افزایش حقوق بازنشستگی از مرداد پرداخت می‌شود یا شهریور؟

بنا بر اعلام صورت گرفته از سوی رییس کانون بازنشستگی استان تهران روز شنبه قرار است جلسه مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شود و در خصوص افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری شود.

 افزایش حقوق بازنشستگی از مرداد پرداخت می‌شود یا شهریور؟

این خبر بروزرسانی شد 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت :با اعلام سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌گیرد؛ لذا برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌پذیرد.

قبل از انتشار اخبار جدید در این گزارش نوشتیم که 

در روز‌های گذشته راجع به اینکه چه تصمیمی برای نحوه اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گرفته خواهد شد، زیاد صحبت شده است، اما هنوز این تصمیم به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

موعد واریز مستمری ماه مرداد تا چهار روز دیگر آغاز خواهد شد، اما هنوز از افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خبری نیست.در روز‌های گذشته راجع به اینکه چه تصمیمی برای نحوه اصلاح مصوبه حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گرفته خواهد شد، زیاد صحبت شده است، اما هنوز این تصمیم به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

نتیجه این ادامه این وضعیت از دو حال خارج نیست، حقوق بازنشستگان مرداد به همان صورت معیوب قبلی پرداخت خواهد شد و یا اینکه به دلیل ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی از سوی مجلس، ممکن است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به نرخ سال ۱۴۰۰ پرداخت شود.

بنا بر اعلام صورت گرفته از سوی رییس کانون بازنشستگی استان تهران  قرار بود جلسه مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شود و در خصوص افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری شود.

بر همین اساس ممکن است این افزایش نه از پایان مرداد که از پایان شهریور ماه اعمال شود.این وضعیت درحالی است که پیش از این میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آمادگی سازمان متبوعش برای صدور هرچه زودتر احکام بازنشستگی مطابق اصلاح مصوبه افزایش حقوق خبر داده بود.

در صورتی که ، افزایش حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی از پایان ماه شهریور اعمال شود، این گروه از بازنشستگان بابت مابه التفاوت پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از سازمان تامین اجتماعی طلبکار خواهند بود.

در تاریخ بیست و دوم فروردین ماه امسال علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.وی در این باره اعلام کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

در حالی قرار بود افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ ، ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان در نظر گرفته شود که در ادامه این افزایش از سوی دولت رد شد.بر همین اساس افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر چالش بین دولت، مجلس و کانون‌های بازنشستگی بوده است.

حقوق مرداد چه خواهد شد؟

درست است که تا به اینجا همه نقل قول‌ها از پیروزی بازنشستگان معترض حکایت دارد، اما مادامی که دولت مصوبه جدید را ابلاغ نکند، خبری از افزایش حقوق نیست.

علاوه براین مصوبه قبلی نیز به دلیل معیوب بودن از سوی مجلس باطل اعلام شده است و این یعنی حتی ادامه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان برای ماه مرداد با اشکال قانونی روبرو خواهد بود.

این سردرگمی می‌تواند به معنای رجعت احتمالی سازمان تامین اجتماعی به مصوبه‌ای باشد که در سال ۱۴۰۰ برای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تعیین شده بود. این اتفاق به کاهش موقت و مقطعی مستمری‌ها منجر می‌شود.هرچند این احتمال هم وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی با اغماض و ارفاق همچنان حقوق بازنشستگان معترض را بر مبنای مصوبه ابطال شده به صورت علی الحسباب پرداخت کند تا بعد از تصویب و ابلاغ مصوبه جدید، تکلیف مابه التفاوت ماه‌های معوقه روشن شود.قطع مسلم اگر ملاک اجرای روال قانونی باشد، تعلل دولت برای ابلاغ مصوبه جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بیش از این نمی‌تواند به درازا بکشد.

فارغ از اینکه اداره وزارت رفاه به دست سرپرست یا وزیر، از قانون همه اشخاصی که جلوی تغییر مصوبه معیوب دولت را گرفته‌اند قابل تعقیب و مجازات هستند، اما معلوم نمی‌کند که این تاخیر نهایتا چقدر ادامه خواهد داشت؟

سخنان مهم رییس کانون بازنشستگی درباره حقوق بازنشستگان

در این فضا، حال گفته می‌شود که احتمالا امروز هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی جلسه خواهد داشت و به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان پرداخته می‌شود. در این خصوص علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگی استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: با توجه به این‌که دستور سه باره رییس‌جمهور پشت داستان حقوق بازنشستگان است، در نهایت تصمیم گرفته شد که موضوع به وزرای هیات امنای سازمان تامین سپرده شود. هیات امنا هم قبلا یک پیشنهادی داشتند و انتظار ما از هیات امنا این است که آنچه که خودشان قبلا با توجه به منابع و مصارف پیشنهاد دادند، تایید کنند.

وی تاکید کرد: اگر اتفاقی غیر از این بیفتد، به این مفهوم است که اشتباه کردند؛ حالا این‌که تصمیم اول اشتباه بوده یا تصمیم امروزشان، خود موضوعی است. بر همین اساس، انتظار ما این است که همان مصوبه قبلی، یعنی افزایش ۳۸ درصدی حقوق به اضافه ۵۱۵ هزار تومان تایید شود.

رییس کانون بازنشستگی استان تهران تصریح کرد: در رابطه با جلسه فردا، می‌دانیم که فردا بین‌التعطیلی است، اما به طور معمول هیات امنای سازمان تامین‌اجتماعی شنبه‌ها جلسه دارند، بنابراین فکر می‌کنیم که فردا احتمالا در رابطه با حقوق بازنشستگان جلسه داشتند.

دهقان‌کیا متذکر شد: اگر این جلسه برگزار شود، اولین دستورشان احتمالا موضوع افزایش حقوق بازنشستگان باشد و در رابطه با موضوع تعیین‌تکلیف شود. اگرچه باز در خبرها شنیده می‌شود که وزیر اقتصاد در حاشیه نشست دولت اعلام کرده که ما نشست‌مان را گذاشته‌ایم.

وی عنوان کرد: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، ولی انتظار ما از هیات امنا، مصوبه‌ای بوده که خودشان قبلا تایید کردند و برای دولت فرستادند. دیر و زود است، اما سوخت و سوز نیست.

رییس کانون بازنشستگی استان تهران در رابطه با اظهارات دولتی‌ها در رابطه با این‌که کارکارشناسی روی حقوق بازنشستگان صورت می‌گیرد، گفت: بحث‌های کارشناسی دیگر از دست دولت خارج شد و دیگر دولت مسوولیت را به وزرای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی سپرده است؛ به ویژه وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. اگر تصمیم نهایی از سوی آنها گرفته شود، به طور قطع دولت مخالفتی نخواهد کرد.

دهقان‌کیا افزود: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند؛ غیر از این باشد، در جامعه این برداشت می‌شود که هر تصمیمی که آقایان می‌گیرند، ممکن است غلط از آب در بیاید.

وی تصریح کرد: کانون در هر جلسه‌ای که داشته است، خواهان اجرای مصوبه شورای عالی کار بوده است و خارج از آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

جزئیات جدید از زمان افزایش حقوق بازنشستگان

بنا با دستور رئیس جمهور، افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین اجتماعی در وزارت رفاه بررسی خواهد شد و در صورت موافقت حقوق این سطوح ۳۸ درصد در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

در تاریخ بیست و دوم فروردین ماه امسال علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ارتباط با میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: بر این اساس علاوه بر افزایش 57.4 درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

در حالی قرار بود افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال 1401 ، 38 درصد به‌علاوه 515 هزار تومان در نظر گرفته شود که در ادامه این افزایش از سوی دولت رد شد.بر همین اساس افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر چالش بین دولت، مجلس و کانون‌های بازنشستگی بوده است.

در همین ارتباط  آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور در خصوص بررسی افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح  بازنشستگان به معاون اول خود دستور داد.

در این رابطه علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری، رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه کنند.

همچنین علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگی استان تهران درباره آخرین تصمیمات اخذ شده درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان (سایر سطوح) گفت: تصمیم‌گیری در خصوص این مسئله از سوی دولت به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است. در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی نمایندگانی از 3 گروه کارگری، کارفرمایی و دولت حضور دارند که نظر دو گروه درخصوص افزایش 38 درصدی بازنشستگان سایر سطوح مثبت است و امیدواریم نظر نمایندگان دولت در هیئت امنای تامین اجتماعی نیز مثبت باشد.

رئیس کانون بازنشستگی استان تهران تصریح کرد: در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش 38 درصدی برای این گروه از جامعه، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور 3 بار به معاون اول خود دستور داده است که با توجه به مشکلاتی که بازنشستگان دارند در این زمینه ورود جدی را داشته باشد، اما پس از گذشت چند ماه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و در ادامه سیاست مجلس شورای اسلامی نامه لغو مصوبه دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح را صادر کرد و بر همین اساس به دولت یک هفته مهلت داده شده است تا نسبت به تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح اقدام کند.

دهقان‌کیا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که بازنشستگان در این زمینه دارند، امیدواریم هر چه زودتر مصوبه افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح عملیاتی شود.کانون‌ها و همچنین کانون عالی بازنشستگان معتقدند که باید قانون به طور کامل اجرایی شود و بر همین اساس دولت نیز باید این مسئله را جدی بگیرد که در همین ارتباط نیز مجلس موافق افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان است.

رئیس کانون بازنشستگی استان تهران درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و افزایش 38 درصدی حقوق آنها در سال 1401، افزود: پیش‌بینی می‌شود شنبه پانزدهم مردادماه در جلسه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شود.

همچنین محمدهادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد، گفت: بر این اساس هیئت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

زاهدی وفا با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رئیس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی، مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

بنا بر اعلام صورت گرفته از سوی رئیس کانون بازنشستگی استان تهران قرار است جلسه مرتبط با افزایش حقوق بازنشستگان برگزار شود و در خصوص افزایش افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال 1401 تصمیم گیری شود.

گفتنی است، حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس حروف الفباء از بیستم هر ماه آغاز و تا بیست و پنجم ادامه دارد./ تسنیم

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34532

  • علی

    عجب دولتی داریم اگرهرتصمیمی که می خواهندبگیرندشش ماه طول بکشد ولی باحال این کشور که چنین گرداندگانی دارد

  • بازنشسته

    خدا ازتون نگذره آقای رئیسی اگر دور بعدی رای آوردی تو درست میگی
    دیگه خودتونشون دادی فهمیدیم کی هستی چقد ب فکر ما هستی دروغگو

  • ناشناس

    چهل سال از انقلاب میزگرد دولت به این بی عدالت وبی تکلیفی ندیدم

  • ناشناس

    تو صحبت های جدید آقایان حرفی از ۵۱۵هزارتومان و۲۵درصد باقیمانده ازقبل گفته نمی‌شود خوب سر بازنشستگان رو گرم کردن به ریش بازنشستگان می‌خندن زاهدی وفا یه حرف میزنه نماینده بازنشستگان یه حرف میزنه دولت یه حرف میزنه مجلس‌ یه حرف میزنه بابا بس کنین این دلقک بازیارو باید تمام حق وحقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو پرداخت کنین

  • بازنشسته

    متاسفم به این مسولان بی کفایت حق خودمونم به خودمون زیادمیبینن ایناهیچ کاری برای بازنشته ها نمیکنن

  • کیومرث اسمعیلی

    ازطرفی سرش راگذاشته درآمد امام‌ رضا وازطرف دیگر درآمد طلای سیاه یعنی نفت و گاز و برق رانوش جان می‌کند و سرمایه‌گذاری دربعضی از کشورها دراختیار دارد دیگر چه فکری به حال کارگران یا بازنشستگان بدبخت مملکت

  • علی

    اینهاکه کارشکنی می‌کنند نمی‌خوان مردم آسایش داشته باشن باورکنید چندنفرهای هستند تو ولت جدید فقط می‌خواهند به این مملکت ضربه بزنندفقط دوست دارن مردم کف خیابان باشن دشمن شادکنن وگرنه این افزایش حقوق ما بازنشستها ربطی به دولت نداره آقا عبدالملکی بدرد این کارنمیخورد برداشتنش اینها هم همین باید هرکدام که کارشکنی میکنه که به هرطریقی دادمردمودربیارندبایدازکاربرکنارش بکنندچون بایدبدانندکه اینهارو که اینقدر اذیت وآزارمیکننداینها رزمنده های بودن که توگرمی تابستون وتوسرمای کردستان توجهبه ها برای این مملکت می‌جنگید تا توالان نشستی پشت میز5ماه خونشوتوشیشه کردی بخاطر چندرغاز افزایش که بتوهم ربطی نداره

  • ناشناس

    فقط خدا به داد مظلومان برسد

  • حسن

    شما را به قران تمام کنید ما پیش نوه بچه زن شرمنده شدیم بابا تمام کنید این خبر را .......

  • ا م ا لبنین

    سلام ببخشید هر روز چندین بار افزایش حقوق بازنشستگان می خوانم که فقط وفقط از باز نشستگان تأمین اجتماعی صحبت میشه شاید دو بار بازنشستگان کشوری را خواندم مگر باز نشستگان کشوری عضو این جامعه نیستند مگر آنها زحمت نکشیدند سالها باز نشستگان ثأمین اجتمایی حقوق زیاد می گرفتند با مدرک پایین‌تر از باز نشستگان کشوری منظورم فرهنگیان است بیچاره فرهنگیان با اسب و ترکتورو پیاده راه روستاها را پیمودند در هوای گرو در هوای سرد و برفی و یخبندان بدبخت معلم خانم که لباس‌های بچه هایش را در یخبندان رو ستاها در آب رود خانه میشوست و حمام نبود با آب سطل و تشت خودش و بچه هایش حمام می کرد همیشه گوشت تفت داده شده نمی را استفاده می کرد و هر روز لامپ چراغ گرسوز را پاک می کرد و بیشتر وقتها چراغ گرسوز و والور دود می کرد و تما فضای اتاق گلی را می گرفت وقتی فرزندش بیمار میشد دکتر پیدا نمی کرد باید بااسب به شهر می آمد از راز و جرگلان آن هم روستاهای رازو جرگلان ولی بیشتر تأمین اجتمایی ها هم حقوق زیاد می گرفتم هم در مکان‌های بهتر که امکانات زیادی داشت خدمت می کردند من خودم یک بار از اسب و یک با با موتر زمین خوردم والن توانایی کار های شخصیم را ندارم و یک نفر خانه دار که در ناز نعمت شهر زندگی کرده الان هم خیلی بهش توجه میشه و یک خانم معلم بیچاره باید همان حقوقش مخصوصا در حال حاضر بده به یک کار گر تا کارهایش انجام بده من نمی فهم کجایی این رفتار از عدالت است که آنهایی که حقوق ندارند یارانه پرداخت می‌ه درست کاری خوبی است آیا در مقابل به یک خانم کارمند که توانایی کارهایش نداره کار گرفته میشه تا او را جمع جور کنه اگر برایش کارگر گرفته بشه به نظر من عدالت رفتار شده ولی اگر کارگر نمی گیرید برایش پس عدالتی در کار نیست باز هم من نمی دانم چ ا وچرا به خانم خاندار اهمیت قائلید ولی به خانم کارمند اهمیت نمی دهید از شما مسئولین خواهشمندم به خانم های بازنشسته توجه داشته باشید متشکرم

  • ناشناس

    حق دادنی نیست گرفتنی است ...خودشون گفتن

  • ناشناس

    خاک بر سرتون که نمیتونید تصمیم بگیرید چه مسولی ؟

  • بازنشسته تامین اشتباهی

    الی لعنت اله علی القوم ظالمین

ارسال نظر