شرایط واگذاری زمین رایگان تغییر کرد

دولت در اصلاحیه قانون بودجه پیشنهاد کرد مشمولان قانون واگذاری زمین یا واحد مسکونی رایگان به خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، محدود به خانواده‌های دارای فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد ۱۴۰۰ به بعد شود.

شرایط واگذاری زمین  رایگان تغییر کرد

زمین رایگان با ظرایط جدید واگذار می شود  زمین رایگان به خانوارهای دارای فرزند ۳قلو و چندقلو اختصاص می‌یابد. مشمولان و نحوه دریافت زمین رایگان طرح جوانی جمعیت اعلام شد. ولت در اصلاحیه قانون بودجه پیشنهاد کرد مشمولان قانون واگذاری زمین یا واحد مسکونی رایگان به خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، محدود به خانواده‌های دارای فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد ۱۴۰۰ به بعد شود.

بر اساس بند (ح) تبصره (۱۱) قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، وزارت راه و شهرسازی در راستای حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت مکلف شده در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد و هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های عمران، اجتماعی و فرهنگی مجلس گزارش عملکرد ارائه کند.

دولت در ماده ۱۰ لایحه اصلاحی دوفوریتی قانون بودجه درخواست کرده عبارت «دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال» به عبارت «صاحب فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد سال ۱۴۰۰ به بعد» اصلاح شود.

بحران کمبود زمین در کشور

کمبود آب و فرونشست زمین در سال‌های اخیر بحران جدیدی را برای ساخت و ساز به‌ویژه در پروژه‌های عظیم به وجود آورده است؛ بحران کمبود زمین آماده ساخت در کشور.

همین حالا نیز دولت در تامین زمین برای ساخت واحدهای مربوط به طرح نهضیت ملی مسکن در برخی شهرها با مشکل برخورد کرده است و مشخص نیست زمین‌هایی که برای طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است، به‌ویژه در شهرهایی با مشکل کمبود زمین چگونه باید تامین شود.

 

همان‌طور که گفته شد به نظر می‌آید اختصاص این زمین‌ها به افراد کمتر و صاحب فرزندان چهارقلو و بیشتر متولد سال ۱۴۰۰ به بعد ناشی از همین امر باشد.

کمبود زمین برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن

وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۳۳ هزار هکتار زمین را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به شهرها الحاق کرده که امکان ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در این اراضی فراهم است. این در حالی است که در مناطقی از کشور به علت توپوگرافی و اراضی کشاورزی، تامین زمین به سختی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن پیشتر در این‌ باره به ایسنا گفته بود: در استان‌های غربی و شمالی به علت توپوگرافی و اراضی کشاورزی، تامین زمین به سختی انجام می‌شود. ارسلان مالکی گفته بود مثلا در استان کردستان، همدان، مازندران و لرستان، به علت وجود اراضی کشاورزی درجه یک و دو و توپوگرافی کوهستانی، الحاق زمین به شهرها با سختی انجام می‌شود.

به گفته مالکی در استان‌هایی هم که کوهستانی نیست، مشکل آب مراحل الحاق را کند می‌کند و وزارت نیرو باید در این شهرها تمهیداتی انجام دهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32625

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر