وضعیت وحشتناک اقتصاد، دوسال پس از ریاست جمهوری رئیسی | آمار و اعداد را ببینید

دوسال اول دولت رئیسی چگونه گذشت؟ دولت ابراهیم رئیسی به نیمه راه خود نرسیده و نفس‌ اقتصاد کشور و معیشت شهروندان به شماره افتاده است.

وضعیت وحشتناک اقتصاد، دوسال پس از ریاست جمهوری رئیسی | آمار و اعداد را ببینید

دوسال اول دولت رئیسی چگونه گذشت؟

دولت ابراهیم رئیسی به نیمه راه خود نرسیده و نفس‌ اقتصاد کشور و معیشت شهروندان به شماره افتاده است. دولت سیزدهم، نه تنها روی تمام شعارهای انتخباتی‌اش پا گذاشته بلکه در حفظ شرایط پیش از شهریورماه ۱۴۰۰ نیز ناتوان ظاهر شده است.

امروز دوازدهم مرداد دومین سالروز تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی است. 

اگرچه دولت و حامیانش عملکرد دولت قبل را مقصر اصلی بیشتر مشکلات اقتصادی می‌دانند، اما تغییر یک‌چهارم اعضای کابینه که بیشتر آن‌ها در همین حوزه فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد دولت نسبت به نقاط ضعف خود و چالش‌های پیش‌رو آگاه است

دولت سیزدهم، ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ به‌طور رسمی نصف عمر خود را پشت سر گذاشت. سیدابراهیم رئیسی دو سال پیش در چنین روزی و پس از مراسم تحلیف که با حضور روسای جمهور افغانستان و عراق، نخست‌وزیران ارمنستان و الجزایر، روسای مجلس ترکیه، سوریه، نیجریه، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه، معاون رییس‌جمهوری ونزوئلا، وزیران امور خارجه بوسنی و هرزگوین، بولیوی، کویت، نیکاراگوئه و عمان و انریکه مورا قائم‌مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صحن علنی مجلس برگزاری شد، هشتمین رییس‌جمهور تاریخ ایران لقب گرفت.

سیدابراهیم رئیسی در طول دو سال گذشته، با چالش‌های اقتصادی مانند تورم، افزایش قیمت ارز، سقوط بورس و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی روبرو بود. اگرچه دولت و حامیانش عملکرد دولت قبل را مقصر اصلی بیشتر این مشکلات می‌دانند، اما تغییر یک‌چهارم اعضای کابینه که بیشتر آن‌ها در حوزه اقتصادی رخ داده، نشان می‌دهد دولت نسبت به نقاط ضعف خود و چالش‌های اقتصادی پیش‌رو آگاه است.

 

قیمت دلار؛ ۹۳ درصد 

قیمت دلار روز شنبه ۱۴ مرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل نزدیک ۳۰۰ تومان ارزان شد و به محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومن رسید. دلار خرداد امسال تا ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان عقب‌نشینی کرد و از طرف دیگر در ۱۱ اردیبهشت ماه هم رکورد تاریخی ۵۵ هزار و ۵۱ تومان را به‌چشم دید. 

قیمت دلار یک‌سال پیش همین موقع سال ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان بود و اگر به دو سال پیش یعنی همان برهه‌ای برویم که مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی برگزار شده، با عدد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان روبرو می‌شویم. قیمت دلار از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، حدود ۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده که معادل ۹۳ درصد رشد است.

قیمت طلا؛ ۱۱۶ درصد

قیمت طلا روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، به محدوده دو میلیون و ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد. قبل شروع معاملات هفته جدید، با استفاده از تعطیلات غیرمنتظره آخر هفته طلا موفق شد خود را تا دو میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بالا بکشد. 

قیمت طلا در اولین روز‌های سال ۱۴۰۲ روی پله دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاده بود و ۱۱ اردیبهشت هم قله دو میلیون و ۷۴۸ هزار تومان را به‌چشم دید. کف قیمت طلا ۱۸ عیار در ۲۱ خرداد، دو میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده است. یک‌سال پیش همین مقدار طلا یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌ارزید.

قیمت طلا از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، به‌ازای هر گرم یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده که به معنای رشد ۱۱۶ درصدی است.

 قیمت ربع سکه در دو سال اول دولت سیدابراهیم رئیسی تقریبا دو برابر شده است. سکه گرمی و نیم سکه هم چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده‌اند. قیمت سکه امامی و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز ظرف این مدت به ترتیب ۱۶۰ درصد و ۱۱۶ درصد گران شده‌اند. 

قیمت سکه امامی؛ ۱۶۱ درصد

قیمت سکه امامی روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، تا ۲۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان عقب نشست. هفته گذشته برای همین سکه باید ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید. رکورد قیمت سکه در اردیبهشت امسال با رسیدن ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان شکسته شد و کف قیمت سکه امسال ۲۶ میلیون و ۹۸۳ تومان بوده است.

قیمت سکه امامی یک‌سال پیش در نیمه اول مرداد به ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده بود، اما اگر معیار مقایسه را ۱۴ مرداد سال ۱۴۰۰ بگذاریم به عدد ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسیم. قیمت سکه به این ترتیب ظرف دو سال ۱۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رشد کرده و با افزایش ۱۶۱ درصدی روبرو است.

خودتان مقایسه کنید 

قیمت سکه 12 مرداد 1400

قیمت نیم سکه؛ ۱۷۵ درصد

قیمت نیم سکه در ابتدای معاملات سال ۱۴۰۲ روی پله ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان قرار داشت و با اینکه تا ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان پیش رفت، اما نهایتا در روز‌های اخیر تا مرز ۱۶ میلیون پایین آمد. کف قیمت سکه امسال ۱۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان بوده است.

 

نیم سکه در نیمه اول مرداد سال گذشته حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و فعلا با ثبت بازدهی ۹۲ درصدی ظرف مدت یک‌سال سرمایه‌گذاران را از خود راضی نگه داشته است، اما اگر دو سال پیش یعنی دقیقا در روزی که مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، یک‌عدد نیم سکه می‌خردید الان سرمایه‌تان ۱۷۵ درصد افزایش پیدا کرده بود. 

قیمت نیم سکه ظرف دو سال گذشته، یعنی از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

قیمت ربع سکه؛ ۱۷۵ درصد

قیمت ربع سکه در پایان هفته قبل تا ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان پیش رفت، اما با شروع معاملات شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و تا ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان عقب نشست. با این حال قیمت ربع سکه در قیاس با یک‌سال پیش حداقل پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

ربع سکه معاملات سال ۱۴۰۲ را از جایگاه ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان آغاز کرد و در یازدهمین روز اردیبهشت تا ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان پیش رفت. کف قیمت ربع سکه در سال ۱۴۰۲، اولین روز مرداد با رسیدن به ۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است.

قیمت ربع سکه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و الان با رسیدن به ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، ضمن ثبت افزایش ۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار تومانی، ظرف مدت دو سال بازدهی ۱۷۵ درصدی را از خود به جا گذاشته است.

 

 

قیمت سکه گرمی؛ ۱۷۹ درصد

قیمت سکه گرمی روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، به محدوده شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان نزدیک شد. هفته قبل و پیش از اینکه بازار به خاطر شدت گرمای هوا تعطیل شود، سکه گرمی تا شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان پیش‌روی کرده بود.

قیمت سکه گرمی تا اینجای کار در بالاترین حالت روی عدد هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان ایستاده و کف قیمت پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان را هم به‌چشم دیده است. 

قیمت قیمت سکه گرمی یک‌سال پیش در نیمه مرداد، حدود سه میلیون و ۵۰ هزار تومان بود و اگر به دو سال پیش برگردیم با عدد دو میلیون و ۲۶۵ هزار تومان روبرو می‌شویم. نتیجه می‌گیریم سکه گرمی با گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم چهار میلیون و ۵۵ هزار تومان گران شده و قیمت آن ۱۷۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

قیمت سکه 12 مرداد 1402

بیشتر بدانید | متوسط قیمت مسکن در تهران که به‌شکل رسمی توسط بانک مرکزی محاسبه می‌شد، از آذر ۱۴۰۱ اعلام نشده است. آمار غیررسمی می‌گویند پیش از مرداد ۱۴۰۲، یک مترمربع واحد مسکونی در پایتخت به‌طور متوسط ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش داشته که در مقایسه با مرداد سال ۱۴۰۰، با رشد ۳۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان روبرو شده است. این عدد از افزایش ۱۲۱ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف دو سال گذشته حکایت دارد

بیشتر بدانید | دولت سیدابراهیم رئیسی در طول عمر دو ساله خود حداقل با پنج تغییر بزرگ در نفرات اصلی تیم اقتصادی خود روبرو شده است. خروج حجت‌الله عبدالملکی و سیدرضا فاطمی امین از کابینه با مداخله نمایندگان مجلس صورت گرفت، اما سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و سیدمسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه با تشخیص خود رییس‌جموری کنار رفتند. محمدرضا فرزین هم وسط راه جای علی صالح‌آبادی را گرفت

در این اینفوگرافیک، به چند اتفاق مهم و تاثیرگذار در فضای کشور پرداخته‌ایم)منبع فراز)

وضعیت اقتصاد دوسال اول ریاستجمهوری رئیسی

بهنام صمدی نیزدریادداشتی در فضای مجازی اینگونه نوشت: دو سال از تنفیذ سید ابراهیم رییسی گذشت اعدادی که یادداشت کردیم با هم مرور کنیم:

۱. دلار ۵۰۱۰۰ تومان 

۲. سکه ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

۳. شاخص کل یک میلیون و ۹۹۳ هزار 

۴. ساینا ۳۳۰ میلیون تومان 

۵. نقدینگی ۶۱۰۳ همت 

۶. میانگین مسکن تهران ۴۸ میلیون (آمار از آذر ۱۴۰۱ منتشر نمی‌شود)

۷. نان بربری ۳۵۰۰ تومان 

۸. کسری بودجه (مشخص نیست)

۹. بنزین ۳۰۰۰ تومان 

۱۰. قیمت نفت ۸۵ دلار 

۱۱. بلیط مترو ۳۰۰۰ تومان 

۱۲. مرغ کیلویی ۹۰ هزار تومان ( نرخ مصوب ۷۵ هزار )

۱۳. حداقل حقوق پایه کارگر ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان 

۱۴. بسته اینترنت ۷۲ گیگ حذف شد( ۱۵ گیگ ۱۲۰ روزه ۶۵ هزار تومان)

۱۵. بلیط اتوبوس تهران-مشهد ۳۲۰ هزار تومان 

۱۶. شکر کیلویی ۳۳ هزار تومان

۱۷. روغن مایع ۹۰۰ میلی‌لیتر ۶۶ هزار تومان 

۱۸. ۵۰۰ گرم چای خارجی ۲۰۳ هزار تومان 

۱۹.پوشک ۱۲ عددی سایز ۴، ۵۵ هزار تومان 

۲۰. دلستر یک لیتری ۲۵ هزار تومان 

۲۱. آب معنی یک و نیم لیتری ۷۵۰۰ تومان 

۲۲. برنج ایرانی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان 

۲۳. بلیط پرواز تهران-رشت ۸۹۸ هزار تومان

۲۴. یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

۲۵. هرکیلو گوشت قرمز ۵۵۰ هزار تومان

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 74002

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • شهنوازشاهور

        شماها ناهار خوردین،فردا ناهار با شما هستم،تا یه لقمه نون را هم از شما بگیرم.

      ارسال نظر