خبر مهم درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در زمینه سه‌نرخی شدن بنزین توضیحاتی داد.

خبر مهم درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی  در زمینه سه‌نرخی شدن بنزین توضیحاتی داد.

علی زیار  درباره مباحثی در زمینه سه‌نرخی شدن بنزین اظهار داشت: مباحثی که در برخی محافل عنوان می‌شود ملاک نیست بلکه شاخص ما مصوبه‌ای است که دولت اعلام می‌کند که در این رابطه تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است، این موضوع باید از سوی مراجع رسمی و مسئولین یعنی  رئیس‌جمهور و یا وزیر نفت مطرح شود.

وی تصریح کرد: ما برای کنترل مصرف یک سیاست قیمتی داریم که قیمت کالایی را که پرمصرف است بالا می‌بریم تا بهینه مصرف شده و حیف و میل نشود، سیاست غیرقیمتی هم داریم که پایش و رصد می‌کنیم و سامانه‌های جدید بکار می‌گیریم که در شبکه تامین و توزیع اتلاف نداشته باشیم. یک موضوع هم بحث قاچاق است برای اینکه مصرف را کنترل کنیم، زیرا قاچاق نیز خود را در میزان مصرف نشان می‌دهد.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم بکارگیری کارت سوخت شخصی برای پایش و کنترل میزان مصرف گفت: اگر مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند هم می‌توانیم داده  برای تحلیل تولید و مصرف داشته باشیم و هم می‌توان روی مصرف و قاچاق کنترل و مراقبت بیشتری صورت گیرد، اینها سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل و برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف هستند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مطرح می‌شود الزامی شدن کارت سوخت شخصی مقدمه چند نرخی شدن است، صحت ندارد.

    زیار بیان داشت: تاکنون هیچ درخواستی برای اصلاح قیمت‌گذاری، بالا بردن قیمت و تغییر شیوه سهمیه‌بندی و توزیع داده نشده و هیچ دستگاه رسمی و همچنین در قانون چیزی ارائه نشده است ولی برای سیاست‌های کنترلی و برنامه‌ریزی باید داده داشته باشیم تا تحلیل کنیم، بنابراین کارت سوخت شخصی برای تولید، مصرف و کنترل قاچاق  داده‌های صحیح و قابل اتکا در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث جلوگیری از قاچاق سوخت هم به ما کمک می‌کند، در واقع کارت سوخت هم سامانه نظارتی است و هم تولید داده می‌کند، اگر قرار باشد همه از کارت جایگاهدار استفاده کنند داده‌ای در اختیار ما قرار نمی‌گیرد در صورتی می‌توانیم از سامانه سوخت استفاده مطلوب کنیم که همه از کارت شخصی استفاده کنند که بتوانیم روی داده‌ها حساب کنیم و تحلیل و برنامه‌ریزی آینده را داشته باشیم.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با یادآوری اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد، گفت: اگر سیاستی ابلاغ شد ما هم در راستای آن سیاست عمل می‌کنیم اما درکل طبق آنچه همه مطلعیم امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بنزین و گازوئیل اعمال نخواهد شد و تاکنون هم چیزی غیر از این گفته نشده است، ما فعلا برنامه داریم که همه از کارت سوخت شخصی استفاه کنند تا داده‌های درست داشته باشیم، همچنین برنامه‌های تولید را به جدیت پیگیری می‌کنیم و باضافه اینکه روی سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف کار می‌کنیم.

وی درباره صادرات نیز با اعلام اینکه دولت فعلا صادرات بنزین و گازوئیل ندارد، خاطرنشان کرد: غیر از بنزین و گازوئیل برخی فرآورده‌هایی را که مازاد مصرف داریم، صادر می‌کنیم، اما بعد از کرونا به خاطر مصرف شدید و غیرمتعارف اولویت تامین نیاز داخل است، بنابراین صادرات بنزین و نفتگاز نداریم.

زیار درباره برخی محموله‌های صادراتی که بعضا برگشت می‌خوردند، توضیح داد: صادرات از مسیر مینی‌ریفاینری‌ها و بخش خصوصی صورت می‌گیرد سوخت تولیدی زیر نظر شرکت پالایش و پخش با کیفیت و استاندارد جهانی است، ما قبلا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر به تمام بازارهای بین‌المللی صادرات داشتیم و برگشتی در کار نبود، اکنون هم حتی می‌توانیم به اروپا صادرات داشته باشیم اما فعلا مازاد نداریم.

وی افزود: ما اکنون سوخت‌هایی را که بعضا از برخی کشورها به دلیل آنچه موضوع پایین بودن کیفیت مطرح می‌کنند تحویل نمی‌گیریم و حتی یک لیتر را هم در داخل کشور به مصرف نمی‌رسانیم، این صادرکنندگان به قیمت صادراتی خوراک تحویل می‌گیرند و سوخت تولیدی را صادر می‌کنند اینها تحت پوشش وزارت صمت صادرات دارند، سوخت تولیدی ما در سطح استاندارد حتی اروپا است و در آینده بهتر هم خواهد شد.

معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ما در حال حاضر نفت کوره، ال‌پی‌جی، سوخت جت و نفت سفید صادر می‌کنیم اما در مورد بنزین و گازوئیل اولویت تامین نیاز داخل است. صادرات نفت کوره در تابستان ۶۰ میلیون لیتر در روز و در زمستان به ۴۰ میلیون لیتر می‌رسد، گاز مایع هم به صورت محموله‌های ۳۰ هزار ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار تن و بر اساس انبارش در بورس عرضه می‌شود. نفت سفید نیز بر اساس مازاد و نیازی که خریدار اعلام می‌کند، صادر می‌شود.

منبع: ایلنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93325

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر