15 مهر رسید؛ وعده پرداخت مطالبات گندمکاران هم عقب افتاد / تداوم بلاتکلیفی در مورد قیمت گندم

سال زراعی جدید شروع شده اما هنوز کشاورزان گندمکار نتوانسته اند کل مطالبات خود را بابت فروش گندم از دولت وصول کنند. نیمه مهر ماه آخرین وعده‌ای است که دولت به گندمکاران برای پرداخت مطالبات داده است، اما دلیل تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران چیست؟ در این خصوص رئیس سازمان برنامه و بودجه عدم پیش بینی منابع کافی برای پرداخت مطالبات گندمکاران در برنامه بودجه را دلیل تعویق پرداخت طلب کشاورزان عنوان می کند.

15 مهر رسید؛ وعده  پرداخت مطالبات گندمکاران هم عقب افتاد / تداوم بلاتکلیفی در مورد قیمت گندم

وعده‌ها در مورد تسویه با گندمکاران، پشت سر هم تکرار می‌شوند اما موعد آنها که فرا می‌رسد خبری از اجرا نیست. این بار، حتی قبل از اینکه تاریخ وعده‌ای که در روزهای اخیر داده شده بود فرابرسد، مسئولان آن را نقض کردند و وعده جدیدی را برای پرداخت طلب کشاورزان مطرح کردند.

سال زراعی جدید شروع شده اما هنوز کشاورزان گندمکار نتوانسته اند کل مطالبات خود را بابت فروش گندم از دولت وصول کنند. نیمه مهر ماه آخرین وعده‌ای است که دولت به گندمکاران برای پرداخت مطالبات داده است، اما دلیل تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران چیست؟ در این خصوص رئیس سازمان برنامه و بودجه عدم پیش بینی منابع کافی برای پرداخت مطالبات گندمکاران در برنامه بودجه را دلیل تعویق پرداخت طلب کشاورزان عنوان می کند.

 تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران در حالی است که براساس قانون حداکثر ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم به دولت اقدام به تسویه بهای گندم خریداری شده کند. بر اساس تبصره دو قانون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظفند،  ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم پول کشاورز را بپردازد. اما در حال حاضر برخی گندمکاران حدود ۵ ماه است گندم خود را تحویل شرکت بازرگانی دولتی دادند ولی هنوز پولی دریافت نکرده‌اند و کشاورزان در حالی سال زراعی جدید را آغاز می‌کنند که هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند.

چرا دولت پول گندمکاران را کامل نداد؟

ماجرای عدم تسویه با گندمکاران و پرداخت علی‌الحساب به آنها، به کمبود اعتبار دولت برای خرید تضمینی گندم به قیمت ۱۵ هزار تومان بازمی‌گشت. منظور مورد حل این مشکل نیز گفته است: «قول داده بودیم تا آخر شهریور تسویه کنیم، ولی مجوزهایی برای جابجایی منابع و بودجه گرفتیم تا منابع را جابجا کنیم و تا آخر مهرماه تمام مطالبات را پرداخت کنیم.»

البته سازمان برنامه و بودجه، بهانه دیگری را نیز برای تاخیر در تسویه با گندمکاران مطرح کرده است؛ مازاد تولید ۲ میلیون تنی گندم در سال جاری. خبرگزاری صدا و سیما در این مورد نوشت: «طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، علت تاخیر در پرداخت مطالبات، پیش‌بینی‌ها برای تولید ۸ میلیون تن بوده که ۲ میلیون تن هم اکنون مازاد تولید داریم؛ لذا منابعی برای پرداخت آن دو میلیون تن وجود ندارد.»

این بهانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که ماجرا صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است. 

 

در این خصوص معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص اقدامات دولت در زمینه «گندم» توضیح داد: مقرر شده بود تا گندم را از کشاورزان خریداری کنیم و برای این منظور بیش از ۱۰ میلیون تن گندم خریداری و قیمت گندم را در راستای حمایت از گندم کاران افزایش دادیم و تصمیم گرفته شد تا مطالبات گندم کاران در مدت کوتاه تسویه شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده دولت باید ۱۵۴ هزار میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان پرداخت کند، اما به گفته معاون رئیس جمهور منابع کافی برای پرداخت مطالبات در برنامه بودجه پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل پرداخت‌ها به تعویق افتاد و تا به امروز ۱۱۲ همت پرداخت انجام شده و ۱۰ همت امروز اختصاص یافته که از روز شنبه «۱۵ مهرماه» پرداخت می‌شود و تا آخر مهرماه هم با کشاورزان تسویه حساب می‌کنیم.

پیش از این معاون رئیس جمهور قول داده بودیم تا آخر شهریور مطالبات گندمکاران تسویه شود. اما عدم تحقق وعده داده شده موجب شد تا معاون رییس جمهور از گندمکاران عذرخواهی کند.  

آغاز سال زراعی جدید در بلاتکلیفی کشاورزان

موضوع عدم تسویه با گندمکاران، تنها مشکل فعلی آنها نیست. دولت هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جدید اعلام نکرده است؛ در حالی که امروز پنجمین روز سال جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) هم گذشت.

در واقع گندمکاران در حالی فعالیت خود را در سال زراعی جدید آغاز کردند که نه طلب خود را برای فروش‌های قبلی به صورت کامل دریافت کرده‌اند و نه می‌دانند دولت قرار است محصول آنها را در سال جاری با چه قیمتی خریداری کند. این بلاتکلیفی، نگرانی‌هایی برای تغییر الگوی کشت یا عدم فروش محصول به دولت ایجاد کرده است که هر دو می‌تواند امنیت غذایی جامعه را به خطر بیاندازد. به ویژه که برخی کارشناسان معتقدند تامین گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات، نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق دارد که دولت‌ها در ایران چندان به این امور پایبند نیستند.

البته برخی اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و نمایندگان صنفی گندمکاران، قیمت خرید تضمینی گندم را در سال جاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. اما طبق قانون دولت یک هفته فرصت داشت که این رقم را تایید و به صورت رسمی اعلام کند. این فرصت یک هفته‌ای چند روزی است که به پایان رسیده اما هنوز خبری از اعلام رسمی قیمت گندم نیست.

به نظر می‌رسد تاخیر در تسویه با گندمکاران و اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، سال سختی را برای کشاورزان رقم بزند

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108941

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • کشاورز

        آخه نامردا پول گندم پرداخت کنین ظلم تاکی.خدالعنت کنه نمایندگان مجلس که وزیرورییس جمهورراکنارنمیزنندملت چه گناهی کردند که به شما ای دادند.انتخابات نزدیکه دودرصدهم پای صندوق رای نمیرن هرکه انتخاب کردن خون آشام ازاب درآمدمملکت خرتوخره.نه درستش میکنندنه رهایش میکننداصل دیکتاتوری همین است

      • ناشناس

        مشکل اینجاست که کشور صاحب ندارد وملتی رو به تمسخر گرفته اند عده مشخص ومحدودی ۶ملیارد دلار چند روز پیش از پول کشور رو ازاد کردن ولز چه شد کلا به فلسطین ولبنان ودیگر کشورها رفت وخرج عربها شد ومردم ایران در فقرو بدبختی بسر میبرند .کشور بی صاحب شده ودلسوزی ندارد.

      • س

        جناب مسوول وقتی پول نداشتی غلط کردید گندم کشاورز راخریدید میذاشتید کشاورز گندم رابانرخ پایین آزادبفروشه.

      • کشاورز

        چقدر کشاورز آزاری میکنید و آیا میدانید چه مسیری رو درپیش گرفتید و آیا به نتیجه ی آن فکر میکنید؟

      • حسن

        دولتی که پول کشاورز بدبختو نداره بده بدرده لای جرز دیوار میخوره

      ارسال نظر