کدام استان‌ها رکوددار تورم هستند؟

شواهد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بازه نوسان تورم اقلام خوراکی در میان استان‌های کشور در محدوده منفی ۱.۶ تا ۶.۲ درصدی قرار داشته است.

کدام استان‌ها رکوددار تورم هستند؟

شواهد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ بازه نوسان تورم اقلام خوراکی در میان استان‌های کشور در محدوده منفی ۱.۶ تا ۶.۲ درصدی قرار داشته است.

به گزارش عرشه آنلاین؛ «آذربایجان غربی» بیشترین و «چهارمحال و بختیاری» کمترین سطح تورم ماهانه اقلام خوراکی را در سال ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند.

میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد با عنوان «تورم» شناخته می‌شود.

البته باید توجه داشت که این افزایش باید به صورت مستمر باشد و در گروه مختلفی از کالاها و خدمات رخ دهد تا به عنوان «تورم» شناخته شود.

 

چهارمحال و بختیاری، کمترین تورم ۱۴۰۲ را از آن خود کرد

طبق گزارش اکوایران، شواهد آماری نشان می‌دهد در آذر ۱۴۰۲ نرخ تورم اقلام خوراکی در استان «آذربایجان غربی» معادل ۶.۲ درصد بوده است.

به بیان دیگر در استان «آذربایجان غربی» در آذرماه، قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی و آشامیدنی ۶.۲ درصد بیشتر از قیمت همین سبد در آبان ماه بوده است.

گرانی در استان‌ها

بدین ترتیب این استان صدرنشین گروه بالاترین تورم ماهانه خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۲ شده است.

در سال گذشته استان «اصفهان» ۳ بار و استان «کهگیلویه و بویراحمد» ۲ بار بالاترین نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها را در سال ۱۴۰۲ کسب کرده اند.

«ایلام»،‌ «اردبیل»، «هرمزگان»، «لرستان»، «خراسان جنوبی»، «مازندران»، «گیلان»، «البرز» و «زنجان» دیگر استان هایی بوده اند که در سال گذشته یکبار مدال بیشترین سطح تورم ماهانه اقلام خوراکی را از آن خود کرده اند.

در سال ۱۴۰۲، کمترین تورم ماهانه چهار بار در سطوح منفی قرار گرفت

نگاهی به داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۲، تورم ماهانه خوراکی‌ها در استان «چهارمحال و بختیاری» کمترین میزان خود را به ثبت رسانده است.

به بیان دقیق‌تر در استان چهارمحال و بختیاری، در بهمن ۱۴۰۲ قیمت یک سبد یکسان از مواد خوراکی و آشامیدنی ۱.۶ درصد کمتر از قیمت همین سبد در دی ماه بوده است.

بدین ترتیب چهارمحالی‌ها رکورد ثبت کمترین تورم ماهانه استانی اقلام خوراکی را در سال گذشته کسب کرده اند.

البته این تنها تورم منفی ثبت شده از استان‌های کشور در سال ۱۴۰۲ نبوده است.

ایلام با ثبت تورم منفی ۰.۹ درصدی در خرداد، جایگاه دوم کمترین تورم ماهانه خوراکی‌ها را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده است.

«بوشهر و قزوین» با تورم منفی ۰.۶ درصدی و «تهران» با کسب تورم منفی ۰.۲ درصدی در جایگاه بعدی این رتبه بندی قرار گرفته اند.

شواهد همچنین نشان می دهد که استان های «تهران» و «سیستان و بلوچستان» هرکدام ۲ بار موفق به کسب کمترین تورم استانی خوراکی‌ها در سال ۱۴۰۲ شده اند.

منبع: بنکر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 133071

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر