وضعیت داغ و شلوغ در چهارراه استانبول| دلار چند شد

تعدادی از فعالان بازار رسمی و غیررسمی ارز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ها همچنان در این محدوده باقی می‌ماند یا خیر؟ می‌گویند که بازار روزانه تغییر می‌کند و نمی‌توان درباره آینده آن صحبت کرد اما به احتمال زیاد فعلا قیمت‌ها در بازار ارز در همین محدوده باقی می‌ماند.

وضعیت داغ و شلوغ در چهارراه استانبول| دلار چند شد

روز گذشته نرخ شاخص ارزی در محدوده نیمه دوم کانال ۳۲‌هزار تومانی به نوسان پرداخت. طبق مشاهدات به عمل آمده از روند قیمت دلار غیر‌رسمی این دهمین روز متوالی است که این ارز در پله‌های انتهایی کانال ۳۲‌هزار تومانی نوسان می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار ارز تهران سطوح قیمتی کانال مذکور را می‌توان محل صلح بازارساز و سفته‌بازان ارزی دانست. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۶۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۲‌هزار و ۷۹۰ تومان رسید. روز چهارشنبه فضای با ثباتی در معاملات سکه حکمفرما بود. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی دیروز نیز در نرخ روز سه‌شنبه یعنی رقم ۱۴‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فعالیت خود پایان داد.

در نخستین ساعات از روز چهارشنبه دلار در بازار معاملات تهران با قیمت ۳۲ هزار و ۸۹۰ تومان معامله شد و این نوسان اندک در واپسین روزهای اولین هفته آبان نشان از ثبات نسبی قیمت دلار داشت.

هر چند تلاش این اسکناس آمریکایی در روزهای اخیر نوسانات جزئی رو به بالا و پایینی دارد اما حفظ محدوده ۳۲ هزار تومان برای بانک مرکزی و تلاش قیمت دلار برای رهایی از بازار دستوری همچنان ادامه دارد.

اما قیمت دلار در اواسط روز چهاشنبه ۴ آبان با روند نزولی همراه بود. کاهش اندک قیمت دلار در روزهایی که تحلیلگران بازار اعتقاد به ثبات و تعادل در قیمت این اسکناس آمریکایی دارند چندان قابل توجه نیست.

به اعتقاد فعالان و کارشناسان بازار سرمایه روند قیمت دلار با توجه به تورم صعودی است اما این تلاش بازارساز است که محدوده ۳۲ هزار تومان را برای قیمت دلار حفظ کرده است.

با توجه به اختیار نامحدود بانک مرکزی در بازار ارز باید دید قدرت این نهاد بازارساز تا کجا برای حفظ محدوده ۳۲ هزار تومان برای قیمت دلار ادامه دارد.

علی اصغر سمیعی، رئیس کانون صرافان تهران درباره قیمت دلار و ارزش ذاتی آن به تجارت‌نیوز می‌گوید: بر اساس معیار تفاضل نرخ تورم در کشور و کشورهای حوزه دلار، پیش‌بینی می‌شد دلار در اوایل سال ۱۴۰۱ به قیمت بیش از نرخ فعلی برسد. با توجه به نرخ تورم در کشور، این قیمت باید بالاتر می‌رفت .اما دولت نرخ دلار را در بازارها تغییر می‌دهد.

رئیس کانون صرافان با تاکید براین‌که جلوگیری از افزایش طبیعی قیمت دلار، برای کشور اقتصادی نیست می‌افزاید: هم‌اکنون عرضه ۸۰ درصد دلار در بازار توسط بانک مرکزی انجام‌ می‌شود و این باعث قیمت‌سازی و تحمیل نرخ غیرواقعی دلار به بازار می‌شود. به نظر می‌رسد روند بازارسازی برای قیمت دلار در هفته‌های پیش رو نیز چنین باشد و بازار نوسان کمی داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که چهارشنبه دهمین روز نوسان نرخ شاخص ارزی در بازه قیمتی ۳۲‌هزار و ۶۰۰ تا ۳۲‌هزار و ۹۰۰ تومانی بوده است. پیش از این ۱۰ روز نیز از تاریخ ۹ مهر ماه، به غیر از ۲ حضور ناموفق نرخ دلار در سطوح قیمتی کانال ۳۳‌هزار تومانی، تمامی نوسانات نرخ این ارز در کانال ۳۲‌هزار تومانی صورت پذیرفته بود. این در حالی است که پس از از میان رفتن سیگنال‌های سیاسی مثبت نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین سطح انتظارات تورمی در فضای بازار تهران افزایش یافت و فعالان غیر‌رسمی دلار با هدف افزایش قیمت این ارز اقدام به نرخ دهی در سطوح قیمتی بالاتر می‌کردند. اما در سوی دیگر نهاد بازارساز بانک مرکزی نیز در مواجهه با انتظارات تورمی حجم تزریق‌های خود به معاملات بازار ارز را افزایش داد و در نتیجه توانست از نوسانات افزایشی چشمگیر دلار جلوگیری کند. از همین‌رو کارشناسان سطوح قیمتی انتهای کانال ۳۲‌هزار تومانی را بازه صلح ۲ نیروی بازار ارز معرفی کردند. البته در معرفی نیرو‌های کاهشی موجود در بازار علاوه بر فشار‌های بانک مرکزی به معاملات توافقی خرید و فروش ارز نیز می‌توان اشاره کرد. این گونه از معاملات از ابتدای تیر ماه سال‌جاری با هدف تامین بخشی از نیاز‌های خرد جامعه به بازار ارز اضافه شد که در آن افراد حقیقی و حقوقی با در دست داشتن مدارک هویتی خود می‌توانند به‌صورت رسمی تا سقف ۲‌هزار دلار (سالانه) اقدام به خرید ارز کنند. در روز‌های گذشته نیز گزارش‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که عمده افراد حاضر در بازار را متقاضیان خرید و فروش ارز توافقی تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که روز گذشته نرخ فروش هر برگ اسکناس آمریکایی در معاملات توافقی بازار تهران در بازه قیمتی ۳۱‌هزار و ۴۰۰ تا ۳۱‌هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد.

اتفاقات خارج از بازار بر قیمت تاثیر دارد

حمیدرضا جیهانی درباره پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده به تجارت‌نیوز می‌گوید: فعلا برای بازار ارز فضای تحلیلی خاصی را نمی شود تعریف کرد. قیمت دلار تحت تاثیر اتفاقات سیاسی در شرایط خاصی است. تمایل به خروج ارز از کشور بر بازار دلار فشار ایجاد می‌کند و از سوی دیگر دولت تلاش زیادی برای حفظ محدوده فعلی قیمت دلار دارد.

او با اشاره به این‌که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغییر نکرده می افزاید: قیمت دلار تحت تاثیر درآمدهای ارزی دولت، تراز تجاری ملی و نرخ تورم است و در این مولفه‌ها طی هفته‌های گذشته تغییر رخ نداده بنابراین آنچه قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد اتفاقات خارج از بازار دلار است.

اما برخی فعالان بازار عقیده دارند قیمت دلار کشش نرخ پایین‌تر را ندارد و در شرایط فعلی هرچه عرضه دلار توسط بازار‌ساز انجام شود، به دلیل مبهم بودن شرایط برجام بازهم قیمت‌ها صعودی خواهد بود و برخی دیگر معتقدند سیاست‌گذار با قدرت بیشتری تزریق انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت به کانال پایین‌تر نیز ریزش کند در نتیجه در حال حاضر وقت خرید نیست.

با وجود تحلیل کارشناسان، شمای کلی بازار حکایت از خریداران قوی و صف‌های طولانی در فردوسی تهران نشان از استقبال مردم از ارز سهمیه‌ای را می‌دهد. باید دید در روزهای پیش‌رو آیا شرایط مساعدی بر بازار دلار حاکم خواهد شد و این اسکناس آمریکایی چه روندی را پیش می‌گیرد؟

تعدادی از فعالان بازار رسمی و غیررسمی ارز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ها همچنان در این محدوده باقی می‌ماند یا خیر؟ می‌گویند که بازار روزانه تغییر می‌کند و نمی‌توان درباره آینده آن صحبت کرد اما به احتمال زیاد فعلا قیمت‌ها در بازار ارز در همین محدوده باقی می‌ماند.

ماجرای خرید دلار توافقی با کارت ملی به این برمی‌گردد که در خرداد ماه امسال، بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار (که به سطحی بی‌سابقه رسیده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی خریداری کنند و با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی مجاز شمرده شد. در این بین، در بازار ارز دلار توافقی متولد شد و اکنون متقاضیان می‌توانند با کارت ملی خود تا سقف ۲۰۰۰ دلار توافقی دریافت کنند.

البته فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد، زیرا قبلا قیمت دلار سهمیه‌ای را صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد اما اکنون مبنا برای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» است.

همچنین، پیش از این هر فرد در سال با کارت ملی می‌توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو معادل حدود ۲۲۰۰ دلار ارز بخرد که اکنون این سهمیه به ۲۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

پیش‌بینی قیمت دلار پس از توقف مذاکرات

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای ما به عنوان یک تحلیلگر پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذار و حتی پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست گذار خیلی دشوار است.

خبرآنلاین: یک کارشناس اقتصادی گفت: برای ما به عنوان یک تحلیلگر پیش‌بینی رفتار سیاست‌گذار و حتی پیش‌بینی درجه اعتبار حرف‌های سیاست گذار خیلی دشوار است.

ندری در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های اخیر چه تاثیری بر بازار ارز خواهد گذاشت، افزود: ساعت کاری صرافی‌ها کمتر خواهد شد و زمانی که افراد برای تامین ارز مورد نیاز خود مراجعه می‌کنند، می‌بینند که صرافی کار نمی‌کند و در مضیقه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: اما مسئله اصلی به این برمی‌گردد که ما در آینده چقدر درآمد ارزی خواهیم داشت و تا چه اندازه می‌توانیم از این درآمد ارزی استفاده کنیم و همه اینها به برجام بازمی‌گردد و در مذاکرات باید حل شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور طبیعی ناآرامی‌ها اثر منفی خود را بر بازار دارند اما اگر مشخص شود که مذاکرات متوقف شده‌ است و آمریکا فشار حداکثری را بازگرداند و تحریم‌های سازمان ملل نیز به آن اضافه شود، می‌تواند اثرات خیلی بدی بر روی بازار ارز گذارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49178

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر