قیمت سکه تا کجا پایین می آید؟ خبر مهم درباره سکه

: سکه‌بازان در رمزگشایی از کم عمق شدن نوسانات بازار سکه و کاهش تقاضا برای خرید سکه امامی سه دلیل متفاوت را مطرح می‌کنند.

قیمت سکه تا کجا پایین می آید؟ خبر مهم درباره سکه

قیمت سکه چند روزی است که در ابتدای کانال ۲۷ میلیون تومان به زمین سفت برخورد کرده و معامله‌گران کاهشی و افزایشی هنوز نتوانسته‌اند قیمت سکه را به طور کامل در منطقه مورد نظر خود تثبیت دهند.

سکه‌بازان در معاملات پشت‌خطی چهارشنبه شب هم‌ رغبت زیادی برای خرید سکه امامی نداشتند.‌ آن‌طور که معامله‌گران مدعی هستند هر قطعه سکه امامی در معاملات پشت‌خطی در حدود ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان‌ نرخ‌گذاری شد که نسبت‌ به روز چهارشنبه تقریبا رنج بود.

عده‌ای از تحلیلگران‌ بازار می‌گفتند به نظر می‌رسد دلیل کاهش تقاضا در بازار سکه سردرگمی معامله‌گران نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی و احتیاط آنها نسبت به سیگنال‌های منفی باشد.

برخی دیگر به نوسانات کاهشی قیمت طلا اشاره می‌کردند. اونس طلا این روزها آرایش نزولی به خود گرفته است و دلیل اصلی کاهش قیمت طلای جهانی، ادامه بالا‌نگه داشتن نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو عنوان می‌شود. این موضوع دلار جهانی را به بالاترین سطح خود در ۱۱ ماه اخیر رسانده و بار دیگر طلای جهانی را در مسیر نزولی قرار داده است.

به عقیده برخی کارشناسان تداوم شیب صعودی شاخص دلار، احتمال سقوط طلا به کانال ۱۷۰۰ دلاری را نیز به همراه خواهد داشت. فعالان این بازار اعتقاد دارند به دنبال کاهش قیمت طلای جهانی باید منتظر افت بیشتر قیمت انواع سکه و همچنین طلای ۱۸ عیار در هفته پیش‌رو باشیم. نکته دیگری که فعالان این بازار بر آن تاکید می‌کنند، کاهش تقاضا و تداوم شرایط رکودی به دنبال افت قیمت طلا است. با اینکه انتظار می‌رفت با شروع ماه جدید قمری دادوستد در این بازار از سر گرفته شود، اما این اتفاق رخ نداده است. همچنین گفته می‌شود تعطیلی‌های مکرر هفته‌های گذشته نیز بر رکود بازار طلا و سکه و اثرگذار بوده است.

از طرفی هم اسکناس آمریکایی نه جانی برای صعود دارد و نه توانی برای نزول. بنابراین در یک محدوده خاص زمین‌گیر شده است. قیمت دلار روز گذشته در حدود ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رسید. همین امر هم جسارت خریداران سکه را کم کرده است.

در شرایط کنونی مهم‌ترین مرز حمایتی برای سکه امامی محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در صورتی که این مرز از دست برود احتمال عقب‌نشینی آن به سمت کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.

البته در صورتی که نرخ دلار صعودی شود احتمالا اثر کاهشی قیمت طلا روی سکه را تا حدودی  کاسته خواهد شد.

کف قیمتی سکه و طلا از دست می‌رود؟

 

 

در معاملات روز چهارشنبه قیمت دلار هرات در ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد و دوباره نتوانست از سد مقاومت رد شود. دلار سلیمانیه در روز چهارشنبه با گپ منفی ۲۵۰ تومانی شروع کرد و با افزایش به ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. قیمت سکه در کانال ۲۷ میلیون بازگشایی شد در میانه‌های روز این کانال را از دست داد. در ادامه سکه افزایشی شد و در ۲۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بسته شد که بالاتر از قیمت بازگشایی بود. طلای آبشده هم با کاهش حمایت از دست داد و وارد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد.

معامله‌گران در روز چهارشنبه یک تحلیل جدید در مورد عدم حرکت دلار داشتند. آن‌ها می‌گفتند با اینکه که هروقت قیمت دلار به مقاومت می‌رسد تزریق داریم اما دلیل اصلی مکث دلار در این محدوده، دلار سلیمانیه است. آن‌ها معتقدند دلار سلیمانیه همچنان زیر هرات معامله می‌شود و خود این نشان می‌دهد که آن‌جا خبری وجود دارد. معامله‌گران از جمله دلیل‌های این اتفاق را احتمال بسته شدن مرز تا تزریق در سلیمانیه برای کنترل بازار مرزی عنوان می‌کردند.

معامله‌گران تکنیکال معتقدند اگر قیمت انس طلای جهانی سقف را نشکند همچنان می‌تواند بر مدار کاهش باشد و کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست بدهد. درصورت چنین اتفاقی آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند قیمت سکه و طلای آبشده که الان نزدیک کف سال هستند این سطح را از دست بدهند. آن‌ها با توجه به حباب ۲۵۰ هزار تومانی طلای آبشده معتقدند اگر انس ۱۸۰۰ دلار را از دست بدهد ریزش طلا شدیدتر می‌شود چون آنطوری که باید طلای آبشده ریزش انس را در فرمولش لحاظ نکرده است.

در روز چهارشنبه فاز منفی زیاد به بازار داده شد. جناح منفی‌بین می‌گفتند‌ تنش‌ها بین ایران و عربستان و ایران و آمریکا در رسانه‌ها دیده می‌شود و اگر تا چند روز آینده خبر رسمی از مذاکرات به بازار نرسد، مذاکرات به فرجامی نرسیده و احتمالا خریدار جدید وارد ‌شود. این دسته معتقدند در صورت نیامدن خبر، حتی بازیگران اصلی دلار، یعنی نقدی‌‌کاران هم کم کم از هفته آینده ورود می‌کنند.

دلیل چنین نگاهی خبری بود  که در روز سه‌شنبه به بازار آمد. وزارت خارجه آمریکا با این ادعا که ایران مانع بازدید بازرسان بین‌المللی شده، اعلام کرده که ایالات متحده به بازگشت به توافق هسته‌ای فکر نمی‌کند. در کنار این خبر در روز چهارشنبه اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته هر زمانی که تحریم‌ها را لغو کنند ما هم مفاد برجام را اجرا می‌کنیم. همین دو خبر کافی بود تا استدلال معامله‌گران این باشد که تنش بین ایران و آمریکا در حال زیاد شدن است. این خبر باعث شد تا دلار سلیمانیه که شکاف منفی بیش از ۱۰۰ تومانی نسبت به دلار هرات داشت به ۵۰ تومان برسد.

اما در مقابل گروهی از معامله‌گران معتقدند که با آزادسازی منابع و فروش نفت، دست بازارساز پر است و اجازه نوسان زیاد به بازار نمی‌دهد. از دید معامله‌گران برای مشخص شدن عیار این دو نظر باید تا هفته بعد صبر کرد.

نکته اول بازار این بود که با نزدیک شدن قیمت سکه و طلای آبشده به کف سال ۱۴۰۲، گروهی از معامله‌گران از دلار خارج شده و در این بازارها خریدار شدند.

نکته دوم درمورد سمت رسمی بازار است. قیمت یورو در مرکز مبادله با کاهش به کف کانال ۴۳ هزار تومان رسید

منبع: اکوایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108740

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر