جزییات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی /یارانه بنزین به فرد یا خودرو؟

تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی افراد متوقف شد؟ طرح احتصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به فرد به کجا رسید جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز گفت که تخصیص بنزین به کدملی به جای خودرو در مرحله مطالعاتی است

جزییات طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی /یارانه بنزین به فرد یا خودرو؟

تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی افراد متوقف شد؟ طرح احتصاص سهمیه بنزین به جای خودرو به فرد به کجا رسید جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز گفت که تخصیص بنزین به کدملی به جای خودرو در مرحله مطالعاتی است 

به گزارش عرشه آنلاین مدتی پیش در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم طرحی تحت عنوان اینکه سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد تصویب شد و برای مدتی هم در جزیره کیش به اجرا در آمد. اما اکنون پس از گذشت بیش از یک سال این طرح شکست خورده است؟

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان تعلق خواهدگرفت.

طبق این طرح و مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو، سهمیه بنزین به کد ملی تمام شهروندان به طور یکسان تعلق می‌گرفت، در تابستان سال جاری هم این طرح به طور آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد.

تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی افراد متوقف شد؟

اجرای طرح اختصاص بنزین به کارت ملی افراد و در واقع به خانوارها مخالفان و موافقان زیادی داشت. طوری که برخی آن را عادلانه و برخی غیرعادلانه می‌دانستند.

درهمین رابطه مرتضی زمانیان، استاد دانشگاه، مدتی پیش اعلام کرد: روش فعلی تخصیص بنزین به هر خودرو غیرعادلانه است و باعث انتفاع بیشتر ثروتمندان می‌شود. بنابراین ایده‌ای مطرح شد سهمیه بنزین را به کد ملی و کارت بانکی مردم بدهیم.

زمانیان همچنین خبر داد که حدود پنج ماه، طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کیش به شکل آزمایشی اجرا شد و با توجه به هدف‌گذاری‌های فنی و رسانه‌ای کاملا طرح موفقی بود و نشان داد که ظرفیت پیاده‌سازی چنین طرحی در کشور وجود دارد ولی به ناگهان اعلام شد این طرح شکست خورده است!

 

علاوه براین وی در توضیح یکی از نقاط مثبت این طرح گفته بود: در کارت‌های بانکی امکان رصد تمام‌ تراکنش‌ها وجود دارد و این کنترل‌پذیری، قاچاق سوخت را کاهش می‌دهد که این اتفاق در تجربه کیش نیز رقم خورد.

 

البته زوایای کامل اجرای این طرح در کیش به طور کامل مشخص نیست؛ چراکه در بایکوت خبری این طرح اجرا شد و پس از آن هم به یکباره توقف اجرا صورت گرفت و مسئولان مربوط آن را طرحی شکست‌خورده خواندند.

 

با این تفاسیر اجرای این طرح به پایتخت نرسید و علامت سوال‌ها حول محور اجرایی شدن آن همچنان وجود دارد، البته زمانیان اولین نفری نبود که حول محور این طرح سخن گفته است و کارشناسان زیادی این طرح را مفید دانسته‌اند تا روند تخصیص بنزین در کشور عادلانه شود.

 

بی‌برنامگی دولت سیزدهم در رفع ناترازی بنزین!

 

در مجموع بررسی روند فعلی مصرف بنزین و عدم‌ایجاد برنامه‌ای جامع برای رفع ناترازی سوخت نشان می‌دهد دولت سیزدهم برنامه موثری برای حل این مشکل ندارد و در این مشکل هم به همان مقصر دانستن مردم و مصرف بالای بنزین در کشور اکتفا می‌کند.

 

طبق آمار وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال‌جاری تا اواخر شهریور معادل ۱۱۵‌ میلیون لیتر در روز بوده است و این رقم در قیاس حدودی با آمار مصرف بنزین در سال پیشین ۱۳.۵‌ میلیون لیتر در روز افزایش یافته‌است. در چنین شرایطی تنها هنر وزارت نفت سربه سر نگه داشتن مصرف بوده و البته در برخی موارد هم بنزین وارد کرده که البته نتیجه چشمگیری هم نداشته است.

 

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که اگر در ده سال آینده ناترازی بنزین به همین شکل ادامه یابد دیگر واردات هم نمی‌توان کمکی به حل ناترازی کند و کشور به کمبود ۶۰ میلیون لیتری در مصرف بنزین می‌رسد و دولت ناچار به واردات بنزین روزانه چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر خواهد شد.

 

در چنین شرایطی هرچند وقت یکبار خبر از صادرات بنزین به کشورهای همسایه داده می‌شود و صادرات مازاد متوقف نشده هرچند که بنزینی که صادر می‌شود به علت آنچه کیفیت پایین نامیده می‌شود پس می‌فرستند اما عزم دولت برای صادرات بنزین در شرایطی که در داخل ناترازی یا مصرف سر به سر با تولید وجود دارد جای تعجب دارد.

تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی افراد شکست خورد؟

در رابطه با اینکه طرح تخصیص بنزین به کارت ملی چقدر موفق بوده است؟ احمد رونقی، کارشناس فناوری اطلاعات و مشاور فنی پایلوت طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق تخصیص یارانه به افراد در جزیره کیش، به تجارت‌نیوز گفت: کسانی که می‌گویند این طرح شکست خورده باید دلایل خودرا مطرح کنند، این طرح از اول اسفند ۱۴۰۰ تا اول مرداد ۱۴۰۱ در جزیره کیش و پیرو مصوبه‌ای که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت داشت اجرا شد، البته طرحی که اجرا شد در ماهیت چند تفاوت با طرحی داشت که پیش‌تر در رسانه‌ها به عنوان این طرح معرفی شده بود.

وی افزود:‌ ایده اصلاح نظام یارانه بنزین چندین سال است که مطرح می‌شود و سابقه‌ای نسبتاً طولانی دارد. دانشگاهیان و نخبه‌های سیاسی و اقتصادی هم در این باره مدت‌هاست صحبت می‌کنند. اما در دولت سیزدهم با توجه به رویکرد دولت و فرصتی که به جهت طرح آزمایشی به وجود آمد این موضوع یکی از راه حل‌ها عنوان شد.

در طرح یارانه نان از هم طرح یارانه سوخت استفاده می‌شود

رونقی با اشاره به اینکه یکی از راه حل‌های اصلاح نظام یارانه سوخت، تخصیص یارانه بنزین به کد ملی افراد به جای خودرو‌هاست، توضیح داد: امکان اجرای این طرح از اسفند ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ فراهم شد تا در جزیره کیش یک دور آزمایش شود. هر چند در جزیره کیش تفاوت‌هایی جدی با اصل طرح داشت

 

وی تأکید کرد: دو طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت و تخصیص سهمیه بنزین به کارت ملی دو طرحی بود که اجرا شد که نتایج منطقی و مثبتی در پی داشت. اجرای آزمایشی این طرح نشان داد که این قابلیت اجرا در کل کشور وجود دارد. اجرای این طرح در کیش موفقیت‌های زیادی داشت و قابلیت تعمیم به کل کشور را داشت.

 

رونقی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که می‌گویند این طرح شکست خورده است باید این پاسخ را بدهند که چرا زیر ساخت فنی و نگاهی که در معماری پایلوت بنزین وجود داشت بلافاصله در طرح نان استفاده شد و کماکان هم استفاده می‌شود؟ برای اینکه این طرح شکست خورده نامیده شود باید دلایل آن با منطق مطرح شود

منبع تجارت نیوز 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111120

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • مرتضی

        متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
        از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
        این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
        به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
        در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
        در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
        باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
        البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
        بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
        درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی
        همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
        اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین بین 8 تا 9 لیتر است
        مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیز 8-9 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
        علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
        حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
        همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند

      ارسال نظر