قیمت دلار و سکه میخکوب شد / ریزش دلار جدی شد

قیمت دلار و سکه امروز در تهران نسبت به دو روز قبل ثابت بود اما قیمت طلا ریزش کرد.

قیمت دلار و سکه میخکوب شد / ریزش دلار جدی شد

 قیمت دلار و سکه امروز در تهران نسبت به دو روز قبل ثابت بود اما قیمت طلا ریزش کرد.

بازار ارز تهران امروز شنبه ۲۵ آذر ماه مانند روز های گذشته شاهد تداوم آرامش دلار در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان بود. نرخ دلار ظهر امروز در تهران در حول و حوش ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رسید. از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز از جای خود تکان نخورد و با ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان معامله شد. 

قیمت دلار در روزهای گذشته نه میلی برای افزایش داشته و نه کاهش یافته است. این ثبات در حالی است که پیش از این گفته می‌شد با توجه به نزدیکی به زمان پایان سال میلادی و افزایش تقاضا برای دلار قیمت این ارز افزایش پیدا می‌کند.

ه عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار در یک محدوده مشخص میخکوب شده است و برای ایجاد روند جدید باید از این مثلث خارج شود. افزایشی‌های بازار که از ابتدای آذر تصور می‌کردند روند قیمت‌ها صعودی می‌شود همچنان معتقدند بازار ارز در این هفته افزایشی می‌شود. اما در مقابل گروهی معتقدند به کنترل بازارساز ایمان بیاورید.

از طرف دیگر با وجود اینکه دلار در سمت بازار غیر رسمی کم تحرک شده، در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ دلار آرایش صعودی به خود گرفته است. قیمت دلار مبادله ای دو روز قبل با رشد ۷۷ تومانی به ۴۲ هزار و ۷۳۲ تومان رسید و در بازار امروز به مسیر رشد خود ادامه داد و تا ۴۲ هزارو ۸۶۳ تومان بالا رفت که در مقایسه با عصر پنجشنبه ۱۳۱ تومان افزایش را نشان می دهد. 

در روز جمعه پیش‌بینی مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از قیمت دلار در سال آینده مورد توجه معامله‌گران بود. حریری گفته جهش‌های قیمتی دلار در سال ۱۴۰۳ نداریم و بعید می‌دانم قیمت دلار در سال آینده جهشی داشته باشد. در ۹ ماه اخیر نوسان نرخ ارز نداشتیم و این به معنای پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد و موفقیت بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های تثبیتی است. معامله‌گران با توجه به اظهارات فراوان این عضو اتاق بازرگانی سمت وکیل مدافع دولت در بازار ارز را به وی داده است. معامله‌گران می‌گفتند حریری در قیمت دلار ۴۷ و ۴۸ هزار تومان گفته بود هر چه دلار ذخیره کردید بریزید بازار، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف امارات است که از یکشنبه کلید می‌خورد.

فارغ از بازار ارز ،قیمت طلای جهانی که در روز سه‌شنبه در حدود ۱۹۸۰ دلار قیمت‌گذاری شده بود امروز در واکنش به آخرین تصمیم فدرال رزرو مبنی بر ثبات نگه‌داشتن نرخ بهره در آمریکا آرایش صعودی به خود گرفت و رشد قابل‌توجهی را ثبت کرد. خریداران روز پنجشنبه طلا جهانی را جارو کردند و قیمت اونس طلا تقریباً ۶۰ دلار گران شد و تا مرز ۲۰۴۰ دلار بالا رفت. با این حال  روز جمعه وارد فاز اصلاح شد و تا ۲۰۱۳ دلار پایین آمد. البته بامداد شنبه با شروع به کار بازارهای جهانی قیمت اونس طلا در حول‌وحوش ۲۰۲۰ دلار به فروش رسید.

در بازار داخلی ایران هم  هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار امروز به ۲ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که نسبت به‌روز قبل ۲۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرده است.در کنار بازاز طلا امروز قیمت سکه امامی هم ظهر امروز با ۲۹ میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش رسید که نسبت به دو روز قبل تقریبا ثابت بود

اما دلار فعلا در محدوده قبلی خود مانده و تغییری نکرده است. البته دیدگاه دیگری که درباره قیمت دلار مطرح می‌شود این است که احتمالا قیمت دلار ریزش مقطعی در پیش دارد و ممکن است تا کانال ۴۷ تومان هم پایین بیاید. این گروه معتقدند دلار قبل از افزایش قیمت و ورود به فاز جدید قیمتی، ریزش موقتی را تجربه می‌کند و سپس به سمت بالا حرکت می‌کند. اما افزایشی‌های بازار معتقدند که سیگنال کاهشی در بازار و فضای سیاست خارجی دیده نمی‌شود و بعید است دلار به زیر کانال ۵۰ هزار تومان برسد.

در یک ماه گذشته دلار یکبار وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد اما این کاهش قیمت بی‌دوام بود و تنها چند ساعت دلار زیر کانال کنونی خود قرار گرفت و بلافاصله کاهش قیمت خود را جبران کرد.

افزایشی‌های بازار هم سیگنالی برای افزایش قیمت دلار نمی‌بینند و بازار فعلا راکد و ساکن به نظر می‌رسد. به خصوص که رئیس کل بانک مرکزی هم در چند روز گذشته دو بار بر ثبات قیمت دلار تاکید کرده و گفته قیمت دلار به ثبات رسیده و دولت این قیمت را کنترل می‌کند.

میثم رادپور، کارشناس و فعال اقتصادی درباره علت ثبات قیمت دلار می‌گوید: در مدت اخیر شاهد افزایش فروش نفت کشور بودیم . بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم حامل‌های انرژی روسیه برای بسیاری از کشورها، ایران به لیست خرید نفت برگشت و باعث شد فروش نفت به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. بنابراین یکی از دلایل عدم افزایش قیمت دلار همین میزان افزایش فروش نفت است.

 

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118323

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر