یارانه بگیران بخوانند /واریز یارانه نقدی شهریورماه با این تغییر بزرگ | مبلغ یارانه شهریور مشخص شد

بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها؛ یکصد و پنجاه و یکمین مرحله از یارانه نقدی ۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به شهریورماه ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

یارانه بگیران بخوانند /واریز یارانه نقدی شهریورماه با این تغییر بزرگ |  مبلغ یارانه شهریور مشخص شد

یارانه شهریور و دهک‌های یارانه‌بگیر تغییر می‌کنند دهک‌های یارانه‌بگیر چه زمانی به‌روزرسانی می شود توزیع یارانه طبق دهک‌ های یارانه بگیر  انجام می‌شود. اما با توجه به اینکه ممکن است درآمد خانوارها تغییر کند این دهک‌بندی هر چند وقت یک بار بازبینی می‌شود و معیار آن چیست؟ با تغییر دهک بندی خانوارها یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی وارد مرحله تازه ای می شود و تغییراتی کم یا زیاد می شود 

به گزارش عرشه آنلاین،  چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا شهریورماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی شهریورماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

 بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها؛ یکصد و پنجاه و یکمین مرحله از یارانه نقدی ۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به شهریورماه ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها؛ یکصد و پنجاه و یکمین مرحله از یارانه نقدی ۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به شهریورماه، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خردادماه و به منظور حمایت از خانوارهای کم درآمد، اعتبار یارانه مددجویان کمیته امداد امام‌ خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت خرید اعتباری بیش از ۷۰ درصد مبلغ یارانه، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

دهک بندی یارانه

با اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها و در پی اتمام اقساط تسهیلات یک میلیون تومانی، مبلغ یارانه کما فی السابق دست کم ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب یارانه شهریورماه ۱۴۰۲ کسوراتی نخواهد داشت.

بیش از ۶ ماه است که وضعیت مبلغ پرداختی یارانه ها فرق کرده است.

دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی نیست.

با اعلام دولت مقرر شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و پس از آن نیز کالابرگ الکترونیکی توزیع شود.

پاسخ مشخصی جهت ابهام زدایی راجع به یارانه نقدی و کالابرگ داده نشده اما وزیر کشور در این باره گفته است: «پرداخت یارانه نقدی تا زمان آماده شدن کالابرگ‌ الکترونیکی ادامه دارد».

بدین ترتیب مبلغ یارانه شهریور ۱۴۰۲ نیز همانند خرداد، تیر و مردادماه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

رقم یارانه نقدی این دهک ها افزایشی شد

چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک‌بندی‌ یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.

سید صولت مرتضوی اظهار داشت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک‌بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند.

وی افزود: شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک‌بندی‌ها تاثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی‌متری تغییر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک‌بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک‌بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک‌بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: اگر خانوارهای ذیل دهک‌های درآمدی یک تا ۵ نیمی از یارانه نقدی خود را به خرید ۱۱ قلم کالای مشمول کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند، نفری ۱۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه تشویقی (اعتباری) دریافت می‌کنند.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره جزئیات افزایش یارانه نقدی برخی دهک‌های درآمدی، اظهار کرد: در حال حاضر هر عضو خانوار دهک‌های یک تا ۳، ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که اگر ۲۰۰ هزار تومان آن را از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این افزایش رقم یارانه منوط به آن است که ۵۰ درصد یارانه (۲۰۰ هزار تومان) را از سبد ۱۱ قلم کالای اعلام شده خریداری کنند.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه با تصویب دولت تعداد دهک‌های مشمول این تشویقی در یارانه نقدی، از ۳ به ۵ دهک افزایش یافته است، بیان کرد: تعداد افراد مشمول افزایش یارانه نقدی از ۲۹ میلیون به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

عسگریان افزود: افراد این دو دهک درآمدی اضافه شده به رشد مبلغ اعتبار یارانه، در حال حاضر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند؛ ولی آنها هم اگر می‌خواهند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی را دریافت کنند، باید ۲۰۰ هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای تعریف شده، خریداری کنند. ضمن این که این ۱۲۰ هزار تومان تشویقی یارانه، قابل نقد شدن نیست و باید صرفاً به صورت خرید از سبد کالابرگ الکترونیک مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند این در حالی است که تا هفته گذشته ۹۰ هزار فروشگاه طرف قرارداد بود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ۱۲ هزار شعبه در سراسر کشور دارند که با کالابرگ الکترونیکی می‌توان از دستگاه‌های پوز آنها خریداری کرد.

به گزارش ایرنا، ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است.

این سبد غذایی، تامین کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که ارزان قیمت در اختیار خانوارها قرار می گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور (سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و ساختمان) در دهه ۹۰ تقریباً صفر بود و حتی در برخی سال‌ها این شاخص منفی شد؛ مخصوصاً در سه سال پایانی دولت قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۱۵ و ۱۷ درصد گزارش شده است.

منظور ادامه داد: در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری‌ها بهبود پیدا کرد و نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲ درصد افزایش پیدا کرد و تلاش می‌کنیم این شاخص را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم.

وی در با اشاره به کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نرخ رشد پایه پولی در سال ۹۹ (در آخرین سال فعالیت دولت قبل) حدود ۴۱ درصد بود که در پایان سال گذشته به ۳۱ درصد و الان هم به حدود ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است بنابراین خود همین مسئله باعث می‌شود که بتوانیم متغیر‌های پولی را کنترل و از افزایش نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کنیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در تمام دوره دولت یازدهم و دوازدهم دو رقمی و حتی در برخی سال‌ها حدود ۱۲ تا ۱۲.۵ درصد بود، گفت: در آخرین سال دولت قبل (سال ۱۳۹۹) تک رقمی و به ۹/۸ درصد رسید که در دولت سیزدهم نرخ تک رقمی حفظ و کاهش هم پیدا کرد؛ به طوری که در پایان سال گذشته نرخ بیکاری ۸.۲ درصد رسید.

وی تصریح کرد: میزان اشتغالی که در دولت سیزدهم ایجاد شده توانست منجر به کاهش نرخ بیکاری شود و نرخ ۸.۲ درصد، عدد قابل قبولی است و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در دو دهه اخیر در کشور است.

منظور در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم رفع فقر در کشور و کمک به دهک‌های پایین و افراد کم درآمد جامعه است، بیان کرد: در سال گذشته بعد از اینکه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای هدایت شد که امروز هر نفر تقریباً ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان از دولت کمک و یارانه می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: همین موارد باعث بهبود رفاه عمومی افراد کم درآمد شد؛ هرچند تغییرات نرخ ارزی که در سال گذشته به ناچار به عنوان یک جراحی اقتصادی اتفاق افتاد و ادامه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل ادامه نبود، اثرات تورمی ایجاد کرد که این تورم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اثر تعدیل نرخ ارز که در سال گذشته انجام شد، امروز به تدریج فروکش کرده است به نوعی در سال جاری وارد دوره تورم پایین شدیم؛ به طوری که نرخ تورم ماهانه اسفند ماه سال گذشته ۵.۷ درصد بود، اما در فروردین ماه به ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرد و نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت، خرداد و نیز به تدریج کاهش یافت و در تیرماه به ۲ درصد رسید.

منظور گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه مرداد ماه هم به ۲.۴ درصد است که البته تمام تلاش ما این است که تورم ماهانه را پایین‌تر بیاوریم به طوری که متوسط نرخ تورم سالانه در کشور تا پایان امسال به حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

جزییات جدید طرح «کالابرگ الکترونیک»

طرح «کالابرگ الکترونیک» از پنجشنبه هفته گذشته (دوم شهریور ماه) با اضافه شدن ۲ دهک جدید، هم‌اکنون ۵ دهک اول درآمدی را شامل می‌شود؛ به طوریکه با آغاز این مرحله، ۴۸ میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای طرح ملی کالابرگ الکترونیک بهره‌مند شدند.

به گزارش عرشه آنلاین،  این در حالیست که تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح مذکور از ۱۱۱ هزار عبور و مشمولان در سراسر کشور با طی مسافتی کمتر از ۳۰۰ متر می‌توانند به فروشگاه‌های متصل دسترسی داشته‌باشند. 

  علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح تسری طرح کالابرگ الکترونیک تا دهک پنجم گفت: قیمت ۱۱ قلم کالای سبد غذایی اعلامی توسط دولت، بر اساس قیمت آنها در سال  ۱۴۰۱ ( ۵۹۳ هزارتومان) متوقف ماند و از این پس هر چقدر تورم شامل این کالاها شود، توسط دولت پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: تعداد دهک‌های تحت پوشش کالابرگ، از ۳ به ۵ دهک حرکت کرد بدین ترتیب این طرح حدود ۴۹ میلیون ایرانی را پوشش می‌دهد.

معاون وزیر رفاه در پاسخ به اینکه مردم چگونه متوجه دهک درآمدی خود شوند ؟ اظهار کرد: برای سرپرستان خانوار دو دهک جدید پیامک ارسال  می‌کنیم و دهک آنها را  یادآوری می‌کنیم که مثلا شما دهک چهارم و پنجم هستید و چنانچه از سبد کالایی خرید کنید از اعتبار اضافی(۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی) برخوردار می‌شوید.

به گفته وی اگر سرپرستی پیامک دریافت نکرد، می‌تواند با مراجعه به سایت حمایت معیشتی (Hemayat.mcls.gov.ir)، علاوه بر دهک‌درآمدی، اطلاعات خانوار خود را ببیند. 

عسگریان با بیان اینکه مشمولان طرح می‌توانند برای بهره‌مندی از شارژ اضافی و دریافت اطلاعات مربوط به آن علاوه بر سایت حمایت معیشتی با نصب اپلیکیشن و برنامه «شما» داده‌های مربوط به اعتبار یارانه، فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ و اطلاعات دهکی خانوارشان را مشاهده کنند 

ادامه داد: یارانه به کارت بانکی سرپرستان خانوارواریز و آنها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌ها خرید و از اعتبار اضافی یارانه بهره‌مند شوند و لذا لازم نیست جای خاصی مراجعه کننند چرا که فروشگاه‌های مجهز شده‌اند؛ این در حالیست که سرپرست خانوار نه تنها از کارت یارانه بلکه می‌تواند از همه کارتهای بانکی که به نام خودش است نیز استفاده کند چراکه این اعتبار بر اساس «کد ملی» به افراد تخصیص می‌یابد.

وی تاکید کرد: مشمولان این را در نظر بگیرند که اگر از ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی ماهانه استفاده نکنند این رقم ذخیره نمی‌شود و آن را از دست می‌دهند چرا که شرط بهره‌مندی و آزاد شدن ۱۲۰ هزار تومان، خرید ۲۰۰ هزار تومان از کل اعتبار یارانه است.

وی ضمن اشاره به اتصال ۱۱۱ هزار فروشگاه به طرح کالا برگ الکترونیک اعلام کرد: درصددیم تعاونی‌های شهری و روستایی و بالاخص اکثر تعاونیهای روستایی و محروم را نیز تا پایان هفته به این طرح متصل و تجهیز می‌کنیم. در حال حاضر دسترسی به فروشگاه‌ها در ایران به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده  و اگر تعاونیهای روستایی نیز وصل شوند این فاصله به زیر ۲۵۰ متر می‌رسد که کاربران با استفاده از برنامه «شما» می‌توانند پنجره مربوط به فروشگاه‌ها را کلیک و نزدیک‌ترین فروشگاه را پیدا کنند.

عسگریان همچنین تاکید کرد: کاربران با نصب برنامه «شما» میزان اعتبار را هم می‌توانند ببینند؛ حال ممکن است کسی تلفن هوشمند نداشته باشند که با کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰ *  چند فرمان کد خرید و میزان اعتبار را به آنها نشان می‌دهد.

وی در خصوص نحوه اعتراضات مردم به دریافت یارانه نیز گفت: برای اعتراض اگر فردی به سایت حمایت دسترسی نداشت، می‌تواند از برنامه شما هم استفاده کند اما در غیر اینصورت حتما باید به ادارات ما در استانها و شهرستانها مراجعه کنند. در مورد دریافت یارانه هم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

معاون وزیر رفاه درباره ملاک‌ها و شاخص‌های دهک‌بندی خانوارها گفت: شاخص‌های در نظر گرفته شده متعدد است به طوریکه آنها را با اتصال به داده‌های سایر دستگاه‌های دریافت می‌کنیم و توسط هوش مصنوعی تحلیل می‌شود و سپس در جامعه ایرانی تقسیم و جایگاه افراد بنابر «وسع» مشخص می‌شود لذا پایگاه رفاه ایرانیان وسع خانوار را نشان می‌دهد نه استحقاق سنجی را؛ مثلا اگرفردی تحت پوشش دستگاه حمایتی همچون کمیته امداد است وسع فرد مشخص شده اما بعضا می‌بینیم برخی مددجویان این نهادها در دهک‌های نهم و دهم هستند چون ما وسع آنها را مشخص کرده‌ایم اما کمیته امداد باید استحقاق‌سنجی کند، مثلا می‌بیند در این خانوار یک بیمار و یا معلول وجود دارد که ظاهر امر نشان از وضع خوب خانوار دارد اما این بیماری باعث پایین آمدن دهک می‌شود که این هم بستگی به استحقاق سنجی دستگاه‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد و ... دارد. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105601

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        طرح کالا برگ یه طرح مزخرفه این ماهی که گذشت خانواده من از کالا برگ استفاده کردند و دیشب برا خانواده چهار نفره ما فقط 200 تومان واریز شد اما قبلاً از یارانه استفاده دیگری هم میشد اما حالا فقط خوراک میشود ،یعنی یه طرح واقعا افتضاح

      • ناصر

        شما چه جوری دارید میگید اقساط وام تمام شده الان برای یارانه شهریور سی و پنج هزارتومن کسر کردند این خبرها رو از کجا میارید؟؟؟

      • ناصر

        شما چه جوری دارید میگید اقساط وام تمام شده الان برای یارانه شهریور سی و پنج هزارتومن کسر کردند خداوکیلی این خبرها رو از کجا میارید؟؟؟

      ارسال نظر