خبر جنجالی از کاهش حقوق بازنشستگان | فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی بازنشستگان و فرهنگیان اعلام شد

کاهش 40 درصدی حقوق بازنشستگان با تغییر فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی بازنشستگان و فرهنگیان جنجالی و خبرساز شده است.

خبر جنجالی از کاهش حقوق بازنشستگان | فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی بازنشستگان و فرهنگیان اعلام شد

حقوق بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته کاهش می‌یابد؟ با تغییر میانگین حقوق ۵ سال آخر خدمت، حقوق بازنشستگان و فرهنگیان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. کاهش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان با تغییر فرمول محاسبه حقوق بازنشستگی بازنشستگان و فرهنگیان جنجالی و خبرساز شده است. جزئیات جدید در خصوص تغییر در فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان اعلام شد. محاسبه حقوق بازنشستگان هنگام بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت، خبرساز شده است و موجب نگرانی بازنشستگان و فرهنگیان شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی فرهنگیان و بازنشستگان اعلام شد

تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه آمده است. در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شد؛ این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه، میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است. 

 آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش و صدور احکام رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته اعلام شد.

حقوق بازنشستگان

کاهش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان با تغییر میانگین حقوق

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در شرایط کنونی مخالف ۵ ساله شدن میانگین حقوق بازنشستگی هستیم، این مسأله باید طی چند سال و با برنامه‌ریزی اجرایی شود.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص برخی اصلاحات در رابطه با موضوعات مرتبط با بازنشستگان، گفت: ببینید بحثی که الان مطرح است تغییر میانگین حقوق بازنشستگی از دو سال آخر به پنج سال آخر است و ما با این مسأله در شرایط فعلی مخالف هستیم، البته تا الان برنامه توسعه هفتم به صورت رسمی به دست ما نرسیده و ممکن است تا ارسال به مجلس دستخوش تغییرات و اصلاحات شود اما اگر همان پنج سال بیاید، قطعا ما مخالفیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر هموطنان ما که در آستانه بازنشستگی هستند، براساس دو سال برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند، این مسأله به معیشت آن‌ها بعد از بازنشستگی آسیب وارد می‌کند. نکته حائز اهمیت در این موضوع این است که اگر میانگین حقوق با شرایط کنونی و به یکباره از ۲ سال به ۵ سال افزایش پیدا کند حقوق بازنشستگانی که مشمول آن می‌شوند، میانگین ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از راه‌های توانمندسازی صندوق‌های بازنشستگی هم همین اصلاحات است و ما تلاش می‌کنیم که این مسأله را طی یک برنامه‌ریزی پنج ساله ترمیم کنیم، نه اینکه به یکباره سه سال اضافه کنیم و به بخشی از جامعه آسیب وارد شود و موجب نارضایتی‌شان شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص مسیر و راه پیشنهادی جایگزین عنوان کرد: البته درباره این مسأله باید در کمیسیون بررسی و تصمیم‌گیری شود اما نظر شخصی بنده این است که ما هر سال مثلاً ۸ ماه اضافه کنیم، تا این کار به صورت مرحله‌ای گام به گام انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح «موضوع افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم که گفته می‌شود با هدف کمک به صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است» اظهار داشت: این موضوع حتماً برای توانمندسازی صندوق‌های ما که در آستانه ورشکستگی هستند، مفید خواهد بود اما باید دقت و توجه لازم را داشته باشیم که این مسأله هم باید به صورت مرحله‌ای، در یک بازه زمانی مشخص و با شیب ملایم انجام شود تا به جامعه هدف ما آسیب وارد نکند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اما در مجموع یکی از مواردی که می‌تواند برای صندوق‌ها درآمد پایدار داشته باشد و به اصلاح ساختاری و سیستمی صندوق‌ها کمک کند، همین مسأله است.

تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بازنشستکان

رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم آمده است اما بر اساس پیشنهاد وزارت کار قرار بود تغییراتی در این زمینه اعمال شود.

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است و صحبت‌هایی در این زمینه شده بود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی افزود: البته روش منطقی و درست آن این است که متوسط ۳۰ سال حقوق یا دستمزد، مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته بر مبنای نرخ روز باشد. در گذشته به دلیل اینکه محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان از نظر فنی سخت و دشوار بود متوسط دو یا سه سال آخر در نظر گرفته می‌شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد که البته باید دید قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و در برنامه هفتم نیز آورده شود.

در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شد، آمده است: «میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.»

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شد و البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه می‌شود. این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه، میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

توضیحات درباره نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی فرهنگیان و بازنشستگان

به دنبال بروز نگرانی‌هایی در خصوص احتمال تغییر مبنای محاسباتی حقوق بازنشستگان، معاون حقوقی و امور مجلس خطاب به فرهنگیانی که در آستانه بازنشستگی هستند، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش،  قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس در مورد برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه هفتم اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور در مورد حداقل سن بازنشستگی، سابقه مورد نیاز برای بازنشستگی و میانگین محاسبه حقوق بازنشستگی برای کارمندان دولت اظهار کرد: محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر قطعیت ندارد و فعلا برنامه توسعه هفتم به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. این برنامه از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و مجلس، کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم را برای بررسی این برنامه تشکیل می‌دهد

معاون حقوقی و امور مجلس افزود: کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم با حضور ۹ نفر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس و ۳ نفر از کمیسیون‌های ۱۲ گانه مجلس و مجموعاً ۴۵ عضو تشکیل می‌شود. این کمیسیون روی کلیات و جزییات این برنامه بررسی‌های تخصصی خود را انجام می‌دهند که نظرات کمیسیون‌های مجلس ازجمله کمیسیون آموزش در آن لحاظ می‌شود و در مرحله بعد این برنامه به صحن مجلس تقدیم می‌شود که در حال حاضر هیچ‌یک از فرایندهای فوق طی نشده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، لاشکی ادامه داد: در برنامه توسعه ششم کشور آنچه از سوی دولت ارائه‌شده بود با تغییرات در مجلس مواجه شد، لذا معتقدم برنامه توسعه هفتم نیز در مجلس با تغییرات همراه خواهد شد. همچنین نمایندگان مجلس می‌توانند استثناهایی قائل شوند که به‌عنوان‌مثال بر اساس ماده ۲۸ برنامه توسعه ششم باید حجم دولت تا پایان برنامه ششم به‌اندازه ۱۵ درصد کوچک‌تر می‌شد، اما در همان قانون نمایندگان مجلس جمله «به‌استثنای مدارس دولتی» را قرار دادند که این موضوع کمک زیادی به آموزش‌ و پرورش کرد که در برنامه هفتم هم می‌توانند استثنائاتی را قائل شوند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92143

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر