افزایش آمار اجاره خانه‌های اشتراکی

بازار اجاره خانه‌های اشتراکی داغ شد

بدمسکنی در تهران به اشکال مختلف چند سالی است تیتر خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده است. قشر بزرگی از مردم برای حفظ کار و زندگی خود در این شهر به راه‌های مختلفی متوسل شده‌اند از جمله کانکس‌نشینی، زندگی در خوابگاه‌های خودگردان، پشت‌‌بام‌خوابی و زندگی چند نفره و یا حتی چند خانواده در یک خانه کوچک!

بازار اجاره خانه‌های اشتراکی داغ شد

بازار خانه‌های اشتراکی در تهران داغ شد

ب هگزارش عرشه آنلاین، آگهی‌های املاک نشان می‌دهد فشار ناشی از افزایش قیمت اجاره در شهر تهران خود را به شکل اجاره خانه های اشتراکی نشان داده است. خانه‌هایی که برخی از آنها سوئیت محسوب می‌شوند و ظرفیت کافی برای سکونت چند نفر را ندارند. متراژ برخی از این واحدها حتی به ۳۵ متر نیز می‌رسد و گاه در طبقه زیر همکف قرار دارد!

چندی پیش تجارت نیوز نوشت » بدمسکنی در تهران به اشکال مختلف چند سالی است تیتر خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده است. قشر بزرگی از مردم برای حفظ کار و زندگی خود در این شهر به راه‌های مختلفی متوسل شده‌اند از جمله کانکس‌نشینی، زندگی در خوابگاه‌های خودگردان، پشت‌‌بام‌خوابی و زندگی چند نفره و یا حتی چند خانواده در یک خانه کوچک!

داده‌های آماری نشان می‌دهد طی دو سال نخست دولت سیزدهم، تورم اجاره‌بها رکوردشکنی کرده و از سطح تورم عمومی در کشور نیز پیشی گرفته است. در پاییز ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای اجاره‌بها به ۵۳.۶ درصد رسیده است؛ به عبارت بهتر خانوارهای مناطق شهری در این مقطع ۵۳.۶ درصد بیشتر در مقایسه با پاییز ۱۳۹۹ بابت اجاره هزینه کرده‌اند. در سال بعد، یعنی پاییز ۱۴۰۱ هم تورم نقطه‌ای اجاره در نقاط شهری برابر با ۴۶ درصد و تورم فصلی معادل با ۱۶.۸ درصد به ثبت رسیده است.

اما جالب‌تر از آن، آمارهای مربوط به زمستان ۱۴۰۰ است؛ آمارهای تغییرات اجاره مسکن که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد اگرچه در سال ۱۴۰۰ رشد اجاره‌‌بهای مسکن به طور میانگین حدود ۴۷ درصد بوده، اما به طور خاص در بهمن ماه این سال عدد تورم به بیش از ۵۰ درصد هم رسیده و موفق شده رکورد ۳۲‌ ساله تورم اجاره‌بها در مناطق شهری کشور را بشکند.

در صورتی‌ که مشکلات مربوط به بازار مسکن و اجاره حل نشود بدمسکنی هر بار خود را در ابعاد و شکل متفاوتی در جامعه نشان خواهد داد. از سوی دیگر اقداماتی که دولت نیز امسال در بازار اجاره اعمال کرده به نظر می‌آید مانوری نمایشی بیش نبوده است. تعیین سقف اجاره‌بها و نظارت بر آن در حالی که جامعه با تورمی روزافزون روبه‌رو است تنها بی‌میلی مالکان و نقض حقوق شخصی مالک را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر دولت در حال حذف و کاهش اختیارات مشاوران املاک است که این خود نیز معیشت عده‌ای را به خطر خواهد انداخت.

به گزارش جریان نو هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی تهران از روزی ۱۵۰ هزار تومان شروع و به ۴۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

مدت‌هاست که اقامت دانشجویان در خوابگاه‌ها با توجه به هزینه‌های آن به یکی از معضلات اساسی تبدیل شده است.

خانه اشتراکی

 اگر سری به فضای مجازی بزنید با انبوه تبلیغات اجاره و اقامت خوابگاه‌های دانشجویی مواجه می‌شوید. هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی تهران از روزی ۱۵۰ هزار تومان شروع و به ۴۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. به نوعی می‌توان گفت یک ماه اقامت در خوابگاه دانشجویی حداقل ۴.۵ میلیون تومان خواهد شد. در این میان اجاره خانه‌های اشتراکی دانشجویی هم بسیار باب شده است.

به طور مثال هزینه اقامت در خانه اشتراکی دانشجویان در سلسبیل با ودیعه ۱۷.۵ میلیون تومانی و پرداخت ماهانه ۳ میلیون تومان است.

به نظر می‌رسد باید نظارت بیشتری روی قیمت اجاره خوابگاه‌ها و خانه‌های مخصوص دانشجویان صورت گیرد.

خانه اشتراکی

لیستی از گران‌ترین کشورها برای اقامت در خوابگاه دانشجویی عبارت‌اند از:

سوئیس: با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در سوئیس، قیمت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی نیز بسیار بالاست.

نروژ: نروژ نیز یکی از کشورهای گران قیمت برای زندگی است و قیمت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی نیز بالاست.

سنگاپور: سنگاپور نیز یکی از شهرهای گران قیمت جهان است و هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی بالاست.

استرالیا: هزینه زندگی در استرالیا بسیار بالاست و همچنین قیمت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی نیز بالاست.

انگلستان: انگلستان نیز یکی از کشورهای گران قیمت برای زندگی است و هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی نیز بالاست.

کانادا: با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در کانادا، قیمت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی نیز بسیار بالاست.

توجه داشته باشید که قیمت اقامت در خوابگاه‌های دانشگاهی به عوامل مختلفی از جمله جغرافیایی، شهری، امکانات، نوع اقامت و… بستگی دارد و این لیست فقط یک مثال از برخی از کشورهای گران قیمت برای اقامت در خوابگاه دانشجویی است.

اجاره اشتراکی خانه برای دانشجویان در برخی کشورها بسیار رایج و معمول است.

برخی از کشورهایی که اجاره اشتراکی خانه برای دانشجویان بیشتر است عبارتند از:

ایالات متحده آمریکا: اجاره اشتراکی خانه در ایالات متحده بسیار معمول است و بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

کانادا: اشتراک خانه در کانادا نیز بین دانشجویان رایج است و بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

انگلستان: در انگلستان نیز اجاره اشتراکی خانه برای دانشجویان بسیار رایج است و بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

استرالیا: اشتراک خانه در استرالیا نیز بین دانشجویان رایج است و بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

آلمان: در آلمان نیز اجاره اشتراکی خانه برای دانشجویان بسیار رایج است و بسیاری از دانشجویان در خانه‌های مشترک زندگی می‌کنند.

مهم است که توجه داشته باشید که این لیست فقط مثالی از برخی از کشورهایی است که اجاره اشتراکی خانه برای دانشجویان در آن‌ها رایج است و در سراسر جهان کشورهای دیگری نیز وجود دارند که این روش زندگی بین دانشجویان رایج است.

هزینه رهن و اجاره خانه‌های اشتراکی و هم‌خانه‌شدن

برای نمونه در محله طرشت برای یک واحد ۶۵ متری تقاضای هم‌خانه شدن یک خانم آگهی شده که میزان ودیعه ۵۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی تقاضا شده است. در شهرک اکباتان نیز یک واحد ۶۸ متری با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۶.۵ میلیون تومان به صورت اشتراکی با یک خانم ۳۴ ساله آگهی شده است.

در دروازه دولت نیز یک واحد ۸۳ متری را برای هم‌خانه شدن ۲ نفر آگهی کرده‌اند که هر کدام باید ۱۵ میلیون تومان ودیعه و ماهانه ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت کنند و در مجموع در این واحد ۴ نفر سکونت خواهند داشت.

در محدوده میدان پاستور هم ۳ اتاق مبله و مجزا از یک خانه ویلایی به دانشجویان خانم اجاره داده می‌شود که مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت ودیعه در نظر گرفته شده واجاره ماهانه نیز برابر با همین مبلغ است و اگر بخواهید روزانه در این ساختمان اجاره کنید هزینه‌ای برابر با ۱۸۰ هزار تومان دارد که به عبارت دیگر می‌شود ماهی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ مزیت اصلی این ساختمان نزدیکی آن به دانشگاه تهران است.

در صادقیه نیز یک واحد ۴۰متری زیرهمکف با ودیعه ۵ میلیونی و اجاره ۱.۵ میلیون تومانی به یک خانم موجه برای هم‌خانه شدن آگهی شده است. در گیشا یک اتاق ۱۸ متری از یک واحد مسکونی برای هم‌خانه شدن به آقایان اجاره داده می‌شود که ودیعه سالانه آن ۳۰ میلیون و اجاره ماهانه ۴ میلیونی تومانی برای آن درخواست شده است.

در محدوده میدان انقلاب نیز واحد ۴۵ متری وجود دارد که برای هم‌خانه شدن ودیعه ۶۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی در نظر گرفته شده و در این آپارتمان که در نزدیکی دانشگاه تهران واقع شده ۳ نفر زندگی خواهند کرد.

از جمله شرایط در نظر گرفته شده برای بیشتر کسانی که دنبال هم‌خانه می‌گردند، موجه بودن، غیرسیگاری بودن، عدم استفاده از قلیان، نداشتن رفت و آمد؛ برگزار نکردن میهمانی و مراسم‌های پر سر و صدا، توجه شدید به نظافت و پاکیزگی، نداشتن حیوانات خانگی و... اعلام شده است.

مزای و معایب اصلی خانه‌های اشتراکی

سمیرا سال سوم دانشگاه است و در دو سال گذشته به‌طور غیرحضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کرده اما امسال ناچار به حضور در تهران شده و نتوانسته خوابگاه بگیرد. او ۱۰ روزی است که دنبال خانه می‌شود و هنوز نتوانسته مورد مناسب با شرایط خویش را بیابد.

وی می‌گوید: هم‌خانه شده بسیار سخت است و با طرف مقابل باید نقاط اشتراک فراوانی داشته باشید زیرا هرگونه اختلاف نظر شرایط سکونت را برای طرفین سخت می‌کند. چند خانه را بازدید کرده‌ام اما متاسفانه هم‌خانه‌ها یا دانشجو نبوده‌اند و یا سن زیادی داشته‌اند که به حتم نمی‌توانند شرایط دانشجویی بنده را درک کنند.

او عنوان می‌کند: امنیت خانه، تردد و دسترسی آسان به دانشگاه که نخواهم هزینه رفت و آمد زیادی پرداخت کنم نیز بسیار مهم است؛ امیدوارم هرچه زودتر بتوانم خانه خوبی اجاره کنم وگرنه همچنان باید در مراکز اقامتی شبانه‌روزی بمانم که بسیار سخت و پرهزینه است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 123664

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر