تصویب لایحه ترمیم حقوق 1401 | میزان و ضریب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شد + جزئیات

جزییات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب شد.

تصویب لایحه ترمیم حقوق 1401 | میزان و ضریب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشخص شد + جزئیات

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طبق مصوبه دیروز مجلس حقوق کارمندان دولت حداقل یک میلیون تومان افزایش می‌یابد که با محاسبه فوق‌العاده ویژه و نیز حق عائله‌مندی این رقم قابل افزایش است. حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس در توضیح تصویب لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ کل کشور اظهار داشت: کلیات این لایحه دوفوریتی در جلسات پیشین مجلس به تصویب رسیده بود و اکنون جزئیات آن بررسی و به تصویب رسید. وی اظهار داشت: طبق این مصوبه حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به همراه ۵ درصد حقوق آنان افزایش می‌یابد، ضمن آنکه حق عائله‌مندی و حق اولاد نیز طبق ترتیبات پیش‌بینی شده در قانون مشمول افزایش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائله‌مندی حقوق ۱۴۰۱ اعلام شد

نماینده مردم همدان در مجلس ادامه داد: همچنین حقوق شاغلان حداقل یک میلیون تومان افزایش خواهد داشت که این رقم با احتساب افزایش ناشی از افزایش حق اولاد و عائله‌مندی و نیز فوق‌العاده ویژه که در قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی شده است، قابل افزایش به ارقام بالاتر است. وی خاطرنشان کرد: دولت در لایحه خود سقف ۳۵ درصدی را برای فوق‌العاده ویژه کارکنان در نظر گرفته بود که مجلس مصوب کرد دولت با در نظر گرفتن 7 هزار میلیارد تومان اعتبار به این بند، بتواند میزان فوق‌العاده ویژه را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. وی درباره مصوبه مجلس در خصوص دریافتی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز توضیح داد: در مصوبه مجلس افزایش ۳۰ درصدی برای این قشر پیش‌بینی شده است که با توجه به ۲۰ درصدی که در ابتدای امسال اجرایی شد، امسال ۵۰ درصد افزایش دریافتی داشته‌اند. حاجی‌بابایی همچنین درباره حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها نیز گفت: در اسفند سال گذشته ۳۰ درصد افزایش حقوق برای آنها در نظر گرفته شد اما برگشت خورد، بنابراین برای جبران آن در مصوبه امروز ۱۵ درصد افزایش برای این گروه در نظر گرفتیم. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با یادآوری اینکه مصوبه مجلس پس از تایید شورای نگهبان وارد مرحله اجرا می‌شود، اظهار داشت: زمان اجرای این قانون ابتدای مهرماه خواهد بود.

* خلق منابع پایدار برای افزایش حقوق

طی روزهای اخیر نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده بود که با توجه به اینکه مساله ترمیم حقوق و دستمزد از 4 ماه قبل در دولت مطرح است باید به نحوی این افزایش صورت گیرد که کسری بودجه ایجاد نکند. بر این اساس، اواخر مردادماه فهرستی از مجموعه اقدامات لحاظ شد و کمیته‌ای با مسؤولیت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و منابعی شناسایی شد. همچنین مشخص شد همه دستگاه‌ها به تفکیک اقداماتی انجام دهند که عمده آن هم مبتنی بر این است که بتوانند اموال و دارایی‌های مازاد خود را واگذار کنند.

به گفته وزیر اقتصاد، این اقدامات این امکان را فراهم می‌کند که سازمان برنامه و بودجه بتواند افزایش حقوق را اجرا کند.

اینطور که پیداست دولت برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که در کمیته افزایش درآمدهای خود درصدد تامین این منابع و دیگر هزینه‌ها و مصارف است.

جزییات افزایش حقوق 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه جزییات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری را با ۱۹۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر تصویب کردند.

ماده واحده: علاوه بر افزایش های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره(۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ  ۱/  ۷/ ۱۴۰۱ افزایش‌های زیر برای اشخاص مشمول این قانون اعمال می‌شود:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب  ۸ /۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب  ۱۳ /۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می شوند، نیز اعمال می گردد. در اجرای این بند درخصوص نیروهای مسلح تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می شود. شرکت های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می باشند.

تبصره: شرکت های دولتی مندرج در پیوست شماره ۳ قانون بودجه مشمول این بند می‌شوند. علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر ۱۵% به عنوان "فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد" به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد.

۲-

۲-۱- حقوق مشمولین جزء (۲) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، مبلغ نه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال افزایش می‌یابد.

تبصره - افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیرمیزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی گردد، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌نمایند.

۲-۲- علاوه بر مبلغ افزایش مندرج در جزء ۱-۲ این قانون، حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی، پنج درصد(۵%) نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ افزایش می یابد.

‌۳- در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، حق عائله‌مندی وکمک هزینه اولاد تمامی گروههای مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، به ترتیب به میزان پنجاه درصد (۵۰%) وصددرصد (۱۰۰%) افزایش می‌یابد.

مبلغ ریالی حق عائله مندی و حق اولاد مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولین قانون خدمات کشوری افزایش و تعیین می گردد.

‌۴- فوق العاده ویژه موضوع بند(۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول جزء(۳) بند(الف) تبصره(۱۲) نمی باشد. ‌

۵-مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد(۳۰%) افزایش می یابد.

۶- به دولت(سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می شود اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرائی در سال ۱۴۰۱ را تا بیست درصد(۲۰%) و درسقف مصارف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

۷-کمک معیشت جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر فاقد شغل ودرآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب  ۳/ ۴/ ۸۶ به ( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۵۶) ریال وکمک معیشت جانبازان زیر بیست و پنج درصد(۲۵%) و رزمندگان معسر فاقد شغل ودرآمد به( ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۴۵) ریال افزایش می یابد.

۸-معافیت مالیاتی و بیمه بازنشستگی ایثارگران موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن از شمول سقف مقرر در جزء(۸) بند(الف) تبصره(۱۲) مستثنی است.

۹-کلیه معلمان طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد قرار گرفته و وزرات آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر ۱۴۰۱ برای آن ها می باشد.

۱۰-افزایش های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت موضوع جزء(۱) بند(الف) تبصره(۱۲) کسر نمی شود./ ایسنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 50073

  • ناشناس

    به خدا دروغ میگید . کسی باور نداره خودتون را فریب میدید.

  • محمد

    ما کارمندان بیچاره چه گناهی کردیم هرکس ندونه فکر میکنه کارمندها خوشگذرونی هستن بابا مارو بیچاره کردید هممون داریم کوچ می‌کنیم به خارج از کشور یک ملیون خیلیه حتما اونم گذاشتن تو سال آینده بدن

  • عبداله

    خیلی وقت مشخص شده بود و قرار بود شهریور پرداخت بشه بعد شد مهر که علی الحساب پرداخت بشه بعد شد ابان و الان گفته میشه که میشه اذر و همینطور ادامه می یابه تا سال جدید و دوباره جلسه تشکیل میشه برای جزییات جدید تا چه بشه

  • یک باز نشسته واقعا"در مانده

    اخرش معلوم نیست چه وقت این پول قطره چکانی را میخوان به ما با ز نشسته ها بدن چون از بس گفتند از شهریور وبعدش شد علاحساب تو مهر ودوباره رفت تو ابان خلاصه اینکه از 6 ماه قبل تو بوق وکرنا که فلان مبلغ به این قشر اسیب پذیر ولی پیشکسوت وزحمت کش وجنگ دیده میخوان آضاف کنند اما تا بیان وبدن ما نبستیم دوباره بر میگرده به خودشان.چه باید گفت وچه باید کرد ما یه عمریه داریم میسوزیم ومیسازیم وبه خاکستر نشینی عادت دیرینه داریم ای بسا که ان قشر مرفع وبالایی باید به فکر خودشان باشند که اگر یه روز پول نباشه از هم می پاشند اما ما نه.....

  • ناشناس

    آخه 90 هزار یا یکمیلیون شد افزایشمقصر اصلی امیال میر کاظمی است ازقصد کم میدی که مرم را ناراضی کنه از اونوقت که میر کاظمی أمده هیچی به حقوق ملت که هم به بستگی داری هی میگی خلق پول وقتی حقورا میاری پایین ی کارمن یا کارگر یا بازنشسته پول نداره که از مغازه چیزی بخره اون مغازهدار یا تاکی ها هم درأمدهاش پایین میاددر آمدهای همهی ملت وشغل های دیگر همه به هم بستگی داره خلق پول بهانه ی بر نگه داشتن حقوق پایین افزایشهای خیلی خیلی بایین برابر با تورم نیست مقصرش هم همین ریس برنامه بودجه. میر کاظمی است

  • ناشناس

    چرا اینقدر اذیت میکنید ،ترمیم حقوق باز نشستگان کشوری ولشگری قراربود شهریور بعد شد مهر دوباره شد آبان حالا میگید آذر ،معلوم نیست از چند خوان باید عبور کنه ، اگه قراره این مبلغ واریز بشه خوب چرا این ماه اون ماه میکنید

ارسال نظر