دلار می تازد | نقشه جدید مجلس برای دلار

در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت دلار وارد کانال سوم کریدور ۵۰ هزار تومانی شد. این در حالی بود که در مرکز مبادله ارز و طلا این رقم تغییری نکرد. معامله‌گران اردیبهشت را ماه داغ بازارهای مالی می‌دانند.آیا قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ کنترل می‌شود؟

دلار می تازد | نقشه جدید مجلس برای دلار

در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت دلار وارد کانال سوم کریدور ۵۰ هزار تومانی شد. این در حالی بود که در مرکز مبادله ارز و طلا این رقم تغییری نکرد. معامله‌گران اردیبهشت را ماه داغ بازارهای مالی می‌دانند.آیا  قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ کنترل می‌شود؟

 قیمت دلار امروز روند صعودی قیمت دلار با شیب افزایشی کمتری نسبت به روزهای گذشته در بازار آزاد ادامه داشت. این اسکناس آمریکایی به سیگنال‌های بازارساز پاسخ نداد و راه خود را رفت.

در همین رابطه : دلار از اغما خارج شد | قیمت به 55 هزار تومان نزدیک شد 

بیشتر بخوانید پیش‌بینی ترسناک از اقتصاد ایران در ۱۴۰۲ | قیمت دلار ۹۰ هزار تومان + جدول

امروز مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی مجلس تصویب شد. به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز این مصوبه نمی‌تواند تاثیری بر روند قیمت دلار که طی پنج روز گذشته بر موج افزایشی سوار است بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت‌ دلار یک کانال بالا رفت. روز گذشته بازار در واکنش به خبر استیضاح وزیر صمت در کانال ۵۴ هزار تومانی توقف کرد. اما امروز با افزایش نزدیک به هزار تومانی، با قیمت ۵۵ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را بررسی کردند و ماده ۱۲ این طرح را به تصویب رساندند. بر اساس ماده ۱۲ این طرح، انتقال املاک با انواع کاربری، انواع خودرو سواری، انواع طلا، نقره و جواهرات و انواع ارز و انواع رمز پول مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

در همین رابطه بخوانید :هشدار ! از خرید و فروش ملک و خودرو تا طلا و رمز ارز مشمول مالیات می شود

مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان معروف است، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیرمولد اعمال می‌شود. در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد محدوده ۵۵ هزار تومانی را رد کرده و حساسیت عمومی نسبت به این موضوع بالاست، طرح موضوع مالیات و دریافت مالیات جدید نمی‌تواند به مذاق جامعه خوش بیاید.

این طرح که در سوم تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس یازدهم اعلام وصول شده است و در سال‌های بعد از آن با اصلاحاتی همراه بود امروز ماده ۱۲ آن به تصویب رسید. این در حالی است که در جزئیات مصوبه مجلس به نحوه و زمان اجرای دریافت مالیات بر عایدی اشاره‌ای نشده است.

امروز پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع خرید ارز عنوان کرد: «اگر فردی سپرده ارزی داشته باشد معافیت دارد و حتی سود سپرده ارزی به وی داده شود.»

مالیات بر عایدی هیچ‌کاره است!

علاوه بر اظهارنظر کارشناسان، موضوع مالیات بر عایدی از سوی بازیگران بازار ارز شوخی محسوب می‌شد. امروز معامله‌گران به طعنه از تعبیر فیک برای این خبر استفاده کردند. آنها می‌گفتند وقتی استیضاح وزیر و برکناری مدیرکل نمی‌تواند قیمت دلار را کنترل کند، مالیات بر سرمایه هیچ‌کاره است.

معامله‌گران می‌گویند سهمیه دلاری صرافی‌ها قطع شده و عرضه دلار در بازار بسیار محدود شده است. این موضوع باعث پرش‌های قیمتی دلار از روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت شده است.

امروز یکی از فعالان بازار ارز تهران به تجارت‌نیوز گفت: « ۸۰ درصد صرافی‌های بازار ارز تهران، صرافی نیستند و سهمیه فروشند و الان که بانک مرکزی سهمیه دلاریشان را قطع کرده این موضوع منجر به افزایش قیمت دلار شده است.»

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور نیز سیگنال افزایش قیمت به دلار تهران دادند. دلار هرات و سلیمانیه هر کدام یک کانال بالا رفتند. دلار سلیمانیه با قیمت ۵۵ هزار تومان معامله شد. دلار هرات نیز با قیمت ۵۵ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد.

امروز درهم امارات در بازار آزاد بیش از ۳۰۰ تومان رشد قیمت داشت. این اسکناس با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله شد.

کف موقت دلار در کانال جدید

امروز ۱۰ اردیبهشت معامله‌گران همچنان روند تقاضا را افزایشی و عرضه را محدود می‌دانند. این عده معتقدند با توجه به رشد نقدینگی کشش برای رشد قیمت دلار وجود دارد.

به نظر می‌رسد محدوده ۵۴ هزار تومانی کف موقت قیمت دلار است و فعالان بازار چشم‌انتظار سیگنال‌های ورودی به بازار ارز،  برای تعیین قیمت در روزهای آینده هستند.

طی دو روز گذشته در بازار ارز، معامله‌گران حاضر بودند یورو را بالای ۶۰ هزار تومان خریداری کنند و نرخ فروش پوند در حجم خرد نیز به سختی به زیر ۶۵ هزار تومان می‌رسید‌.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این عدم تمایل برای نگهداری ریال است که نه‌تنها دلار و سایر ارزها، بلکه تمامی بازارها را متلاطم کرده است.

امروز سیگنال بازارهای همسایه به دلار تهران نیز افزایشی بود. قیمت دلار هرات امروز ۵۴ هزار و ۵۵۰ تومان بود. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۳ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد. قیمت درهم نسبت به دیروز کاهش محدود ۳۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85016

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر