سکه ارزان می شود؟

امروز قیمت طلا و سکه در یک مسیر قرار نگرفت. طلا به تبعیت از انس جهانی، افزایش داشت و سیگنال فروش ربع سکه‌های دولتی فقط سکه امامی را ۵۰ هزار تومان ارزان کرد. تحلیلگران معتقدند ثبات دستوری قیمت دلار، روند فعلی بازار این فلز زرد را رقم زده است.

سکه ارزان می شود؟

امروز قیمت طلا و سکه در یک مسیر قرار نگرفت. طلا به تبعیت از انس جهانی، افزایش داشت و سیگنال فروش ربع سکه‌های دولتی فقط سکه امامی را ۵۰ هزار تومان ارزان کرد. تحلیلگران معتقدند ثبات دستوری قیمت دلار، روند فعلی بازار این فلز زرد را رقم زده است.

روند قیمت طلا و سکه امروز متاثر از سیگنال عرضه ربع سکه‌های دولتی، کاهشی بود. هر چند قیمت سکه به انس جهانی طلا پشت کرد اما قیمت طلا متاثر از محدوده جدید قیمت طلای جهانی مسیر افزایشی داشت.در لحظه نگارش این گزارش، قیمت انس جهانی طلا ۱،۹۲۰،۱۳ دلار شد.

تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه روند روزهای اخیر بازار طلا و سکه و دلار را روند با ثباتی می‌دانند. ثباتی که هر چند در بازار دلار، دستوری است اما در سایر بازارها نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

فعلا بازار طلایی آرام است

معامله‌گران معتقدند روند فعلی قیمت طلا و سکه، حداقل یک هفته دیگر نیز پابرجاست اما این‌که تا چه زمانی قابل کنترل است را نمی‌توان پیش ‌بینی کرد.

انس جهانی طلا و قیمت دلار دو عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در بازار تهران شناخته می‌شوند. اما در بیش از ۱۰ روز گذشته به‌رغم ثبات در بازارهای مورد اشاره، قیمت طلا و سکه یک جا ثابت نماند و در بازاری که بسیاری معتقدند فریز شده اما قیمت سکه امامی یک کانال بالا رفت و در هفته گذشته نزدیک به یک میلیون تومان رشد کرد.

رشد انتظارات تورمی، بازار احتیاطی دلار ، تلاش مردم برای انتقال سرمایه‌های ریالی به بازار طلا و سکه و رشد انس جهانی طلا، باعث شد قیمت در بازار فلز زرد رشد داشته باشد.معامله‌گران می‌گویند تا زمانی که بازار ارز از سوی بانک مرکزی کنترل می‌شود، مردم تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه دارند.

جدول قیمت و حباب سکه

فقط سکه امامی کاهش داشت

امروز ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی ۵۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، در بازار معامله شد. سکه بهار و نیم سکه اما افزایش قیمت ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومانی داشتند و به ترتیب با قیمت ۲۰ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شدند.

ربع سکه و سکه گرمی برخلاف انتظار معامله‌گران بدون تغییر قیمت معامله شدند. امروز هر قطعه ربع سکه با قیمت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شدند.

امروز قیمت طلا افزایش داشت.هر چند این افزایش ، چندان قابل توجه نبود اما این روند باعث شد روند قیمت طلا وسکه یکسان نباشد.قیمت هر مثقال طلا ۸ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان شد و افزایش ۲۷ هزارتومانی داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۹۱۵ هزار تومان رسید.قیمت طلای دست دوم هم یک میلیون و ۸۸۸ هزار تومان شد.

در کنار روند بازار، حباب سکه به غیر از نیم‌سکه روند کاهشی داشت. هر چند این روند در لحظه نگارش این گزارش بسیار پرنوسان بود و به نظر می‌رسد تا پایان ساعت معاملاتی امروز پابرجا نماند.حباب سکه امامی بیشترین سهم کاهش حباب را داشت و نزدیک به ۲۲۰ هزار تومان ارزان شد.

مهار رشد حباب سکه با عرضه ربع سکه

در همین راستا حمیدرضا جیهانیT کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر عرضه امروز، ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه به تجارت‌نیوز می‌گوید: منابع فروش سکه از ذخایر طلای بانک مرکزی است و این ذخایر ارزشمند است و سرمایه ملی ۸۵ میلیون ایرانی محسوب می‌شود. بنابراین تاثیری که در بازار می‌گذارد، بستگی به قیمت و مقدار عرضه دارد.

او با اشاره به حباب بازار طلا، ارز و انواع مسکوکات خاطر نشان می‌کند: این تصمیم بانک مرکزی برای انتشار ربع سکه‌ها با توجه به فضاهای هیجانی و شیدایی‌هایی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است، اخذ شده، زیرا اکنون شاهد یکی از بالاترین حباب‌ها در سکه بانکی که عدد آن نسبت به واقعیت خیلی زیاد و بیش از ۳۰ درصد است،هستیم.

جیهانی درخصوص جبران این مقدار عرضه طلا در غالب ربع سکه از ذخایر ملی کشور،می‌گوید: چون مقدار عرضه زیاد نیست و به نظر می‌رسد همین مقدار نیز خریداری نشود،امکان این وجود دارد که بانک مرکزی در غالب‌های دیگری این ذخایر را جبران کند. از طرف دیگر مردم نیز متوجه می‌شوند که قیمت واقعی سکه چقدر باید باشد و بیشتر از ارزش واقعی ربع سکه‌ها آن را خریداری نمی‌کنند.

منبع: تجارت‌نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 66357

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر