اطلاعیه و خبر مهم وزیر صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا + جزئیات تازه

جزئیات ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا و نتایج نوبت‌بندی فروش خودروهای داخلی اعلام شد.

اطلاعیه و خبر مهم وزیر صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا + جزئیات تازه

آخرین اخبار و جزئیات درباره زمان مجدد ثبت‌نام بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی، زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا و نتایج نوبت‌بندی فروش خودروهای داخلی را در این مطلب بخوانید.

جزئیات ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم فروش بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی

سخنگوی وزارت صمت گفت: مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود که متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب خود به نام سازمان حمایت مسدود کنند.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در مرحله اول طرح یکپارچه تخصیص خودرو ۹۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، گفت: این خودروها در حال تحویل است و در ماه اردیبهشت و خرداد مجموعاً ۲۵۰ هزار خودرو تحویل داده می‌شود.

او با بیان اینکه با ادامه فرآیند تحویل خودروها، قیمت در بازار آزاد شکسته می‌شود، افزود: طی روزهای اخیر نیز قیمت‌های بازار شیب نزولی داشته است.

سخنگوی وزارت صمت افزود: در حال حاضر شاهین با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومان تحویل داده می‌شود، اما در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. سوال من از متقاضیان خودرو این است که چرا بازار آزاد را انتخاب و پول اضافه پرداخت می‌کنند؟ تولید روزانه شاهین در سال قبل ۶۵ دستگاه بود، اما امسال به روزی ۲۲۰ دستگاه رسیده است. در مورد بقیه مدل‌های خودرو نیز همین وضعیت حاکم است.

قالیباف درباره مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو گفت: ثبت نام در مرحله دوم ثبت نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود که فرآیند آن شبیه مرحله اول است. بنابراین متقاضیان باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب خود، اما به وکالت سازمان حمایت دربیاورند. نداشتن پلاک فعال و سایر شرایط نیز همچنان حاکم است.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در این مرحله از فروش نیز بیشتر مدل‌های شرکت‌های خودروساز در مرحله دوم نیز عرضه خواهد شد.

همه آنچه درباره عرضه یکپارچه خودرو باید بدانید

در هفته‌ای که گذشت جزئیات نوبت دهی خودرو‌های داخلی و فرآیند تحویل بخشی از خودرو‌ها شروع شد. در این گزارش به برخی از نکات مهمی که متقاضیان باید از آن اطلاع داشته باشند پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، با آغاز اعلام جزئیات نوبت دهی خودرو‌های داخلی از روز شنبه، هفته‌ای که گذشت هفته پرخبری در حوزه خودرو بود. ثبت نام در طرح فروش یکپارچه خودرو‌های داخلی بر مبنای تعیین نوبت، از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه سال قبل اجرا شد و سپس دو مرحله دیگر در سال جدید تمدید شد که در نهایت دو روز پیش زمان نوبت دهی برای تحویل آن‌ها به متقاضیان نیز مشخص شده است. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه "جزئیات سفارش" از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند.

زمان عرضه خودرو‌ها

تاکنون نوبت دهی متقاضیان خرید خودرو از شرکت‌های سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا انجام شده و تمام این متقاضیان حداکثر ظرف سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد که بر اساس آن متقاضیان می‌توانند از امروز با مراجعه به سامانه یکپارچه http://www.esalecar.ir در حساب کاربری خود در قسمت جزئیات سفارش نوبت خود را مشاهده کنند.

متقاضیان خودرو‌های شرکت‌های کرمان موتور و مکث موتور نیز حداکثر در مدت شش ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند. نوبت دهی متقاضیان خودرو از شرکت‌های ایران خودرو، بهمن خودرو و آرین خودرو نیز سه شنبه شب اعلام شد که اعلام نتایج پنج محصول پرتقاضای آن‌ها (با تیپ‌بندی‌های مختلف) به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.

در نتیجه این شرایط، اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را فراهم کرده که امکان تغییر محصول از محصولات پر تقاضا که موعد تحویلشان در سال ۱۴۰۳ است به محصولات دیگر ایجاد شود.

طبق اعلام وزارت صمت از نزدیک به ۵۰ محصول مختلف عرضه شده در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده است. این درحالی است که در برخی محصولات مثل محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود و ظرفیت بالایی برای عرضه در دوره‌های آینده وجود دارد و درباره محصولات شرکت ایران‌خودرو نیز نزدیک به ۷۸۰ هزار نفر متقاضی این محصولات بودند که با توجه به برنامه ۹۰۰ هزارتایی امسال شرکت ایران‌خودرو و تعهدات آن شرکت امکان پوشش به همه متقاضیان خودرو وجود دارد، اما استقبال عمده متقاضیان در سه گروه محصول باعث شد که موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ انتقال یابد. این درحالی است که ظرفیت برخی از محصولات مثل تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی مانده و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.

درباره زمان پرداخت وجه خودرو نیز هر شرکت جداگانه اطلاع رسانی می‌کند. برای مثال مهلت تکمیل وجه برای خودرو‌های شرکت سایپا از ۲۸ تا ۳۰ فروردین بود. به نظر می‌رسد قاعده کلی این است که حدود سه ماه قبل از تحویل خودرو، تکمیل وجه صورت بگیرد، اما ممکن است رویه برخی شرکت‌ها متفاوت باشد.

پول‌هایتان را بردارید؛ بلوکه نیستند

نکته قابل توجهی که عده‌ای از متقاضیان درباره آن اشتباه کرده‌اند این است که لازم نیست پول‌های مسدود شده در حساب وکالتی مسدود بماند. به عبارت دقیق‌تر بعد از مشخص شدن جزئیات نوبت دهی شرکت‌ها، همه متقاضیان باید بتوانند پول بلوکه شده خود را آزاد کنند. البته در روز‌های اول بانک‌ها در اجرای این دستورالعمل تعلل کردند، اما بعد از چند روز از آغاز رفع مسدودی حساب‌ها خبر دادند.

اطلاعیه وزارت صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا

وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نتایج نوبت‌بندی فروش خودروهای داخلی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از حدود پنجاه محصول مختلف عرضه شده، تنها در پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای خریداران خودروهای ایران خودرو و سایپا | تکلیف پیش‌پرداخت ثبت‌نام خودرو مشخص شد

در اطلاعیه وزارت صمت آمده است: از قریب به پنجاه محصول مختلف عرضه‌شده، تنها در خصوص پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.

بیشتر بخوانید: خبر مهم برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها سال ۱۴۰۳ است

در این اطلاعیه اعلام شد: لازم به ذکر است که در برخی محصولات نظیر محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان و غیره، تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود و ظرفیت بالایی برای عرضه در دورهای آتی وجود دارد.

در خصوص محصولات شرکت ایران‌خودرو، قریب به ۷۸۰ هزار نفر متقاضی این محصولات بودند که با توجه به برنامه ۹۰۰ هزارتایی امسال شرکت ایران‌خودرو و تعهدات آن شرکت، امکان پوشش تقاضای همه متقاضیان خودرو وجود دارد، اما استقبال عمده متقاضیان در سه گروه محصول باعث شد که موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ انتقال یابد. این در حالی است که ظرفیت برخی از محصولات نظیر تارا و رانا در سال ۱۴۰۲ خالی مانده است و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار ۱۴۰۲ برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.

بنابراین اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را می‌دهد تا تغییر محصول از محصولات پر تقاضا که موعد تحویلشان در سال ۱۴۰۳ است به محصولات دیگر فراهم آید.

نکته دیگر در خصوص اعلام زمان‌بندی این است که موعد تحویل اعلام شده نشانگر حداکثر موعد تحویل می‌باشد که با توجه به ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بر اساس برنامه تولید، امکان تحویل زودتر از آن و یا عرضه محصولات بیشتر از برنامه تولید ارائه شده در طی سال برای محصولات ایران‌خودرو نیز وجود دارد.

در بخش پایانی این اطلاعیه اعلام شد: در پایان ذکر این نکته ضروری است که شفاف‌سازی میزان تقاضای واقعی بازار در هر محصول و برنامه‌ریزی تولید بر اساس سفارش یکی از اهداف اصلی اجرای سامانه یکپارچه در کنار حذف قرعه‌کشی بوده است که با اجرای طرح سامانه یکپارچه به جای قرعه‌کشی محقق شده است. بر این اساس عرضه محصولات جدید شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در کنار سایر خودروسازان داخلی در این سامانه تداوم می‌یابد تا در کنار افزایش تولید، امکان پاسخگویی به نیاز بازار در سال رشد تولید فراهم آید.

توضیحات قالیباف درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی

سخنگوی وزارت صمت از تحویل ۲۵۰ هزار خودرو به متقاضیان سامانه یکپارچه در اردیبهشت و خرداد خبر داد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در توییتی نوشت: «اردیبهشت و خرداد ۲۵۰ هزار خودرو تحویل متقاضیان می‌شود.»

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: «مرحله دوم ثبت‌نام خودرو، از ۱۶ اردیبهشت شروع می‌شود. اختلاف قیمت خرید خودرو در طرح یکپارچه با بازار زیاد است؛ مثلا در مورد شاهین، ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر؛ انتخاب با شماست که از بازار آزاد بخرید یا در طرح یکپارچه شرکت کنید.»

زمان تحویل خودروهای ثبت نامی

توضیحات وزیر صمت درباره ثبت‌نام و زمان تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا

وزیر صمت گفت: تحویل خودرو در سال ۱۴۰۳ با قیمت روز است اما افرادی که در نوبت امسال نیستند، می‌توانند انتخاب خود را به موارد دیگر تغییر دهند.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت معدن و تجارت درباره شرایط بازار خودرو، گفت: بازار خودرو دچار آشفتگی‌هایی است؛ البته خوشبختانه عرضه در سال گذشته و امسال روند بسیار خوبی داشته است اما از آنجا که متتسفانه خودرو نقش سرمایه‌ای پیدا کرده و افرادی که می‌خواهند اموال خود را از تورم حفاظت کنند خودرو خریداری می‌کنند، کسری تقاضای قبلی با افزایش تقاضای کاذب و سوداگرانه همراه شده است.

او با اشاره به اینکه تقاضای سوداگرانه منجر به تنش بازار خودرو شده است، افزود: راه حل این وضعیت این است که واردات را در اولویت قرار دهیم که امروز در دولت لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده مصوب شد. این لایحه به سرعت به مجلس فرستاده می‌شود و می‌تواند در تنظیم بازار خودرو مؤثر باشد.

وزیر صمت درباره زمان اجرایی شدن این لایحه اظهار کرد: لایحه دوفوریتی باید در اولین جلسه مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و امید تصویب آن به سرعت صورت بگیرد.

فاطمی امین درباره میزان واردات خودرو، اظهار کرد: بحث واردات را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه می‌دهیم که این شکاف موجود میان عرضه و تقاضا از بین برود.

او درباره شرایط عرضه خودروهای داخلی گفت: برای بعضی خودروها تقاضا بیش از میزان تولید است؛ از هفته آینده سامانه مجدداً باز می‌شود و کسانی که نوبت آنها در سال ۱۴۰۳ افتاده است، می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند و مواردی را انتخاب کنند که در سال جاری تحویل داده می‌شود.

وزیر صمت در پاسخ به این سوال که تحویل خودروهای سال ۱۴۰۳ با چه قیمتی خواهد بود، عنوان کرد: طبیعتاً تحویل خودرو با قیمت روز است اما این افراد که در نوبت امسال نیستند می‌توانند انتخاب خود را به موارد دیگر تغییر دهند.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82825

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر