گاز تهران حذف می‌شود؟

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره طرح حذف گاز از تهران به دلیل گسل‌خیز بودن این شهر، توضیحاتی ارائه کرد.

گاز تهران حذف می‌شود؟

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: مطالعاتی در حال انجام است تا ببینیم می‌توان به دلیل گسل‌خیز بودن شهر تهران گاز را حذف کرد؛ البته باید ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود.

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در تهران برف بارید و همچنین شاهد برودت هوا بودیم. همزمان با بارش برف موضوع کمبود گاز هم مطرح شد و حتی برخی ادارات هم تعطیل شد. البته عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند که تعطیلی ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نشد.

شهرداری تهران برنامه‌ای برای گاز تهران به دلیل گسل‌خیز بودن دارد؛ البته فعلا در حال مطالعه است.

در خصوص آخرین وضعیت مدیریت برف، راه‌اندازی سامانه یخبندان، سامانه سنجش برف، مشکل گاز در تهران و... علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفتگویی انجام داده است.

*چند روز پیش برف سنگینی در تهران بارید.  بفرمایید برای کنترل این برف چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا نیروهای در حال آماده باش کامل بودند؟ 

الحمدلله در برف چند روز پیش تهران دچار بحران نشدیم و با همکاری مردم توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم البته همزمان با موضوع برف ما بحث مصرف گاز در کشور را هم داشتیم که این دو با هم همزمان شد.

چند روز پیش شاهد بارش  برف در تهران بودیم و در چند روز قبل مصرف گاز به دلیل برودت هوا بالا رفته است که مسؤولین مجبور شدند برخی قسمت‌های شهر را تعطیل کنند میزان استفاده از گاز خارج از عرف استاندارد است؛ کل گازی که ما در کشور مصرف می‌کنیم برابر گازی است که چینی‌ها مصرف می‌کنند.

*چه اقداماتی باید در جهت استفاده درست گاز انجام داد؟

باید مصرف گاز در کشور اصولی شود. برخی‌ افراد وقتی در خانه هم نیستند شوفاژهاشان را روشن می‌کنند یا اینکه وقتی میزان حرارت خانه را بالا می‌برند و خانه بسیار گرم می‌شود جای اینکه شوفاژها را کم کنند پنجره‌ها را باز می‌کنند و یا با لباس تابستانه در خانه می گردند به همین دلیل انرژی هدررفت دارد و به صورت بهینه از گاز استفاده نمی‌شود.

*تفاوت هزینه انرژی در ایران با سایر کشورها چقدر است؟ 

ببینید این بهایی که در حال حاضر برای گاز پرداخت می‌شود بهای واقعی نیست انرژی بسیار ارزشمند است اما در کشور ما به راحتی استفاده می‌شود. در هیچ کجا مثل ایران شبکه گاز  نیست ما حتی در کوچه پس‌کوچه‌ها هم لوله کشی گاز صورت گرفته است. خیلی از کشورها گاز را به نیروگاه‌ها می‌دهند.

*در خصوص طرحی که درباره حذف گاز در تهران دارید توضیح دهید؟ آیا این طرح قابلیت اجرا دارد؟ در این باره توضیح دهید.

به هر حال ما یک طرحی را دنبال می‌کنیم و مطالعاتی در این زمینه انجام شده و به دلیل گسل‌خیز بودن شهر تهران می‌توان گاز را از تهران حذف کرد. البته باید ابعاد مختلف این موضوع بررسی شود تا ببینیم کار چگونه پیش می‌رود. با این وضع موجود که داریم مصرف بیش از حد انرژی در کشور است.

برخی سوال می‌کنند که شاید علت کمبود گاز صادر کردن آن است خب ما قبلا هم گاز را صادر می‌کردیم. گاز مازادی که وجود داشت صادر می‌شد. ما باید تصمیم بگیریم که مصرف انرژی را بهینه کنیم.

* آیا تعطیلی‌های که در کشور به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام شد تاثیر داشت؟ در این‌باره توضیح دهید.

تصمیمی در خصوص تعطیلی گرفته شد ولی روز بعد گفتند یک‌سوم پرسنل بیایند. خب همانقدر گاز دوباره استفاده می‌شود و خیلی صرفه‌جویی صورت نمی‌گیرد. ما نباید تصیمات کوتاه‌مدت برای رفع مشکل گاز بگیریم و باید برای این موضوع فکر چاره‌ای کنیم البته برای رفع مشکل یک تصمیمات کوتاه‌مدت گرفته شد اما باید به صورت اصولی برخورد کنیم.

ببینید دانشگاه آزاد اسلامی تعطیلی‌ها را اجرا نکرد و همراهی نکرد خب در این شرایط با مصرف گاز و همچنین تردد شهروندان و غیره باز هم مشکلاتی ایجاد شد برخی دانشجویان مجبورند برای امتحان به پردیس و دماوند بروند. البته برخی شرکت‌های خصوصی هم رعایت نکردند و تعطیل نکردند. حال برخی نقاط مثل بیمارستان‌ها، داروخانه ها  و مکان‌هایی که کارهای خدماتی ارائه می‌کنند باید باز باشد.

* در خصوص آماده باش نیروهای خدماتی شهرداری در نقاط برف خیز توضیح دهید؟ همچنین در باره علل بروز ترافیک در هنگام بارش ها توضیح دهید.

اما در مورد برف باید بگویم در برخی مناطق مانند 1، 2، 5، 22 و 3 که برف‌خیزتر است نیروهای خدماتی در آماده‌باش کامل بودند و حضور میدانی داشتند برخی هم در ستادها مستقر و پای کار بودند البته هنگامی که بارش در کشور داشته باشیم ترافیک ایجاد می‌شود چرا که حرکت خودروها به دلیل کاهش دید کمتر می‌شود اما خدا را شکر دچار بحران نشدیم.

* سامانه پیش بینی یخبندان در تهران چه زمان افتتاح می شود؟ این سامانه تا چند ساعت یخبندان را پیش بینی می کند؟

هواشناسی اعلام کرده بود که قرار است یک سامانه بارشی داشته باشیم. ما هم یک سامانه پیش‌بینی یخبندان در تهران داریم که تا 72 ساعت آینده را پیش‌بینی می‌کند. البته ما تجهیزات لازم را هم داریم. پیش‌بینی یخبندان تا 72 ساعت آینده توسط یک سامانه انجام می‌شود. مسؤولیت این کار با هواشناسی است اما ما به آنها کمک می‌کنیم و به زودی این سامانه افتتاح و راه‌اندازی می شود.

* آیا تعداد سامانه‌های برف‌سنج در تهران را افزایش دادید؟ در این باره توضیح دهید.

ما همچنین سامانه برف‌سنج تهران را داریم و نشان می‌دهد که در کدام ایستگاه‌ها چه میزان برف وجود دارد زمانی که من وارد شهرداری شدم. 4 ایستگاه برف‌سنج داشتیم اما در حال حاضر 9 ایستگاه برخط داریم که میزان بارش برف در ارتفاعات را محاسبه می‌‌کند. ما هشدارهای لازم را به مجموعه‌ها می‌دهیم تا بدانند در کدام نقاط باید تمرکز بیشتری داشته باشند.

ما در این روزها هم  از کوهنوردان خواستیم  از تردد در کوه جلوگیری کنند. به خصوص در مبادی شمال شهر. ما در تابلوهای هشدار اعلام کرده‌ایم که از هرگونه فعالیت کوهنوردی جلوگیری شود چرا که این کار به شدت خطرآفرین است.

* در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان قوانینی برای ساخت و سازها آمده تا میزان مصرف انرژی هدر نرود. آیا این قوانین رعایت می شود؟ چه ارگانی باید بر روی انجام این کار نظارت کند؟ در این باره توضیح دهید.

ما در مبحث 19 مقررات ملی ساختمان قانونی داریم که می‌گوید باید نظارت بر هدررفت انرژی و ذخیره انرژی در مصالح وجود داشته باشد ما باید مصالحی تولید کنیم که انرژی را از دست ندهد. باید سازنده‌ها دقت کنند که از مصالح نگهدارنده انرژی استفاده کنند. متأسفانه در این زمینه نظارت درستی صورت نمی‌گیرد باید به معماری سبز و معماری پایدار بازگردیم و به این مقوله‌ها تا کنون توجهی نشده است. برخی از سازنده‌ها به خاطر چند قران ارزان‌تر موضوع ذخیره انرژی را نادیده می‌گیرند. این در حالی که انرژی بسیار گران است و ما به راحتی آن را از دست می‌دهیم. باید خودروسازان، بسازبفروش‌ها و... دقت کنند که انرژی را از دست ندهند. برخی فکر می‌کنند این سوخت‌ها رایگان است؛ در حالی که این انرژی‌ها بسیار ارزشمند است اما در کشور ما با آنها به صورت بی‌ارزش برخورد می‌شود.

باید بر ساخت‌وسازها نظارت کنیم و مصالح استاندارد باشند تا بتوانیم بهینه انرژی را مصرف کنیم. برخی پنجره‌ها به‌گونه‌ای است که از آنها باد رد نمی‌شود و باید از آنها در ساختمان استفاده کنند اما ما پنجره‌هایی داریم که از همه طرف آن باد می‌گذرد. باید متریال دیوارها به‌گونه‌ای باشد که انرژی را در خود ذخیره کند.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 67406

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • هومن

        ببینید فکر حذف سیستم شبکه رسانی گاز اصلا به صلاح نیست که فقط روی برق اتکا کنیم زیرا اگر مشکلی روی هر یک از شبکه ها برق یا گاز رخ دهد دیگری موقتا تا حل مشکل می تواند مشکل را حل کند این مورد جایگزین داشتن جای تامل دارد همچنین قیمت تولید شده برق گران تر از گاز تمام می شود چون برای تولید برق همه گاز مصرف شده در نیروگاه ها به برق تبدیل نمی شود زیرا بازده دستگاه اجازه نمی دهد

      • محمدی (جانباز)

        این خبرهای کذب و خلاف واقع را برای چی منتشر می کنید؟ ٨٠درصد شهرهای کشور روی گسل های زلزله قرار دارد، باید گاز آنها حذف شود؟

      • علیرضا

        کارخیلی خوبی است گازکل کشورراقطع کنندوبدهندبه نیروگاهها برای تولیدبرق

      • امیر

        مشکل اینجاست که اکثر خبرنگاران ما بیسواد هستند زمانی که مسئول شارلاتانی میگوید مصرف گاز ترکیه یک سوم ماست یا مصرف گاز ما اندازه چین یا اروپاست یک خبرنگار باسواد و اگاه می کوید که حضرت اقا مصرف گاز ترکیه فقط یک چهارم مصرفی انرژی ان کشور هست و 75 درصد بقیه با برق و انرژی های دیگر است در کشورهای اروپایی حتی مصرف گاز ده تا پانزده درصد هست و بقیه با برق و انرژی های دیگر است شما که برای راحتی کار فقط لوله کشیدید و هبچ زیرساختی درست نکردید لعنتی ها کشور را به قهقرا بردید

      • ناشناس

        گازتهران و حذف کنید قابلمه غذارو بگیریم دستمون بریم خونه وزیر نفت بذاریم غذا بپزه ایران کلا زلزله خیز دیگه من ۹سالم بوده گفتن تهران زلزله شدید میاد الان ۴۳ سالمه بیشتر شهرا اومد مردم و گرفتار کرد تهران هنوز نیومده

      • هلی

        به جای این چرت و پرتا درست تصمیم بگیرید عمل کنید مردم هر روز برای هرچیزی تو استرس نباشن

      ارسال نظر