تاثیر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر اقتصاد ترکیه

لیر ترکیه در خطر

اقدام FATF و به دنبال آن تشدید سقوط لیر در مقابل تورم ملکی در شرایط بحرانی اقتصاد ترکیه، باعث شد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی بخش مستغلات را با ابهام روبه‌رو کند.

لیر ترکیه در خطر

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اقتصاد ترکیه را در لیست خاکستری قرار داد. پس از این خبر، روند افزایشی نسبت دلار به لیر ترکیه، شتاب گرفت و به نزدیکی سطح دو رقمی رسید. قیمت دلار نسبت به لیر در سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر، تقریبا دو برابر شده است. اقدام FATF و به دنبال آن تشدید سقوط لیر در مقابل تورم ملکی در شرایط بحرانی اقتصاد ترکیه، باعث شد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی بخش مستغلات را با ابهام روبه‌رو کند. 

لیر بار دیگر سقوط کرد

پس‌لرزه‌‌‌های خبر جدید  FATF به واکنش سیاستگذاران ترکیه محدود نماند و بازار به این تغییرات واکنش نشان داد. بر همین اساس لیر ترکیه که به‌تازگی در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود، بار دیگر در برابر دلار تضعیف شد و رکورد جدیدی از خود به جا گذاشت. بر همین اساس نرخ برابری دلار در برابر لیر به سطح ۶/ ۹ رسید. این درحالی است که ماه گذشته این نرخ کمتر از ۹ بود. این اقدام گروه ویژه اقدام مالی پس‌‌‌لرزه‌‌‌های بلندمدت مخربی برای ترکیه به بار می‌‌‌آورد؛ در حالی که در سال‌های اخیر خروج سرمایه از ترکیه به دلیل اقدامات بی‌‌‌ثبات‌کننده دولت این کشور شدت گرفته است، ‌‌‌ خبر ورود این کشور به لیست خاکستری FATF موجب تشدید این روند می‌شود و می‌تواند اثرات مثبت سرمایه‌گذاری‌‌‌های سال‌های اخیر را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد.


بیشتر بخوانید 

آشنا شوید :کارگروه اقدام مالی (FATF)

ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند | ترکیه هم خاکستری شد


برای درک بهتر خروج سرمایه از این کشور باید به این آمار توجه کرد که در پنج سال گذشته نسبت اوراق قرضه دولتی این کشور که در اختیار مالکان خارجی است، از ۲۵درصد به تنها ۵ درصد رسیده است که کاهشی چشمگیر را نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که تنزل رتبه‌‌‌بندی به لیست خاکستری، روابط کشورها با بانک‌های خارجی و سرمایه‌گذاران را که از رتبه‌‌‌بندی‌‌‌های FATF پیروی می‌کنند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد این موضوع خود را در ارزش لیر منعکس خواهد کرد. همچنین پژوهش‌‌‌های صندوق‌‌‌ بین‌المللی پول در سال‌جاری نشان می‌دهد که ورود به فهرست خاکستری  FATF، ورود سرمایه به کشور را تا ۶/ ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش دهد. سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های اخیر به دلیل دخالت‌‌‌های سیاسی در سیاستگذاری پولی مانند ‌‌‌تورم دورقمی، نرخ بهره منفی و اندک ذخایر ارزی این کشور سرمایه خود را از ترکیه خارج کرده‌اند.

قیمت امروز لیر

 قیمت لیر ترکیه امروز ۳ هزار و۱۰۰ تومان است و در برخی از صرافی ها تا ۳ هزار و۶۶۰ تومان نیز فروش رفته است 

ایران در لیست سیاه FATF باقی ماند | ترکیه هم خاکستری شد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1281

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر