عبور دلار از 30هزار تومان | سکه ۱۴ میلیون را رد کرد/ قیمت دلار و یورو امروز

رشد سریع قیمت انواع سکه و طلا به روند خود با شتاب بیشتری ادامه داد و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

عبور دلار از 30هزار تومان | سکه ۱۴ میلیون را رد کرد/ قیمت دلار و یورو امروز

قیمت دلار  سال قبل دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دلار چند نرخی باعث افزایش قیمت دلار در بازار شده است. در سال جدید نیز روند نوسانی قیمت دلار در بازار ادامه دارد و این روزها سیگنال‌های مختلفی برای بازار ارز وجود دارد، از طرفی دولت با انتشار اخبار مختلف سعی در کنترل ارز دارد. با این شرایط قیمت‌ دلار  به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

رشد سریع قیمت انواع سکه و طلا که از چهارشنبه آغاز شد، روز پنج شنبه نیز به روند خود با شتاب بیشتری ادامه داد و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.امروز قیمت دلار تا لحظه تنظیم این گزارش دلار در بازار آزاد ۳۰ هزار ۵۷۰ تومان ثبت شده است. دلار فردایی در رقم ۳۰ هزار و ۸۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد(تجارت نیوز).  پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ستاد تنظیم بازار قیمت جدید کالاهای اساسی( قیمت‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات) را اعلام کرد. همزمان با اعلام قیمت های جدید آدرنالین دلار بالا رفت و اسکناس آمریکایی برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال جدید شد.

بیشتر بخوانید قیمت دلار چند می‌شود؟ | دلار بخریم یا بفروشیم؟

یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای مالی داشته، بحث مذاکرات است که هنوز در سایه‌ای از ابهام قرار دارد.

چه عواملی در افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته موثر بودند؟

از نظر فعالان بازار دلار و سکه  «تغییر دیدگاه‌ها به آینده مذاکرات هسته‌ای وین، با وجود تداوم یافتن آمد و شد‌های مقامات مسوول»، «افزایش نرخ شاخص جهانی دلار به‌واسطه سیاست‌های ضد تورمی آمریکا»، «افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته و بالا رفتن نرخ تورم و تعدیل قیمت دلار» و «تغییر فاز انتظارات جامعه نسبت به آینده بازار ارز به‌دلیل افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی» عوامل اصلی افزایش قیمت دلار و سکه بوده است. 

افزایش قیمت کالاهای اساسی در روزهای اخیر و انتظارات تورمی مردم نیز در ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی موثر بوده است.مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند اخیر دلار در گفت وگو با تجارت نیوز بیان کرد: افزایش قیمت کالاهای مصرفی مخصوصا مواد غذایی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اخباری که از احتمال افزایش قیمت در بخش‌های مختلف وجود دارد انتظارات تورمی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: انتظارات تورمی خود یکی از عواملی است که می‌تواند در شکل‌گیری تورم نقش اساسی داشته باشد، بنابراین موضوعاتی که پیش‌تر به آن اشاره شد باعث می‌شود مردم به دنبال این باشند تا دارایی‌های خود را به دارایی‌هایی امن‌تر تبدیل کنند. این موضوع که دلار در روزهای اخیر افزایش داشته برگرفته از عواملی است که انتظارات تورمی افراد را در جامعه افزایش داده است.

محبی بیان کرد: انتظار می‌رود درصورتی که اقدامات اصلاحی توسط دولت صورت نگیرد قیمت دلار همچنان افزایشی باشد چون تقاضای خرید دلار به عنوان یک کالای امن نسبت به ریال در دستور کار تمامی افزاد قرار می‌گیرد.این کارشناس درمورد تاثیر بازار جهانی نیز گفت: در بازارهای جهانی با توجه به سیاست‌های شدید انقباضی فدرال رزرو شاهد افزایش ارزش دلار در جامعه جهانی هستیم و این افزایش به ایران هم تسری پیدا می‌کند.او بیان کرد: بنابراین دو مسئله مهم در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده؛ افزایش اننتظارات تورمی در جامعه و افزایش قیمت دلار در سطح جهانی.محبی پیش‌بینی کرد: انتظار می‌رود این روال در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد و شیب بسیار کند افزایش قیمت دلار را شاهد باشیم. مگر اینکه دولت به ارائه راهکار‌های نهایی و اساسی دست بزند تا نرخ را کنترل کند. تنها راه جلوگیری از افزایش دلار درحال حاضر اقدامات اصلاحی دولت است.

دلار روز پنجشنبه  22 اردیبهشت 1401 چند شد ؟

 پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ستاد تنظیم بازار قیمت جدید کالاهای اساسی( قیمت‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات)  را اعلام کرد. همزمان با اعلام قیمت های جدید آدرنالین دلار بالا رفت و اسکناس آمریکایی برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال جدید شد. 

قیمت دلار در ابتدای معاملات نقدی ا بیش از 300 تومان افزایش را تجربه کرد و در محدوده 30 هزار و 300 تومان مبادله شد. این پایان ماجراجویی اسکناس آمریکایی در تهران نبود و نرخ دلار  ظهر امروز  از  نیمه کانال 30 هزار تومان هم عبور کرد و به سمت 30 هزار و 700 تومان حرکت کرد اما در نهایت بر روی 30 هزار و 570 تومان ایستاد.

قیمت دلار در بازار متشکل ارزی هم در ابتدای معاملات با 25 هزار و 584 تومان روانه بازار شد  و در انتهای معالات نقدی  با 25 هزار و 590  بسته شد که نسبت به روز گذشته 18 تومان افت را نشان می دهد. 

قیمت دلار در بازار 

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد  ۲۲ ادریبهشت تا ساعت ۱۸، به رقم ۳۰ هزار و ۵۸۲ تومان‌ رسید.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را کماکان ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرد.صرافی‌‌‌ها بانک‌ها  قیمت دلار را برای فروش ۲۵ هزار و ۷۱۸ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۴۶۲ تومان خریداری می‌کنند.

‌‌قیمت یورو در بازار 

قیمت یورو در بانک مرکزی نیز ۴۴۲۴ تومان اعلام شد.  قیمت فروش یورو در صرافی‌‌‌ها بانک‌ها، ۲۸ هزار و ۴۱۵ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۱۳۲ تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار 

طبق نرخ‌‌‌ها اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۸ روز پنج شنبه ، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.در بازار  قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شد.

نیم‌سکه، هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

یشروی قیمت دلار در هرات و سلیمانیه 

در بازار سلیمانیه هم  قیمت دلار پا به پای تهران به سمت جلو حرکت کرد. نرخ دلار سلیمانیه امروز در محدوده 30 هزار و 600 تومان معامله شد که نسبت به نرخ روز گذشته بیش از 500 تومان افزایش را تجربه کرده بود. 

قیمت دلار هرات هم که از روز چهارشنبه وارد کانال 29 هزار تومان شده است روز پنج شنبه هم در همین کانال به سمت جلو  پیشروی کرد .نرخ دلار هرات  به روز چهارشنبه بیش از 400 تومان بالاتر بود و با 29 هزار و 720 تومان معامله شد.

 

 

معافیت ورود ارز به کشور

 امروز یک بخشنامه جدید در بازار برجسته بود.طبق  این بخشنامه ، ورود ارز به کشور از طریق گمرکات معاف از مالیات می‌شود. به واسطه این بخشنامه ورود ارز اعم از اسکناس یا حواله از مالیات، معاف است.

میزان ارز در این معافیت مالیاتی هیچ سقف و کفی ندارد بنابراین اگر ارز را اعلام کنند می‌توانند بدون پرداخت مالیات ارز خودشان را وارد کنند

از نظر تحلیلگران در صورتی که بازیگران بزرگ به سیاست گذار باور داشته باشند،بخشنامه اخیر می تواند زمینه ساز تقویت سمت عرضه شود، ولی اطمینان کردن در شرایط نااطمینانی به سادگی رخ نخواهد داد

ارزش جهانی دلار و طلا

پس از اینکه داده‌های قیمت مصرف‌کننده ایالات‌متحده نشان داد تورم ممکن است در آوریل به اوج خود رسیده باشد و برخی نگرانی‌ها از افزایش شدیدتر نرخ‌های فدرال رزرو را برطرف کرد قیمت طلا امروز پنج‌شنبه با توجه به کاهش بازدهی دلار و خزانه‌داری، افزایش یافت.بر اساس گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ صبح به وقت شرقی با ۱.۷۰ درصد افزایش به ۱۸۵۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی آمریکا با ۰.۰۹ درصد افزایش به ۱۸۵۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

دلار ضعیف‌تر، طلا را برای خریداران خارجی جذاب می‌کند، در حالی که بازدهی پایین‌تر خزانه‌داری، هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را کاهش می‌دهد.پس از آنکه داده‌های اقتصادی نشان داد تورم همچنان بالاست اما بعید است که بانک مرکزی ایالات‌متحده را به سمت مسیر تهاجمی‌تر سیاست پولی سوق دهد، دلار کاهش یافت و تقاضا برای طلای دلاری را افزایش داد.وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته ۰.۳ درصد افزایش یافت که کمترین افزایش از ماه اوت است، در مقابل افزایش ماهانه ۱.۲ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس که بزرگ‌ترین افزایش از سپتامبر ۲۰۰۵ است.بر اساس گزارش رویترز، بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده پس از اینکه داده‌ها نتوانست نگرانی‌ها را کاهش دهد که برنامه فدرال رزرو برای کاهش افزایش قیمت‌ها ممکن است باعث رکود شود، کاهش یافت.فدرال رزرو هفته گذشته نرخ بهره خود را نیم درصد افزایش داد که بزرگ‌ترین افزایش در ۲۲ سال گذشته است زیرا به سمت کاهش سیاست پولی بسیار آسان دوران همه‌گیری و تلاش برای مبارزه با تورم فزاینده حرکت می‌کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۱.۵۷ دلار رسید، در حالی که پلاتین ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۹۰.۶۴ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۰۲۱ دلار و ۱۶ سنت رسید.

منبع: تجارت نیوز- اقتصاد نیوز - ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20536

ارسال نظر