بوی برجام به دلار رسید

بوی برجام به بازار ارز رسید و در سایه مه‌آلود اخبار، طلا و سهام انتخاب صاحبان سرمایه در روز جاری نبود.

بوی برجام به دلار رسید

خبر از سرگیری مذاکرات میان ایران و آمریکا  به بازار ارز رسید و بررسی کندل‌های قیمت نشان می‌دهد که این خبر قیمت‌ها در بازار ارز را تکان داد 

قیمت دلار روز سه‌ شنبه با وجود برخی سیگنال‌های مساعد خبری در خصوص آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده، هزار و ۵۰۰ تومان گران شد! معامله‌گران معتقدند با نیمه‌تعطیل شدن بازار طلا تقاضا در بازار ارز افزایش یافته و همین موضوع، دلار را از کف کریدور ششم بالا برده است.

قیمت دلار در چهارمین روز هفته با روند افزایشی بازگشایی شد و با افزایش‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی به صورت پلکانی بیش از یک کانال صعود کرد. در نهایت اسکناس آمریکایی روز سه‌شنبه با افزایش هزار و ۵۰۰ تومانی در میانه کانال دوم کریدور ششم بسته شد.

پیش‌ بینی قیمت دلار از دیدگاه معامله‌گران

معامله‌گران، افزایش تقاضا را دلیل رشد قیمت دلار می‌دانند. برخی نیز معتقدند تنش‌های ایجادشده در بازار طلای پایتخت در خصوص سامانه جامع تجارت، روند تقاضا و در پی آن قیمت در بازار ارز را صعودی کرده است.

طی دو روز اخیر الزام به اجرای سامانه جامع تجارت، اعتراض صنف طلافروشان در پایتخت را به همراه داشته و منجر به نیمه‌تعطیل شدن بازار طلا در تهران و برخی شهرهای بزرگ شده است. عده‌ای از فعالان بازار ارز می‌گویند این رشد قیمت ناشی از سرازیر شدن بخشی از تقاضای طلا و سکه در بازار ارز است.

در مقابل، عده‌ای دیگر می‌گویند بازارساز عمداً اقدام به کاهش عرضه و افزایش قیمت دلار کرده تا از فرصت پیش‌‌آمده نوسان‌گیری کند. آنها معتقدند در روزهای آینده، دلار با سیگنال خبری بانک مرکزی به پله‌های پایانی کریدور پنجم سقوط می‌کند.

گفتنی است محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی، در مصاحبه با صداوسیما درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان به گفت‌وگو با مقامات و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدودشده ایران در برخی کشورها صورت پذیرفت که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

به نظر می‌رسد این سیگنال دلیل برخی فعالان بازار ارز برای پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در روزهای آینده و نوسان‌گیری بازارساز است.

بازار ارز با پافشاری تتر بر افزایش قیمت در معاملات شبانه روز یکشنبه، صعودی شد و تا روز جاری ادامه داشت. صعود و سقوط‌های پرشیب بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که هیجان فعلا نبض بازار را در دست گرفته است و بازار هنوز در سنجش پارامترها مردد است.

بعد از سقوط ابتدای هفته دلار که برخی خریداران مزه زیان را چشیدند احتمال دارد خریداران در نقاط مقاومتی با احتیاط بیشتری رفتار کنند به همین خاطر احتمال فتح سقف قیمتی دلار در چنین شرایطی ضعیف به نظر می‌رسد. همچنین برخی معامله‌گران در آشفتگی اخبار مثبت و منفی در بازار ارز احتمالا در حرکت‌های روبه‌بالا شناسایی فرصت خروج کنند، تا بازار ارز نقطه تعادل خودش را پیدا کند.

قیمت تتر آماده پرش به کانال ۶۳ هزار تومانی شد

قیمت درهم روز سه شنبه با افزایش بیش از ۴۰۰ تومانی بازگشایی شد و به کانال ۱۷ هزار تومانی راه یافت، اما در ادامه معاملات کاهش پلکانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۸۰  تومان بسته شد. تتر، هزار تومان گران شد و با رقم ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس نسبت به آخرین معامله روز دوشنبه  هزار و ۴۰۰ تومان رشد کرد و روی رقم ۷۸ هزار و ۸۹۰ تومانی ایستاد. یورو با یک پله صعود و رشد هزار و ۴۰۰ تومانی با رقم ۶۷ هزار و ۴۵۰ تومانی بسته شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز سه‌ شنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان عرضه شد.

تتر که غالبا در بازار ارز نقش پیشتازی دارد در محدوده ۶۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۶۳ هزار تومان یک محدوده مقاومتی معتبر دارد و درصورتی قیمت آن کمتر از دلار شود می‌توان انتظار اصلاح دوباره قیمت در بازار ارز داشت.

تورم غالبا در قدرت خرید مردم و قدرت پول کشورها منعکس می‌شود آخرین آمار منتشر شده از تورم نشان دهنده کاهش تورم تولید‌کننده به کمترین سطح از تیر ۹۹ است. ازآنجایی که تورم تولید کننده به عنوان تورم پیشران شناخته می‌شود این آمار نشانه‌ آن است که احتمالا فعلا تورم روند افزایشی نخواهد داشت و نرخ ارز از جهش تورم سیگنال نمی‌گیرد.

صاحبان سرمایه کدام بازار را انتخاب کردند؟

روز قبل بازار ارز به سقف قیمتی رسید به همین خاطر از میزان ورود پول به صندوق‌های طلا کم شد. میزان ورود پول به صندوق‌های طلا در روز جاری نسبت به روز قبل کم شد و حدود ۱۲۵ میلیارد تومان پول وارد صندوق‌های طلا شد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135755

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر