حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در سال آینده | دلیل افزایش اندک حقوق‌ها | یک نماینده: تورم بیشتر می شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر گفته می شود که متوسط حقوق ها ۱۰ درصد افزایش می یابد به دلیل محدودیت های مالی است زیرا اگر یکباره حقوق ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می شود.

حداقل و حداکثر حقوق کارمندان در سال آینده | دلیل افزایش اندک حقوق‌ها | یک نماینده: تورم بیشتر می شود

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت تصمیم گرفته است تا یک میلیون تومان به حداقل حقوق کارمندان نسبت به سال ۱۴۰۰ اضافه کند؛ براین اساس حداقل حقوق کارمندان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از مهر، بنا بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در صورت تصویب نمایندگان مجلس حداقل حقوق کارمندان  پایه که در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است با رشد یک میلیون تومانی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مدیران دولتی و اساتید دانشگاه نیز حداکثر می‌توانند تا سقف ۳۷ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت کنند.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد داده است حقوق گروه‌های مختلف به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یابد به طوری که بیشترین دریافتی با رشد صفر درصد و کمترین دریافتی با رشد ۲۹ درصد در حقوق اعمال خواهد شد.

به گفته کارشناسان اقتصادی این موضوع یعنی افزایش پلکانی حقوق که در لایحه بودجه برای اولین بار دیده شده است نشان از برقراری عدالت اقتصادی دارد؛ یعنی افرادی که بیشترین میزان حقوق را دریافت می‌کردند با کمترین رشد و افرادی که کمترین میزان حقوق را دریافت می‌کردند با بیشترین رشد و افزایش حقوق مواجه خواهند شد.

همچنین برای حقوق بازنشستگان تغییراتی اعمال شده است به طوری که مبلغ ۵۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان به صورت ثابت به تمام حقوق بازنشستگان اعمال می‌شود و در کنار آن نیز حقوق آنها رشد سه درصدی نیز خواهد داشت.

 

دلیل افزایش اندک حقوق‌ها در سال آینده 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر گفته می شود که متوسط حقوق ها ۱۰ درصد افزایش می یابد به دلیل محدودیت های مالی است زیرا اگر یکباره حقوق ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می شود.

سیدشمس الدین حسینی صبح امروز در همایش سیاسی فرماندهان پدافند هوایی ارتش  با بیان اینکه اگر درآمدها و هزینه های دولت برابر نباشد، دولت مجبور است از بانک مرکزی قرض کند، افزود: در این شرایط پول تازه به اقتصاد می آید در حالیکه رشد اقتصادی ایجاد نشده و در نتیجه تورم ایجاد می شود. الان رشد نقدینگی ۴۰ درصد شده و تورم در مرداد به۵۸ درصد رسیده است. اگر گفته می شود که متوسط حقوق ها ۱۰ درصد افزایش می یابد ناشی از محدودیت های مالی است زیرا  اگر یکباره حقوق ها افزایش یابد، پایه پولی افزایش یافته و تورم بیشتر می شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم بی گناه و بی اطلاع فکر کردند بازار سرمایه بازار مطمئنی است. در دوره ای رشد حباب وار در بازار سرمایه ایجاد شد و یک سری سود کردند اما یک سری از مردم دیر به بازار سرمایه رفتند. آنها چون شناخت کافی از بازار سرمایه نداشتند، ضرر کردند آنها انتظار دارند دولت زیان آنها را جبران کند. در این شرایط سرمایه اجتماعی و اعتماد از بازار سرمایه رفته است.

حسینی تاکید کرد: اوضاع و احوال اقتصادی کشور خوب نیست، اما ظرفیت های خوبی در کشور داریم. در همین شرایط تحریم، سوخت براحتی از کشور قاچاق می شود. همسایگان ما به فرآورده های نفتی ما نیاز دارند ولی چرا سراغ صادرات سوخت به کشورهای همسایه نمی رویم؟ در کشور ظرفیت های زیاد طبیعی و انسانی داریم‌ که باید از آنها به درستی استفاده کنیم.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5160

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر