چرا دلار در بازار بی‌جان شد؟

زنگ خطر عقب نشینی دلار

قیمت دلار در سومین روز از هفته پایانی بهمن در محدوده‌ای مشخص و با نوسانی محدود مبادله شد. معامله‌گران، نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی را کف‌ فعلی قیمت این اسکناس می‌دانند و معتقدند بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

زنگ خطر عقب نشینی دلار

قیمت دلار در سومین روز از هفته پایانی بهمن در محدوده‌ای مشخص و با نوسانی محدود مبادله شد. معامله‌گران، نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی را کف‌ فعلی قیمت این اسکناس می‌دانند و معتقدند بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

قیمت دلار در روز دوشنبه که به نظر می‌رسد نخستین روز جدی آغاز فعالیت بازار ارز در هفته پایانی بهمن است، افزایش ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی داشت و به پله پنج کریدور۵۰ هزار تومانی ورود کرد. قیمت دلار بیش از یک هفته است که در محدوده ذکر شده پایداری می‌کند و کارشناسان اقتصادی این منطقه را محدوده متبوع سیاست‌گذار در شرایط فعلی و در هفته‌های پایانی سال جاری می‌دانند.

این در حالی است که سیاست‌گذار وعده عدم تغییر قیمت دلار تا پایان سال را داده است، اما به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی برخلاف داده‌های کلان اقتصادی است

بازار ارز از یکشنبه هفته گذشته در حال ثبت کف و سقف نزدیک به هم است و کف بالا می‌آید اما با توجه به کمبود نقدینگی در بازار اکثر معامله‌گران معتقدند بازار نوسان پرقدرت ندارد. کف اول قیمت دلار ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان، بعدی ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان، بعدی ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان و کف قیمت دلار در روز دوشنبه ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود. قیمت دلار هرات در روز دوشنبه بین کانال ۵۴ و ۵۵ نوسان داد و بازه نوسان آن نسبت به روزهای دیگر هم کوتاه‌تر شد.

قیمت سکه هم معاملات رنجی داشت و فعلا در شکستن مرز مقاومت ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ناکام بود. قیمت سکه در روز دوشنبه بین ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان داد. قیمت سکه رفاه بالاتر از بازار و در ۳۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بسته شد.

با این حال که بازار دوشنبه آرام و رنج بود اما در سمت رسمی و در صندوق‌های طلا شاهد رشد قیمت بودیم و اکثر صندوق‌های طلا در روز دوشنبه سبزپوش بودند.

به عقیده معامله‌گران بازار ارز و سکه به پنج دلیل فعلا جان صعود پرقدرت ندارد. دلیل اول اخباری است که رسانه‌های نزدیک به دولت درمورد ارز و منابع کافی ارز در دسترس بانک مرکزی منتشر می‌کنند. دلیل دوم نبود نقدینگی به خاطر سود سپرده 30 درصدی و واردات خودرو است. دلیل سوم را معامله‌گران به تسویه قیمت دلار در آخر سال مرتبط می‌دانند. گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند تسویه آخر سال دلار باید پایین بسته شود. دلیل چهارم و پنجم تزریق بازارساز و انتخابات مجلس بود.

به عقیده تحلیل‌گران بازار ارز فعلا با این توصیفات دست بازارساز است و باید ببینیم پلن بانک مرکزی برای دلار چه خواهد بود؟ گروهی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار اگر از مرز مقاومت 55 هزار و 300 تومان عبور کند مقاومت مهم بعدی 55 هزار و 600 تومان خواهد بود و قیمت دلار بسته به هدف بازارساز یا از این نقطه عبور می‌کند یا نه.

این گزارش حاکی است دو مطلب در بازار دوشنبه موردتوجه معامله‌گران بود. نخست اینکه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰درصد سیاست موقت بانک مرکزی است و با رسیدن به سقف مشخص تمدید نمی‌شود.

دوم سامانه یکپارچه خودرو امروز در اطلاعیه اعلام کرده مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز به اتمام می‌رسد.

برخی از معامله‌گران معتقد بودند قیمت‌ها احتمالاً به ۳ دلیل نزولی خواهد شد. به عقیده آنها به‌واسطه سود سپرده ۳۰ درصدی و پیش‌فروش خودروهای وارداتی، پول و نقدینگی در بازار نیست و پیش‌بینی می‌شود در صورت تزریق بازارساز، شدت ریزش بیشتر شود.

البته با توجه به شرایط تنش در خاورمیانه برخی کارشناسان در بررسی روند قیمتی ارز در ایران، بر این مولفه مهم تاکید داشته و بر این باورند که رخداد توافق میان حماس و اسرائیل می تواند از هیجان بازار ارز بکاهد. شاهد این مدعا اظهارات مرتضی افقه است که در گفت و گوی اخیر خود با ایلنا، تاکید کرد: «معتقدم اگر در غزه آتش‌بس اعلام شود نرخ دلار تا 51 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند.»

در مجموع اکثر معامله‌گران معتقدند تکنیکال بازار هم نشان می‌دهد که بازار تا هفته اول اسفند نوسان خاصی نخواهد داشت. البته این سناریوهای عدم نوسان دلار همراه با فرضیه کاهش تنش در منطقه‌ است. به عقیده معامله‌گران فنی بازار ارز در این یک هفته با نوسانی که زده یک مثلث تشکیل داده است. اگر کف مثلث یعنی 54 هزار و 300 تومان از دست برود می‌شود گفت بازار در یک روند نزول جدید پا گذاشته است. اما اگر قیمت دلار از سقف خارج شود اولین مقاومت سر راه بازار 55 هزار و 600 تومان خواهد بود.

بحث داغ بازار توییت داوود منظور، رئیس سامان برنامه بودجه و جواب یاسر جبرائیلی به این توییت بود. داوود منظور در شبکه اجتماعی ایکس نوشته، ایران نوزدهمین کشور دنیا با تولید ناخالص داخلی 1.81 تریلیون دلار است. برای پنج سال آینده، افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح 2.5 تریلیون دلار، همزمان با پنجاه سالگی انقلاب اسلامی هدف‌گذاری شده است. جبرائیلی هم در جواب این توییت نوشته این محاسبات با دلار 4200 است.

در حالی عرضه و تقاضا در بازار ارز در تعادل قرار دارد که برخی معامله‌گران از تشدید ارزپاشی سیاست‌گذار برای تثبیت قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست فریز ارزی بانک مرکزی قیمت دلار را از سایر بازارها عقب نگه داشته و این موضوع دیر یا زود در قیمت خود را نشان می‌دهد.

گروهی از کارشناسان همچنان بر مولفه های غیراقتصادی به عنوان عوامل اثرگذار بر نرخ ارز در ایران یاد می کنند و هرگونه احتمال کاهش تنش در خاورمیانه از طریق توافق آتش بس را به عنوان عاملی موثر بر کاهش هیجان در بازار ارز می‌خوانند. با وجود آنکه گروهی از تحلیل‌گران معتقدند در این صورت، بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۱ هزار تومان محتمل است، در مقابل، تشدید تنش در منطقه نیز می‌تواند یکی از عوامل مهم نوسان‌ساز در بازار باشد.

 در معاملات (دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ حواله دلار هم به نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۲۶۱ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۵۹۷ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات قیمت نسبت به‌روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۷۶۱ تومان است.

همچنین در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان اعلام شد. قیمت خرید یورو نیز تا لحظه تدوین این گزارش ۴۵ هزار و ۷۹۸ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۲۶۱ تومان بوده است.

فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن، بر اساس آنچه سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده، هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شد ه روی این سایت، قیمت سکه امامی امروز در زمان تدوین این گزارش، ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. این در حالی است که روز شنبه سکه امامی در سایت اتحادیه با ۳۲ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان بسته شده بود.

 

منبع: اکو ایران- تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126366

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر