اقتصادی‌ترین خیابان تهران را بشناسید/ وال‌استریت ایران قرار بود کجا راه بیفتد؟

خیابان طالقانی که پیش از انقلاب به نام تخت‌جمشید شناخته می‌شد قرار بود با جمع شدن ساختمان‌های مهم اداری و تجاری منتسب به دربار پهلوی به وال‌استریت ایران (نماد بازارهای مالی آمریکا و الگویی جهانی) تبدیل شود.

اقتصادی‌ترین خیابان تهران را بشناسید/ وال‌استریت ایران قرار بود کجا راه بیفتد؟

بعد از پیــروزی انقلاب، قریب به اتفاق ساختمان‌هایی که ملک شــخصی بازرگانان منتسب به دربار بود هویت خود را از دست دادند و این روزها به مخروبه‌های بی‌فایده‌ای تبدیل شده‌اند که منظر شهری را زشت و نازیبا کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، می‌توان به مغازه معروف‌ترین کلکسیونر طلا و جواهرات آن دوران یعنی نعمت مظفریان اشاره کرد که بعد از فروپاشی رژیم شاهنشاهی هرگز جلال و شــکوه گذشــته را پیدا نکرد و  چند سالی است که متروکه مانده است. اغلب مشــتریان مظفریان از رجال سیاسی رژیم شاه از جمله شریف امامی بودند و به‌واســطه واقع شدن روبه‌روی در اصلی سفارت سابق آمریکا مورد توجه تجار آمریکایی هم قرار داشتند.

 

وال استریت تهران

در مــیـان سـاخـتـمان‌های غول‌آسای خیابان طالقانی، مغازه‌ای نسبتًا جمع و جور هم روبه‌روی سفارت سابق آمریکا بنا شد که پاتوق خارجی‌های عشق عکس بــود. اغلب گردشگران  به‌خصوص بازرگانــان خارجی و سیاستمداران آمریکایی در حین سفر به ایران حتمًا سری به مغازه گیتی می‌زدند و بعد از گرفتن عکس یادگاری با پیشرفته‌ترین دوربین‌های آن زمان، ایران را تــرک می‌کردند. هم اکنون ۴ پلاک روی دیوار این مغازه قدیمی مشــاهده می‌شود که نتیجه ۴ نســل پلاک‌کوبی در خیابان طالقانی است. عکاسی گیتی که جزء نخستین بناهای خیابان طالقانی اســت، بعد از پیروزی انقلاب تعطیل و مخروبه شد. گفته می‌شود عکس هنرپیشه‌های معروف آن دوران از عکاسی گیتی روی جلد مجله‌های ورزشی و خانوادگی می‌رفت.

 

وال استریت تهران

 خیابان طالقانی به دلیل تمرکز تعداد زیادی از ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، ساختمان بزرگ وزارت نفت، سفارت آمریکا و ... هنوز هم از تاثیرگذارترین و اقتصادی‌ترین خیابان‌های تهران است.

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70972

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر