حجم ویدیو: 1.22M | مدت زمان : 00:00:50

یارانه ویژه برای زنان و مادران/ مشمولان دوشنبه شب پیامک یارانه «یسنا» دریافت می کنند

وزارت کار نحوه تعیین مشمولان طرح ملی یسنا برای دریافت یارانه را اعلام کرد.

وزارت کار نحوه تعیین مشمولان طرح ملی یسنا برای دریافت یارانه را اعلام کرد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ معاون وزیر رفاه گفت: طرح ملی یسنا که جهت حمایت از مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال است در قالب کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود. افرادی که دوشنبه شب پیامک دریافت می‌کنند واجد شرایط طرح یسنا هستند و می‌توانند اعتبار خود را از طریق برنامه (شما) مشاهده کنند.

برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با حضور آقای علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی اجرای طرح یسنا در قالب کالابرگ الکترونیکی پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید:

درباره کلیات طرح یسنا توضیح بفرمایید؟

عسگریان: یک بسته کلان در حوزه امنیت غذایی در دولت سیزدهم تدوین شده، چرا این بسته تدوین شد؟ چون میزان کالری مصرفی مردم از سال ۱۳۹۱ اواخرش، تا ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده بود، اولین قدم همانطوری که همه هموطنان عزیز من اطلاع دارند جنابعالی هم اطلاع دارید، طرح کالابرگ بود که از یک دهک شروع شد، هشت میلیون تا هشت و نیم میلیون جمعیت، به ۶۱ میلیون نفر رسید.

در هفت دهک؟

 عسگریان: در هفت دهک، قاعدتا طرح دوم کجا می‌بایست اجرا بشود؟ که اصابت بکند من می‌گویم در مورد کودکان، ما نبایست کودکی می‌داشتیم که خدای نکرده نیازمند تغذیه مضاعف یا امنیت غذایی باشد، فلذا این کودکان شناسایی شدند و در واقع یک طرح کلان، دقیق، که کاملا به هدف اصابت می‌کرد، اجرا شد که ما الان میانه طرح هستیم مطمئن هستم که شما در جریان برنامه سوالاتی را خواهید پرسید، خب بعد از کودکان کدام قسمت را باید می‌رفتیم پوشش می‌دادیم؟ به مادران این سرزمین، مادران شیرده، که دارای کودکان زیردوسال هستند، این اولین قدمش است، گزارش شما موید بود اولین قدمش چی بود؟ اینکه ما در هشت استان و در دهک اول گام اول را برداریم، به ازای هر مادر شیرده‌ای که کودک زیردوسال دارد، در این هشت استان ۴۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود، این یک کلیت از یک بسته است، کل مردم، نوزادان، مادران، این بسته به صورت هماهنگی در شبکه ملی اعتبار مدیریت می‌شود که دقیقا سبد غذایی این جامعه فراخ مدیریت بشود و به استاندارد‌های لازمش برسد، این یک مقدمه کوتاه بود خدمت شما.

این هشت استان را یکبار دیگر بگویید؟

 عسگریان: استان خراسان شمالی، جنوبی را داریم، هرمزگان را داریم، ایلام را داریم، فارس را داریم و لرستان و کهگیلویه و بویراحمد.

چند قلم کالا شامل این طرح می‌شود؟

 عسگریان: خب قاعدتا در مورد طرح یسنا یک بار دیگر تکرار بکنم این طرح از آن دو تا طرح جداست، هر مبلغی که پرداخت می‌شود جداگانه است.

یعنی در حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود؟

عسگریان: بله به حساب سرپرست خانوار، مخصوص مادران است، ما در مورد طرح کالابرگ ۱۱ قلم استاندارد داشتیم، می‌گذاریم کنار، در مورد طرح مربوطه به کودکان و نوزادان، امنیت غذایی نوزادان، ۱۶ قلم داشتیم، یعنی فضا را خیلی موسع‌تر تعریف کردیم.

در یسنا چند تا دارید؟

عسگریان: در یسنا همین ۱۶ قلم است در واقع این ۱۶ قلم، همان ۱۱ قلم استانداردی که صحبت شد، برای همین اقلام هستند، سبزیجات و میوجات به آن اضافه شده، به علاوه دانه ها، که ما حبوبات را در گذشته داشتیم، اینجا دانه‌های روغنی هم اضافه شده، هم در مورد مخصوصا در مورد امنیت غذایی کودکان این دانه‌های روغنی بسیار اهمیت دارند به خاطر این که هم پروتئین دارند، هم پروتئین گیاهی دارند و هم ویتامین دارند.

درواقع اگر روی جدول بخواهیم بگوییم لبنیات و پروتئین و نان و غلات و چربی‌ها که بودند قبلا، الان میوه و سبزیجات و حبوبات در قالب چند قلم جدید است.

عسگریان: من فکر می‌کنم که خیلی افزایش پیدا کرده جدول

۱۶ قلم است دقیقا؟

عسگریان: همان یک قلم لبنیات حجمش در این سبد افزایش پیدا کرده، چون قائل بر این هستیم که مادران و کودکان بیشتر نیازمند هستند که لبنیات مصرف بکنند، البته همان شیر و پنیر و ماست است که حجمش بیشتر شده، حجم میوجات، سبزیجات و لبنیات افزایش پیدا کرده، مابقی سر تراز خودشان هستند

 حجم بیشتر شده یعنی به چه ترتیب؟

عسگریان: یعنی الان مثلا لبنیات را همین جا می‌بینیم در گذشته مثلا مجموع لبنیات به تقریبا ۵ و نیم کیلو می‌رسید، شیر و پنیر و ماست، الان به هشت کیلوگرم رسیده، این جدول یک جدول استاندارد است.

این برای این افزایش حجم برای فقط این طرح یسنا هست یا درقالب کالابرگ هم این شامل می‌شود؟

عسگریان: این درواقع کالابرگ سر جای خودش محفوظ است، این ۶۱ میلیون نفر هموطنان عزیز ما از آن طرح استفاده می‌کنند.

همان ۱۱ قلم است؟

عسگریان: ۱۱ قلم است که مبنای قیمتیشان هم ۴۰۰

 با همان احکام قبلی؟

عسگریان: همان حساب و کتاب قبلی است تغییری هم نکرده، ۵ قلم به آن ۱۱ قلم اضافه می‌شود که در این جدول بود. ۴۰۰ هزار تومان، الان سقف ۴۰۰ هزار تومان است، اولا ما خیلی امیدوار هستیم که هم استان‌ها افزایش پیدا بکنند در طول این ماه، یعنی اخباری بدهیم مبنی بر اینکه استان‌ها دوبرابر شدند یا کل استان‌ها را پوشش داده، شاید هم اگر منابع تامین بشود، به سقف ۶۰۰ هزار تومان هم برسانیم، ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

به ازای هر کودک زیر دوسال؟

عسگریان: ما روی یسنا ایم، یسنا مادران را دارد.

آن هم مادرانی که کودک زیر دوسال دارند؟

عسگریان: بله زیر دوسال دارند، ما کاری به کودکانشان نداریم، ببینید یک مادر را شما تجسم بکنید ما یک مادر داریم که این مادر نیازمند امنیت غذایی است، کی تشخیص داده؟ وزارت بهداشت تشخیص داده، ما وسع سنجی کردیم، می‌گویم این مادران را جدا می‌کنیم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان وارد حساب سرپرست خانوارش می‌کنیم، امکان دارد در این خانوار یک کودک یا دوتا کودک نیازمند تغذیه هم باشد.

این فقط برای خرید این اقلام است دیگر، این ۴۰۰ هزار تومان اعتباراست دیگر درست است؟

عسگریان: یسنا به معنای ستایش است، یک کلمه ایرانی است که دارای ابعاد دینی و انسانی بسیار لطیف است، ستایش کردن از مادران ایرانی، خب برای اینکه این اتفاق بیفتد این منزلت درست حفظ بشود، مادرانی که در مسیر یا مادرانی که شناسایی می‌شوند، احتمالا آسیب پذیر هستند، این مادران به ما اعلام می‌شوند، ما وسع سنجی می‌کنیم، تایید می‌کنیم، به حساب سرپرست خانوارشان ۴۰۰ هزار وارد می‌کنیم.

اعتبار است دیگر این ۴۰۰ هزار تومان؟

عسگریان: بله اعتبار است.

برای خرید ۱۶ قلم کالا؟

عسگریان: حالا یارانه اش را گرفته، آن یارانه اش سرجایش محفوظ است، اگر کودکی دارد که خدای نکرده نیازمند امنیت غذایی است، آن پول کودکش محفوظ است، این فقط مربوط به مادران باردار و شیرده است، خب مادران باید چی خرید بکنند؟ ۱۶ قلم، اگر آن ۱۶ قلم را خریداری نکنند، قاعدتا این شارژ زمانی باز می‌شود که شما ۱۶ قلم را خریداری کنید.

این ماهانه است دیگر؟

عسگریان: بله، به صورت ماهانه به ازای هر یکی از مادران ما است.

دقیقا از کی آغاز می‌شود؟

عسگریان: ما دقیقا از روز سه شنبه پیامک‌ها را می‌دهیم.

یعنی مشمولان از طریق پیامک می‌توانند متوجه بشوند که این طرح را می‌توانند از آن استفاده کنند؟

عسگریان: بله به صورت همزمان حساب هایشان شارژ می‌شود، پیامک آمده خانواده‌ها می‌بینند، مادران می‌توانند و که هزینه کنند و ما شاهد این باشیم که مادران، مادران سالمی بشوند برای این فرزندان سالم تر.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119183

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر