند محاسبه صورت‌های مالی پیچیده بود، اما به دلیل اینکه بازار معطل نماند، در فرایند تعیین قیمت صورت‌های مالی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ و بعضا ۱۴۰۰ شرکت‌های خودروسازی مورد محاسبه قرار گرفت. در کنار آن شورای رقابت  مصوبه ۵۴۳ شورا ابلاغ شد که یکی از ویژگی‌های این مصوبه سیال و به روز بودن و در نظر گرفتن جمیع جوامع است.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت ادامه داد: در مصوبه ۵۸۴ شورای رقابت، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن همه جوانب از جمله نرخ ارز مبنا قرار گرفت. بنابراین  قیمت‌های قبلی خودروها به روز شد، در غیر این صورت ممکن بود قیمت خودرویی که از نظر فنی و رفاهی از خودروی دیگر با‌کیفیت‌تر بود، نسبت به یک خودروی بی کیفیت ارزان‌تر باشد. البته محاسبه صورت‌های مالی و قیمت تمام‌شده کار پیچیده‌ای است که در سازمان حمایت انجام شده، سپس به شورا مصوب میشود و در نهایت در صحن شورا مورد رای قرار می‌گیرد.

توکلی با بیان اینکه بعضا فاکتورهای سه ماه نخست سال جاری در قیمت‌های جدید دیده شده است، گفت: برخی خودروها کاهش و برخی دیگر افزایش قمیت داشته‌اند.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه مصوبات شورا از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا هستند، اظهار کرد: بنابراین مصوبه قیمت‌های جدید از ۱۷ تیر اجرایی شده و  عطف به‌ماسبق نمی‌شود. در این راستا تخلف برخی خودروسازها را به استناد شکایت‌های زیادی که از سوی مردم دریافت کرده‌ایم تایید می‌کنم و این موضوع درحال رسیدگی است. قیمتی که امروز شورای رقابت تصویب کرده ربطی به مشتری پیش از این ندارد.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در مورد طرح یکپارچه تخصیص و فروش خودرو توضیح داد: استناد باید به بیع باشد. در واقع ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو فقط برای دریافت نوبت است و پرداختی صورت نگرفته است. اما اگر فردی قراردادی امضا کرده و پولی پیش پرداخت کرده است، مبنای قیمت خودرو، باید قیمت‌های قبل باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96711

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • عزيز توروس

        برو بابا ملت را مسخ ه خودتون قرار دادين به أندازه سر سوزن هم اقتدار ندارين اخه كدام شركت با قيمت قبلي شوراي رفاقت به مشتري ماشين داده كه شما بخوابي حقشونو وصول كنين دنبال دست اويز واسه توجيه خودتان نگرديد هيج بهانه اي نميتونه كار شما را توجيه بكنه مردم خوب ميفهمند كه شوراي رفاقت جكار كرده جكار نكرده فقط مردم اواره كردين اگر قرار بود به قيمت مديران خودرو ماشين بگيريم شورا جكاره است فقط از بيت المال حقوق يا مفت گرفتين و لا غير انشاا اه ملت بدبخت كه كل دارييشون را واسه خريد يك ماشين جيني فروخته بودن كه با قيمت قبلي شورا مثلا ماشيني بهتر و امن تر سوار بشن كه داغش را بر دلشون گذاشتين خدا دلتون را داغ بكنه انشاا

      ارسال نظر