تورم این کشور معروف اروپایی رکورد سی‌ساله زد

تورم بالا با زندگی مردم آرژانتین عجین شده است و مردم این کشور ویژگی‌های رفتاری بخصوصی پیدا کرده‌اند تا بتواند در برابر تورم‌های متوالی از قدرت خرید خود محافظت کنند.

تورم این کشور معروف اروپایی رکورد سی‌ساله زد

اکوایران نوشت: تورم بالا با زندگی مردم آرژانتین عجین شده است و مردم این کشور ویژگی‌های رفتاری بخصوصی پیدا کرده‌اند تا بتواند در برابر تورم‌های متوالی از قدرت خرید خود محافظت کنند. پس از رشد تورم در ماه مارس، مردم آرژانتین از ترس کاهش قدرت خرید خود اقدام به عرضه پزو‌ کردند که باعث شد در ماه آوریل نوسانات پول کشور بر افزایش تورم دامن بزند.

به گزارش عرشه آنلاین، تورم آرژانتین در ماه آوریل بیشتر از انتظارات افزایش یافت و به سطوح سه رقمی رسید، زیرا ترس ناشی از کاهش ارزش پزو (پول رسمی آرژانتین) باعث افزایش عرضه این ارز و کاهش قدرت پول آرژانتین در برابر دلار شد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، قیمت مصرف‌کننده در آوریل نسبت به سال قبل ۱۰۸.۸ درصد افزایش یافت که بالاترین سطح تورم در سه دهه گذشته است. رشد تورم مصرف‌کننده در این ماه بیشتر از برآورد اقتصاددانان بوده است.

بر اساس داده‌های دولتی آرژانتین که بعدازظهر جمعه منتشر شد، قیمت‌ها در ماه آوریل ۸.۴ درصد افزایش یافت که بالاتر از پیش‌بینی ۷.۵ درصدی اقتصاددان بوده است.

قیمت مواد غذایی که بزرگترین دسته وزنی در شاخص تورم آرژانتین را دارد، نسبت به ماه قبل ۱۰.۱ درصد جهش کرد و تورم لباس، رستوران‌ها و کالاهای منزل نیز بالاتر از میانگین تورم بوده است. فقط افزایش قیمت‌ها در دسته مشروبات الکلی در بازه ماهانه کمتر از پنج درصد بوده است.

افزایش قیمت‌ها در ماه مارس، ترس از تورم را در ماه آوریل بیشتر کرد. همین مساله، چرخه معیوب در بازار موازی ارز را تشدید کرد و کاهش ۱۳ درصدی پزو در بازارهای موازی را رقم زد.

نمودار تورم آرژانتین

این رکورد در تورم و کاهش ارزش پزو باعث شد تا برخی از مردم آرژانتین در یک ماه گذشته بیش از یک میلیارد دلار از سپرده‌های دلاری خود را، که معادل ۶.۷ درصد از کل سپرده‌ها بود، از سیستم بانکی خارج کنند. نوسانات پزو به رشد بیشتر تورم در ماه آوریل دامن زد.

مقامات بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) که با چشم‌اندازی روبه‌رو شده‌اند که به سرعت رو به وخامت می گذارد، به دنبال مذاکره مجدد درباره برنامه ۴۴ میلیارد دلاری این کشور با صندوق بین‌المللی پول هستند و امید دارند از این طریق پول بیشتری در ادامه دریافت کنند؛ با این حال دولت آرژانتین بعضی از برنامه‌های کلیدی صندوق بین‌المللی پول را که معیار اساسی برای تایید صندوق است، رعایت نمی‌کند.

بحران تورم آرژانتین بیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتبر روی می‌دهد و اقتصاددان پیش‌بینی می‌کنند که رکود شدید امسال که به دلیل خشکسالی و افزایش تورم رخ می‌دهد، صادرات محصولات ضروری را از بین می‌برد. آخرین نظرسنجی ماهانه بانک مرکزی کاهش ۳.۱ درصدی اقتصاد در سال جاری را برآورد می‌کند. رئیس‌جمهور این کشور به دنبال کنترل قیمت ارز و توقف رشد قیمت‌هاست و از تنظیم‌کننده‌ها و مجریان خواسته تا تحلیلگران و سرمایه‌گذاران را از کاهش قیمت‌ها بترسانند؛ تلاشی که البته ناموفق بوده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87010

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        ارژانتین اروپایی شده؟

      ارسال نظر