همه حواسها به بوسه در کن است | یکی ترمز «دلار» را بکشد

درحالی بسیاری از مقامات دولتی درحال واکنش به بوسه بازیگر سینما در حاشیه جشنواره کن و رفتار آنان است. بهای دلار به ۳۱هزار تومان رسید

همه حواسها به بوسه در کن است | یکی ترمز «دلار» را بکشد

درحالی بسیاری از مقامات دولتی درحال واکنش به بوسه بازیگر سینما در حاشیه جشنواره کن و رفتار آنان در حاشیه نمایش یک فیلم است .بهای دلار به ۳۱هزار تومان رسید .

قیمت دلار در بازار آزاد در حالی در سربالایی قرار گرفته که نرخ هر قطعه اسکناس آمریکایی در سایت‌های مرجع حذف شده و نه‌تنها خبری از به‌روزرسانی نرخ‌ها نیست که قیمت‌ها به‌صورت آشکارا حذف شده‌ و در جدول قیمتی جای اعداد قیمتی این ارز خالی است. نمونه این اتفاق روز گذشته در سایت اتحادیه طلا و جواهر مشاهده شد و بهای هر قطعه اسکناس آمریکایی از این سایت مرجع حذف شد. هر چه بود، روز سه‌شنبه دلار در بازار آزاد رکورد دیگری از خود بر جای گذاشت و به‌صورت مخفی از دید رصدکنندگان مجازی سربالایی رفت و به ۳۱هزار تومان رسید. البته تا لحظه تنظیم این گزارش، آخرین قیمت‌های گرفته شده ۳۱هزار و ۲۲۰تومان بود. در چنین شرایطی همان‌طور که گفته شد، بسیاری از رسانه‌های مجازی از اعلام قیمت‌ها اجتناب کردند. هم‌زمان با حذف قیمت دلار، بهای یورو و درهم نیز از مهم‌ترین سایت‌های مرجع حذف شده بودند.

روزنامه همدلی نوشت : نکته قابل‌توجه در میان رکوردشکنی‌های دلار اما بهای دلار نیمایی بود. روز گذشته در حالی متوسط نرخ نیمایی دلار ۲۴هزار و ۲۰۰تومان اعلام شد که بر اساس برآوردها «گپ» دلار بازار آزاد با دلار نیمایی به حدود هفت هزار تومان رسیده است. چیزی که معنایش جز رانت و فساد نمی‌تواند باشد. بد نیست درباره دلار نیمایی بدانید که این ارز در اولین روزهای سال ۱۳۹۷ روی کار آمد و نقش مهمی در فرآیند واردات و صادرات دارد؛ در همان سال‌ها بود که دولت برای اینکه بتواند محصولات وارداتی را به‌سوی مجاری رسمی هدایت کند یا حتی برای اینکه بتواند از تخصیص مناسب و عادلانه ارز بر مبنای اولویت تقاضا اطمینان حاصل و از قاچاق و خروج سرمایه‌‌های کشور جلوگیری کند، یک سیاست مالی جدید را در پیش گرفت؛ اینجا بود که سامانه «نظام یکپارچه معاملات ارزی» موسوم به «نیما» راه‌اندازی شد.

گفته می‌شود که در سامانه ارزی نیما، واردکنندگان کالا و خدمات تحت عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان در نقش عرضه‌کنندگان و صرافی‌های بانکی و تضامنی در سمت واسطه‌گران مالی در راستای تسهیل روند خریدوفروش، حضور پیدا می‌کنند. در واقع سامانه «نیما» بین دو سامانه «جامع تجارت» (محل ثبت سفارش بازرگانان) و سامانه «سنا» (مشاهده درخواست‌های خریدوفروش ارز از سوی صرافان) یک پل ایجاد می‌کند.

سامانه نیما هم در حوزه فعالیت‌های مرتبط با دلار نیمایی چهار بازیگر اصلی دارد؛ واردکنندگان کالا و خدمات تحت عنوان متقاضیان ارز و دلار نیمایی، صادرکنندگان کالا و خدمات (شامل دولت در قالب صادرکننده‌ نفت) تحت عنوان عرضه‌کننده‌‌ ارز، واسطه‌گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها با هدایت منابع از عرضه‌کنندگان به‌سوی متقاضیان و سیاست‌گذاران با کنترل اولویت‌ها و سقف مصارف بر مبنای پیش‌بینی منابع و مصارف، نرخ و دامنه‌ آزادی نرخ از طریق سامانه نیما. بر همین اساس، تمام صادرکنندگان کالا موظف به فروش ارز به‌دست‌آمده از صادرات کالای خود از طریق سامانه نیما و دلار نیمایی به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در سراسر کشور هستند؛ اما نکته قابل‌توجه حالا شکاف عمیقی است که میان قیمت ارز سامانه نیما و دلار بازار آزاد ایجاد شده است؛ گپی که حالا به هفت هزار تومان رسیده است.

از نگاه تحلیلگران افزایش این شکاف به معنای این است که در هر میلیون دلار صادرات شرکت‌های بورسی حدود هفت میلیارد از جیب سهامداران بورسی برداشته می‌شود. با چنین شرایطی بهتر نیست هر چه زودتر دلار تک‌نرخی شود؟ البته به نظر می‌رسد این سیاست تنها زمانی می‌تواند به نفع معیشت اقشار ضعیف باشد که تحریم‌ها برداشته‌شده و قیمت دلار با افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، عقب‌نشینی کند.

سیگنال برجامی به قیمت سکه

با رشد ملایم بهای دلار به‌دوراز چشم رسانه‌ها، قیمت سکه‌ها نیز افزایش جدیدی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری‌که دیروز سکه‌بازان در بازار سه‌شنبه توانستند کانال ۱۵میلیون تومان را بعد از یک و سال و نیم تصرف کنند. هم‌زمان هم قیمت دلار صرافی و قیمت دلار متشکل روند صعودی آرامی را دنبال کردند. روز گذشته قیمت جهانی طلا در بازار نسبت به‌روز دوشنبه نوسان محدودی را ثبت کرد و با ۱۸۵۵دلار معامله شد. همین کافی بود تا پرواز سکه به کانال ۱۵میلیون  تومانی هم خیلی زود خبرساز شود.

حتی در بازار داخلی ایران قیمت طلا ۱۸ عیار و قیمت سکه با سیگنال اسکناس آمریکایی به پرواز درآمد. قیمت طلا ۱۸عیار  دیروز با یک‌میلیون و ۴۲۹هزار و ۸۰۰تومان بود که در مقایسه با دوشنبه ۱۰هزار و ۹۰۰تومان بالاتر بود. نگاهی به اوضاع بازار نشان می‌‎دهد که دیروز سکه در ابتدای معاملات نقدی ۱۴میلیون و ۹۶۰هزار تومان بود که در مقایسه با روز دوشنبه ۱۵هزار تومان افزایش را نشان داد. همچنین روند صعودی سکه در ادامه معاملات نقدی دیروز ادامه پیدا  کرد و فلز زردرنگ داخلی  قبل از ظهر سه‌شنبه وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد. آخرین باری که سکه در کانال ۱۵میلیون تومان معامله شد به تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۹۹ برمی‌گردد.

 سکه بازان در موقعیت فروش قرار نمی‌گیرند

قیمت سکه دیروز تا ۱۵میلیون و ۸۵هزار تومان  پیشروی کرد  و در نیمه ظهر بر روی ۱۵میلیون و ۲۰هزار تومان قرار گرفت. ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن فاصله چشمگیری پیداکرده است و حباب سکه در محدوده ۱۰درصد  به دست آمد. بااین‌حال به گفته فعالان بازار سکه‌بازان به آینده  نرخ دلار  خوش‌بین هستند و کمتر در موقعیت فروش قرار می‌گیرند.

 شوک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازار سکه

عده‌ای از  معامله‌گران معتقد بودند که رشد سکه رفاه در  بورس  کالا  زمینه‌ساز رشد  قیمت سکه امامی شده است اما عده‌ای دیگر از گزارش  جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش چند برابری میزان اورانیوم غنی‌شده ایران به‌عنوان یک شوک  اشاره کردند  و می‌گفتند این گزارش می‌تواند روند مذاکرات برجام را با یک چالش جدید روبه‌رو سازد.

به‌هرحال به نظر می‌رسد روند مذاکرات برجام هم زمینه را برای رشد دلار و سکه فراهم کرده است.

 صعود ملایم دلار بازار متشکل و صرافی ملی

قیمت فروش  دلار صرافی ملی هم دیروز روند صعودی آرامی را دنبال کرد. قیمت دلار  در شروع معاملات سه‌شنبه ۲۵هزار ۹۴۵تومان بود که در مقایسه با دوشنبه شش تومان بالاتر بود. دلار صرافی قبل از ظهر دیروز ۲۵هزار و ۹۶۵تومان بود و در نیمه‌روز با  قیمت ۲۵هزار و ۹۵۹تومان معامله شد.  نرخ اسکناس آمریکایی در بازار متشکل ارزی هم دیروز مانند دلار صرافی نوسان محدودی را تجربه کرد. دلار متشکل دیروز با ۲۵هزار و ۸۱۸تومان روانه بازار شد و قبل از ظهر سه‌شنبه به ۲۵هزار و ۸۳۶تومان رسید.

قیمت دلار متشکل در نیمه معاملات نقدی دیروز با ۲۵هزار و ۸۳۱تومان معامله شد که نسبت به دو روز قبل ۲۱تومان رشد کرده بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23557

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر