بلایی که سر مردم یزد و قم آمد

آمارها نشان می‌دهند که استان یزد نه تنها بیشترین نرخ تورم سالانه در بین استان‌ها را به خود اختصاص داده، بلکه تنها استانی است که تورم بالای 50 درصد دارد

بلایی که سر مردم یزد و قم آمد

آمارها نشان می‌دهند که استان یزد نه تنها بیشترین نرخ تورم سالانه در بین استان‌ها را به خود اختصاص داده، بلکه تنها استانی است که تورم بالای ۵۰ درصد دارد.با پایان سال ۱۴۰۲ مرکز آمار ایران که متولی اصلی انتشار آمار تورم در کشور است، نرخ‌های تورم این سال را منتشر کرد. داده‌های این گزارش نشان می‌دهند که در اسفندماه سال گذشته، نرخ تورم ماهانه صعودی شده و رقم دو درصد را ثبت کرده است. همچنین نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ نیز به ۴۰.۷ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه نیز رقم ۳۲.۳ درصدی را تجربه کرده است.

این در حالیست که به واسطه تفاوت در سبد کالاها و عادت‌های مصرفی خانوارهای نقاط مختلف کشور، هر یک از استان‌های ایران، نرخ تورم متفاوتی را تجربه کرده‌اند. ریشه این اختلاف آن است که هر یک از کالا یا خدمات، از یک طرف سهم متفاوتی از سبد مصرفی خانوارهای استان‌های مختلف را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر، قیمت هر یک از آنها به میزان متفاوتی تغییر کرده است. مرکز آمار ایران در گزارش خود نیز این آمار را به تفکیک استان‌ها ارائه کرده و تجارت در ادامه به بررسی آن پرداخته است.

بیشترین نرخ تورم ماهانه به قم رسید

با رشد نرخ تورم ماهانه کل کشور از ۱.۴ درصد در بهمن‌ماه به دو درصد در اسفندماه، تورم ماهانه استان‌های کشور نیز صعودی شد. با این حال بیشترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول آخرین ماه سال ۱۴۰۲ در استان قم حس شد؛ جایی که تورم ماهانه عدد ۲.۶ درصد را ثبت کرد. همچنین دو استان سمنان و قزوین نیز با تورم ماهانه ۲.۵ درصدی، پشت سر قم ایستادند. به علاوه، افزون بر این سه استان، ۱۰ استان دیگر نیز تورم ماهانه‌ای بالای سطح دو درصد را ثبت کردند. از سوی دیگر اما کمترین نرخ تورم با رقم ۱.۱ درصدی به طور مشترک به ۱.۱ درصد رسید.

تورم ۲۱ استان بالاتر از میانگین کشوری

بررسی‌های مرکز آمار ایران از نرخ تورم سالانه در استان‌ها نیز نشان می‌دهد که ۲۱ استان کشور، نرخ تورمی بیش از میانگین کشوری ثبت کرده‌اند. در این میان استان یزد به پیشتازی خود در میان استان‌های دیگر ادامه داده و با ثبت تورم ۵۰.۴ درصدی در سال ۱۴۰۲ نه تنها بیشترین نرخ تورم در بین استان‌ها را به خود اختصاص داده بلکه تنها استانی بوده که تورمی بالای ۵۰ درصد را تجربه کرده است. در ادامه این فهرست نیز دو استان کردستان و اصفهان با تورم سالانه به ترتیب ۴۶.۵ درصد و ۴۶.۳ درصدی قرار دارند.

در طرف مقابل نیز کمترین تورم سالانه نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان با ۳۵.۹ درصد، تهران با ۳۶.۵ درصد و بوشهر با ۳۷.۶ درصد به ثبت رسید.

 

کدام استان بیشترین تورم نقطه به نقطه را تجربه کرد؟

با استناد به داده‌های مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های کشور به آذربایجان غربی اختصاص پیدا کرده است. نرخ تورم نقطه به نقطه شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در هر نقطه زمانی در مقایسه با نقطه زمانی مشابه سال گذشته آن، چه تغییری کرده است.

به این ترتیب ثبت تورم نقطه به نقطه ۳۶.۷ درصدی در آذربایجان غربی به این معناست که مردم این استان یک سبد یکسان از کالاها و خدمات را در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با قیمتی ۳۶.۷ درصد بیشتر از اسفند ۱۴۰۱ خریداری کرده‌اند.

همچنین استان‌های ایلام و اردبیل با تورم نقطه به نقطه ۳۵.۷ درصدی، دیگر استان‌ها بیشترین رقم ثبت شده برای این نرخ به شمار می‌روند و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۲.۲ درصد و زنجان و بوشهر با ۲۷.۲ درصد، شاهد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه بوده‌اند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 132260

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر