دولت حقوق بازنشستگان را کاهش داد

در حالی دولت در لایجه بودجه ۱۴۰۳ افزایش حقوق بازنشستگان را ۲۰ درصد لحاظ کرده بود، در اصلاحیه بودجه این رقم به ۱۸ درصد کاهش یافت.

دولت حقوق بازنشستگان را کاهش داد

روز گذشته لایحه بودجه۱۴۰۳ کل کشور با اصلاحاتی مجددا به مجلس شورای اسلامی تقدیم و اعلام وصول شد. مهم‌ترین اصلاح انجام‌شده از سوی دولت گنجاندن ۵۰همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که به نظر می‌رسد می‌تواند یک‌بار دیگر به محلی برای جدال بودجه‌ای دولت و مجلس بدل شود؛ موضوعی که روز گذشته با انتقادهای بسیاری ازسوی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. آنچه انتقاد نمایندگان مجلس را برانگیخته، منبع تعیین‌شده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است.

به گزارش عرشه آنلاین در نسخه اصلاحی بودجه سال آتی رشد ۵۰

درصدی حق عائله مندی و رشد ۱۰۰ درصدی حق اولاد کارکنان دولت هم اضافه شد.

در حالی دولت در لایجه بودجه ۱۴۰۳ افزایش حقوق بازنشستگان را ۲۰ درصد لحاظ کرده بود، در اصلاحیه بودجه این رقم به ۱۸ درصد کاهش یافت.

در نسخه اصلاحی بودجه سال آتی رشد ۵۰ درصدی حق عائله مندی و رشد ۱۰۰ درصدی حق اولاد کارکنان دولت هم اضافه شد.

 

بر این اساس دولت منبع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را از محل افزایش یک‌درصد مالیات ارزش افزوده دیده است. موضوعی که از جمله دلایل رد کلیات لایحه بودجه۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس بود. پیش از این دولت افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده را در برنامه هفتم هم دیده بود که با مخالفت نمایندگان مواجه شده بود. حالا دولت بار دیگر این موضوع را در لایحه بودجه۱۴۰۳ گنجانده است. نمایندگان براین نظرند که دولت باید در منابع پیش‌بینی شده مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تجدید نظر کند. به اعتقاد نمایندگان منتقد، افزایش مالیات ارزش افزوده به‌عنوان منبع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موجب فشار مضاعف برمردم می‌شود. با وجود همه این انتقادها به اصلاحیه لایحه بودجه، روز گذشته کلیات لایحه بودجه برای دومین‌بار درکمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد. حالا باید دید که کلیات لایحه بودجه۱۴۰۳ با اصلاحات انجام‌شده رای نمایندگان مجلس را در صحن علنی کسب می‌کند یا این رفت و برگشت بودجه‌ای چالش را بیشتر خواهد کرد.

جمشیدهاشم پور

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118743

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر