هفته آخر مرداد پایان انتظار 5 ماه برای افزایش حقوق بازنشستگان است؟

افزایش حقوق بازنشستگان با تصمیم اخیر دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته و آن‌طور که سرپرست وزارت رفاه گفته قرار است هفته آخر مرداد نهایی و جزئیات آن اعلام شود.اما آیا افزایش حقوق بازنشستگان این هفته نهایی می شود؟

هفته آخر مرداد پایان انتظار 5 ماه برای افزایش حقوق بازنشستگان  است؟

افزایش حقوق بازنشستگان در چه مرحله ای قرار دارد؟بسیاری از بازنشستگان و نهادهای بازنشستگی نسبت به تعلل دولت برای اصلاح افزایش حقوق بازنشستگان "غیرحداقلی‌بگیر" سازمان تامین اجتماعی (سایر سطوح درآمدی) انتقاد دارند وبه امروز و فردا کردن این موضوع  معترض هستند

افزایش حقوق بازنشستگان با تصمیم اخیر دولت در مسیر اصلاح قرار گرفته و آن‌طور که سرپرست وزارت رفاه گفته قرار است هفته آخر مرداد نهایی و جزئیات آن اعلام شود.اما آیا افزایش حقوق بازنشستگان این هفته نهایی می شود؟

 به گزارش عرشه آنلاین ،محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت، در توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت اصلاح مستمری بازنشستگان، اظهار کرد: با تاکید رئیس جمهور، اختیارات هیئت وزیران به وزرای عضو هیئت امنای تامین اجتماعی تفویض شد. وزرای عضو هم بر اساس اختیاراتی که در چارچوب پایداری منابع سازمان تامین اجتماعی به آنها واگذار شده بود اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان را پذیرفتند.

وی افزود: از آنجایی که بخشی از این منابع به صورت تعهدی دیده شده ، لازم است به منابع نقدی تبدیل شود لذا جلساتی را با نمایندگان بازنشستگان داشتیم و پیشنهادات خوبی دادند و ما این پیشنهادات را بررسی کردیم. در هفته آتی نیز نشست دیگری با نمایندگان بازنشستگان خواهیم داشت و در نشست سراسری آنها که هفته آینده برگزار خواهد شد شرکت خواهیم کرد و اصلاح مستمری را جهت اجرا، نهایی می کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعمال و اجرای این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان گفت: به تفصیل در نشستی که با خبرنگاران در هفته آینده خواهیم داشت، در این باره صحبت و جزئیات را به اطلاع خبرنگاران و بازنشستگان خواهیم رساند. تصمیم لازم در این باره اتخاذ شده است و اجرایی شدن تصمیم احتیاج به صحبت و جلسه با بازنشستگان و نمایندگان دارد که جزئیات آن را هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

دولت چاره‌ای غیر از تصویب افزایش ۳۸ درصدی ندارد

محمد حسن زاد، سرپرست و معاون فنی درآمد سابق سازمان تامین اجتماعی در این واگذاری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و در صفحه اینستاگرامی خود اینطور گفت: دولت راهی غیر از این نداشت، طبق قانون سرپرست وزرات رفاه و اقتصاد در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی عضویت دارند و در نتیجه از حالا به بعد این دو نفر باید هرچه زودتر تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را روشن کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موعد واریز حقوق بازنشستگی از بیستم هر ماه شروع می‌شود، باید هرچه زودتر این مصوبه تصحیح و در مقابل از سوی سازمان تامین اجتماعی اقدامات لازم برای صدور احکام جدید و نحوه تسویه معوقات ماه‌های گذشته روشن شود.

محمد حسن زاد افزود: باتوجه به اینکه پیش از این هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه را به عنوان مبنای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرده بود، توقعی غیر از اینکه هیات امنای سازمان مصوبه دیگری برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشد، وجود ندارد.

چند احتمال برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که مبنای مهمترین آنها حول افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح قرار دارد.

در حالت اول، دولت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را بدون پرداخت مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب خواهد کرد. علت این کار به تامین بار مالی افزایش مستمری حداقل بگیران باز می‌گردد.

برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران افزایش ۵۷ درصدی داشت و در کنار آن مزایای جانبی حق مسکن، حق بن و حق اولاد نیز زیاد شدند، مجموع این افزایش‌ها درآمد یک کارگر ساده را به ۵٫۵ میلیون تومان در ماه رساند.

اما در رابطه با تعهداتی که ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای پرداخت حداقل مستمری تعیین کرده است این افزایش تنها شامل حداقل مزد است و شامل مزایای جانبی حق بن و حق مسکن نمی‌شود. در واقع ارزش مزایای جانبی بازنشستگی به مراتب ناچیزتر از مقداری است که به کارگران شاغل پرداخت می‌شود.

برابر این روال حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی باید رقمی معادل ۴٫۱ میلیون تومان باشد که به عنوان حداقل مزد در شورای عالی کار تعیین شد اما در عمل هیات دولت برای مستمری بگیران حداقلی، حقوقی معادل کارمندان بازنشسته حداقل بگیر تعیین کرد و باعث شد تا درآمد ماهانه آنها تا ۵٫۵ میلیون تومان افزایش یابد.

از این منظر حذف رقم ثابت مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به منزله تامین بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر خواهد بود.

اما در حالت دوم، همین افزایش ۳۸ درصدی برای غیر حداقل بگیران اتفاق خواهد افتاد، در عین حال حقوق حداقل بگیران نیز تغییر نخواهد کرد  اما در مقابل برای بازنشستگان سایر سطوحی که درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان است، پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان منظور خواهد شد.

اینها مهمترین سناریوهایی است که در روزهای گذشته برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیش بینی شده است.

اختلاف از کجا آغاز شد؟

بازنشستگان تامین اجتماعی نزدیک به ۳٫۶ میلیون هستند که به دو گروه حداقل بگیر و غیر حداقل بگیر تقسیم می‌شود. هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به استناد مصوبه افزایش دستمزد شورای عالی‌کار، برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد افزایش ۵۷ درصدی مستمری حداقل بگیران و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان مستمری غیر حداقل بگیران را مطرح کرد.

در نهایت هیات دولت این مصوبه را به شکل دیگری اجرا کرد، برای حداقل بگیران تامین اجتماعی، مستمری معادل کارمندان بازنشسته درنظر گرفته شد و در مقابل برای غیر حداقل بگیران افزایشی ۱۰ درصدی تصویب شد، البته به کسانی که دریافتی آنها زیر ۱۰ میلیون تومان بود نیز ماهانه مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان تعلق گرفت.

این مصوبه واکنش بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. در نهایت هیات تطبیق مقررات مجلس این قسمت از مصوبه را مغایر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دانست و رئیس مجلس ابطال آن را به دولت اعلام کرد.

از نظر قانونی، دولت راهی غیر از اصلاح این مصوبه و جلب نظر مجلس ندارد. به همین دلیل طی روزهای گذشته مذاکراتی میان بازنشستگان و مدیران دولتی صورت گرفت که به نظر می‌رسد مبنا و محور اصلی نگارش مصوبه جدید باشند.

دولت می‌خواهد زمان بخرد

در مقابل این دیدگاه خوشبینانه، گروهی از بازنشستگان نیز با دید خرید وقت از سوی دولت به مسئله نگاه می‌کنند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که دارای چنین نگاهی است به تجارت‌نیوز می گوید: این تفویض اختیار خلاف قانون است و دولت با این کار مسئله را در چاله جدیدی انداخت.

وی که باور دارد دولت به قصد خرید زمان و وقت تلف کردن از تصویب مصوبه جدید شانه خالی می‌کند، ادامه می‌دهد: دولت باید بداند که صبر بازنشستگان هم محدود است، هفته گذشته چند نوبت جلسه تشکیل دادند و از بازنشستگان وعده گرفتند که حرفی از نتیجه کار نزدند تا خود سرپرست وزارت رفاه پایان موضوع را به صورت علنی اعلام کند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۱٫۶ میلیون نفر مستمری بگیر سایر سطوح دارد، این افراد برای پنج ماه تمام سرگردان و معطل افزایش قانونی حقوقشان هستند. معلوم نیست چرا دولت چرا بازگشت به مصوبه پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی را به تعویق می‌اندازد؟ خود سازمان تامین اجتماعی ماه‌هاست که برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان آمادگی دارد اما دولت بی‌جهت جلوی اجرای قانون را گرفته است.

صدور احکام جدید در شهریور

همچنین،  میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی  نیز درباره زمان اعمال اصلاحات روی احکام بازنشستگان گفت: با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

منبع: ایسنا - تجارت فردا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35631

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر