مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

رشد اقتصادی ایران که با تخمین صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۷ درصد بود در سال ۲۰۲۴ بیش از یک درصد کاهش یافته و به ۳.۳ درصد خواهد رسید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

رشد اقتصادی ایران که با تخمین صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۷ درصد بود در سال ۲۰۲۴ بیش از یک درصد کاهش یافته و به ۳.۳ درصد خواهد رسید

جدول زیر پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ۲۰۲۴ را با استفاده از داده‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی ۲۰۲۴ صندوق بین‌المللی پول برای کشورهای عضو "جی هفت" (۷ کشور صنعتی جهان) و "بریکس" به همراه عربستان سعودی که هنوز در حال بررسی دعوت برای پیوستن به این بلوک است، نشان می‌دهد.

تنها ۳ کشور دعوت شده یا عضو بریکس، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی شان در سال ۲۰۲۴ بالاتر از سال گذشته( ۲۰۲۳) پیش بینی شده است.

پیش‌بینی می‌شود چین و هند در سال ۲۰۲۴ نرخ رشد نسبتا بالای ۴.۶ درصد و ۶.۸ درصد را حفظ کنند، اما در مقایسه با سال قبل، رشد چین ۰.۶ درصد کمتر خواهد بود در حالی که هند یک درصد کمتر است.

از سوی دیگر ۴ کشور صنعتی عضو "جی۷ "سریع‌تر از سال گذشته رشد خواهند کرد، که شامل آلمان می‌شود که از رشد منفی منفی ۰.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به رشد ۰.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

رشد اقتصادی ایران نیز که با تخمین صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۷ درصد بود در سال ۲۰۲۴ بیش از یک درصد کاهش یافته و به ۳.۳ درصد خواهد رسید. 

رشد ۴ برابری بریکس نسبت به کشورهای جی۷

علیرغم پیش‌بینی‌های رشد کمتر در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳، کشورهای بریکس همچنان پیش‌بینی میانگین رشد قابل توجه بالاتری (۳.۶ درصد ) در مقایسه با میانگین ۱ درصدی جی هفت دارند. به عبارت دیگر میانگین رشد اقتصادی کشورهای بریکس نزدیک به ۴ برابر کشورهای جی ۷ است.

در حالی که مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای جی ۷ حدود ۱۵ تریلیون دلار بیشتر از کشورهای بریکس است، با تداوم نرخ رشد بالاتر و پتانسیل برای اضافه کردن اعضای بیشتر، به نظر می رسد بریکس از نظر اندازه اقتصادی در عرض ۲ دهه از جی ۷ پیشی خواهد گرفت.

گسترش اخیر بریکس اندکی با تردید مواجه شده است، زیرا "خاویر مایلی" رئیس جمهوری تازه منتخب آرژانتین پیوستن به این بلوک را رد کرده و عربستان سعودی تصریح کرده که این کشور همچنان در حال بررسی دعوت خود است و هنوز به بریکس نپیوسته است.

با وجود این، "نالدی پاندور" وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در فوریه گذشته به خبرنگاران گفت که ۳۴ کشور مختلف برای پیوستن به بلوک رو به رشد بریکس درخواست ارسال کرده اند.

تصمیم گیری درباره پیوستن اعضای جدید به بریکس احتمالا همزمان با اجلاس سران بریکس ۲۰۲۴ که ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار می شود، اعلام خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134954

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر