مقصر ریزش بورس دولت است یا جنگ غزه؟

عمده کارشناسان معتقدند که دولت و تصمیم‌گیران در بازار سرمایه عامدانه به دنبال ریزش بورس هستند و جنگ غزه تنها یک بهانه برای اجرایی کردن این سناریو بود.

مقصر ریزش بورس دولت است یا جنگ غزه؟

عمده کارشناسان معتقدند که دولت و تصمیم‌گیران در بازار سرمایه عامدانه به دنبال ریزش بورس هستند و جنگ غزه تنها یک بهانه برای اجرایی کردن این سناریو بود.

به گزارش عرشه آنلاین، شاخص کل بازار سرمایه دیروز در حالی بیش از ۵۰ هزار واحد ریزش کرد که کارشناسان و مسئولان بورس از گزینه تعطیلی موقت بازار می‌گویند

همانگونه که انتظار می‌رفت روز گذشته بورس تهران کانال دو میلیون واحدی را از دست داد؛ محدوده‌ای که در نخستین روز شهریورماه از آن عبور کرده بود و حالا تا رسیدن به کف یک میلیون و ۹۳۸ هزار واحدی امسال که در ۳۱ مردادماه تجربه شده بود، تنها ۱۳هزار واحد فاصله دارد.

امیدها برای نجات بورس از بین رفت

آخرین امیدها برای تقویت این بازار نیز با خروج  بیش از ۱۱۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و نوسان بالای منفی پنج درصد ۲۲۶ نماد از دست رفت.

برخی از کارشناسان با توجه به تداوم ریزش‌های بیش از پنج ماهه اخیر معتقدند که این روند ادامه‌دار خواهد بود. کمتر کارشناسی این روزها به بورس نگاه مثبت دارد زیرا براساس تحلیل‌های تکنیکالی و براساس گزارش‌های مثبت مالی شش ماهه اول شرکت‌ و صنایع، می‌بایست بازار سرمایه روند صعودی می‌داشت یا کمترین اثرگذاری را نسبت به جنگ غزه و اسرائیل نشان می‌داد اما واقعیت اینگونه  نیست.

عمده کارشناسان معتقدند که دولت و تصمیم‌گیران در بازار سرمایه عامدانه به دنبال ریزش بورس هستند و جنگ غزه تنها یک بهانه برای اجرایی کردن این سناریو بود زیرا در فضای کنونی بهتر بود که تصمیم‌گیران نسبت به تعطیلی موقت بورس اقدام می‌کردند؛ همان‌کاری که کشور ترکیه برای بازار سهام خود انجام داد.

آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست سیاست‌های دولت تقویت بازارهای دیگر است بنابراین به نظر می‌رسد که در صورت آتش‌بس یا حتی کمرنگ شدن اخبار منفی جنگ غزه و اسرائیل، بازار روند صعودی مورد نظر را نخواهد داشت.

بورس روز گذشته با ریزش آغاز به کار کرد و در روند منفی نیز به کار خود پایان داد؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش ۵۰هزار و ۸۵۷ واحدی، کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد و در نهایت در ارتفاع یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۷ واحدی متوقف شد.

واکنش بازار بورس به درگیری حماس و اسرائیل

البته بورس تهران همان روز نخستی که حماس به اسرائیل حمله کرد به سرعت واکنش نشان داد و ریزش کرد.

حال بعد از بیست‌ویک روز، آن‌هم در شرایطی که از شب جمعه اخباری مبنی بر تشدید حملات اسرائیل به غزه و آغاز حمله زمینی نظامیان اسرائیل منتشر شد، دور از انتظار نبود که ریزش داشته باشد.

اعتماد حقیقی‌ها نسبت به فروش سهام بیش از همیشه از دست رفته است و دیگر حقوقی‌ها حمایتی از بازار ندارند. خروجی این وضعیت نیز خروج نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه توسط حقیقی‌ها بود.

البته این بار صندوق‌های درآمد ثابت هم شاهد خروج پول حقیقی بودند و ۶۱۵ میلیارد تومان از دست دادند. البته روز  گذشته حجم معاملات خرد، از مرز ۹ میلیارد برگه سهم گذشت.

برخی از کارشناسان از آن به عنوان آخرین کورسوی امیدی برای ادامه حیات این بازار یاد کردند. در جریان دادوستدهای بازار سهام، حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم رسید. ارزش این معاملات نیز چهار هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان بود. با افت روز گذشته قیمت سهام، ارزش دلاری بورس به ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان این متغیر در سال جاری به شمار می‌رود.

یکی از گزینه‌های مهم در شرایط کنونی این است که بورس تهران تعطیل شود اما مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص ریزش‌های اخیر شاخص بورس بیان کرد: «دلایل متعددی باعث نوسانات بازار سرمایه شده که یکی از این عوامل ریسک سیاسی و شرایط ریسک سیستماتیک بوده است که بازار عکس‌العمل منفی نشان داده و مباحث دفعات قبل هم تکرار شده که به‌طور قطع کنترل می‌شود.»‌

او همچنین عنوان کرد: «به دنبال پرداخت هزار میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به سازمان بورس، صندوق براساس تعهد قانونی خود تا پایان سال جاری ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به بازار سرمایه تزریق خواهد کرد.» عشقی همچنین با اشاره به تعطیلی بورس استانبول گفت: «درباره تعطیلی بورس ایران در این شرایط باید در شورایعالی بورس تصمیم‌گیری شود.»

منبع: هم میهن

دیگر رسانه ها

کدخبر: 112142

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر