مشکل محصولات کشاورزی ایران چیست؟ | وزیر به مجلس پاسخ می‌دهد

خبر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی به کشور مانند فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه و کیوی صادراتی به هند، موجب واکنش‌هایی شد.. گزارش‌ها نشان می‌دهند که این محصولات ناسالم بوده‌اند و سموم استفاده شده در باغ‌ها موجب این اتفاقات شده است.

مشکل محصولات کشاورزی ایران چیست؟ | وزیر به مجلس پاسخ می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور سیدجواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی در نشست علنی دو هفته آینده مجلس خبر داد.

محسن علیزاده نماینده سپیدان در نشست علنی امروز مجلس گفت که مافیای بزرگی در کشور صرفاً برای واردات سموم تلاش می‌کند و به سلامت کشور اهمیت نمی‌دهند.

او اضافه کرد که برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ما از کشورهای همسایه به معنای نبود استانداردهای لازم است.

این نماینده مجلس وزارت کشاورزی را مسئول این اتفاقات دانست و خواستار حضور وزیر جهاد کشاورزی در مجلس برای توضیح به نمایندگان شد.

علیزاده گفت که  «مطلع شدیم در سازمان حفظ نباتات ویژه خواری می‌کنند و برای عده‌ای خاص رانت ایجاد می‌کنند.»

قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده خبر داد که کمیسیون کشاورزی مجلس برای بررسی این موضوع نشست برگزار کرده و سه شنبه دو هفته آینده ساداتی‌نژاد به صحن علنی دعوت خواهد شد.

در هفته‌های گذشته خبر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی به کشور مانند فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه و کیوی صادراتی به هند، موجب واکنش‌هایی شد. اظهار نظرها و گزارش‌هایی نشان می‌دهند که این محصولات ناسالم بوده‌اند و سموم استفاده شده در باغ‌ها موجب این اتفاقات شده است.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی سوم دی ماه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که سازمان حفظ نباتات وظیفه حفظ گیاهان، باغات و مزارع و همچنین مبارزه با آفات را بر عهده دارد، اما امروز که مشکل در ارتباط با باقی مانده سموم یا شپشک محصول در محموله‌های هندی رخ داده، مسئولان این سازمان به جای حل مشکل چند هفته‌ای است که بی تفاوت از کنار موضوع عبور می‌کنند.

او درباره ممنوع شدن ورود محصولات کشاورزی ایران به روسیه هم گفت که مسئولان روسیه از ماه‌های پیش نسبت به سلامت محصولات گلخانه‌ای تذکر داده بودند اما نهادهای مسئول آن را جدی نگرفته‌اند. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی این بی‌توجهی را عامل حاشیه‌سازی و خبرسازی محموله‌های فلفل دلمه ایران از روسیه به دلیل بالا بودن باقی مانده سموم دانست.

رئیس سازمان حفظ نباتات ماه گذشته گفته بود سوم آذر ماه سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه نامه‌ای به وزارت بهداشت و جهادکشاورزی ایران ارسال کرده و اعلام کرده در چند محموله از فلفل‌های ایران مقداری سموم پیدا شده است و از ۸ آذر نیز واردات فلفل به روسیه ممنوع شد.

کیخسرو چنگلوایی یادآوری کرده بود محموله‌های محصولات کشاورزی به کشور برگشت نخورده و فعلاً واردات فلفل به طور موقت به روسیه ممنوع شده است.

رئیس جمهور دولت سیزدهم پنجم دی ماه به تمرکز دولتش بر گسترش تعاملات اقتصادی با کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت که در این مسیر موفق نیز بوده است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی گفت که «طبیعی است بدخواهان به دنبال خرابکاری در روابط ایران با همسایگانش باشند که باید مراقبت کرد آیا واقعا مشکل در کالا‌های صادراتی بوده است یا مساله سیاسی وجود دارد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5297

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر