خبر مهم برای یارانه بگیران | تغییر دهک‌بندی یارانه نقدی از شهریور | قیمت کالاهای کالابرگ چند است؟

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متوسط قیمت‌ها برای استفاده از کالابرگ‌های الکترونیکی را متوسط سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌اند که منصفانه‌ترین حالت است.

خبر مهم برای یارانه بگیران | تغییر دهک‌بندی یارانه نقدی از شهریور | قیمت کالاهای کالابرگ چند است؟

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متوسط قیمت‌ها برای استفاده از کالابرگ‌های الکترونیکی را متوسط سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌اند که منصفانه‌ترین حالت است.

علیرضا عسگریان، درباره این‌که برخی انتقاد می‌کنند استقبال از کالابرگ‌ها آن‌‌طور که باید صورت نگرفته است، گفت: استقبال خوب و قابل بوده است و طبق داده‌ای که داریم ظرف حدود ۱۰ روز نزدیک و بالغ بر ۶۰۰ هزار خانوار از این کالابرگ‌ها استفاده کردند. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که قاعدتاً رفتار بین دهک‌ها می‌تواند با هم تفاوت داشته باشد، خاطرنشان کرد: دهک یک تا ۳ معمولا دهک‌های آسیب‌پذیر هستند و امکان دارد رفتارشان با دهک‌های دیگر تفاوت داشته باشد این‌ها معمولا ممکن است این پول را همان روزهای اول جاهای مختلفی خرج و هزینه کنند. ما به دهک‌های بالاتر بیائیم امکان دارد تغییراتی ایجاد شود چون رفتارها تغییر می‌کند. 

وی تاکید کرد: به هر حال زیر ساخت در حال حاضر مهیا است و قیمت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۱ است مردم می‌توانند خرید کنند و یا نکنند، آزاد هستند.

عسگریان در پاسخ به این‌که قیمت‌ها مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است یا شهریور این سال، بیان کرد: متوسط ۲ ساله ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را گرفتند که منصفانه‌ترین حالت باشد؛ چراکه برخی می‌گفتند اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بعضی عنوان می‌کردند تیر و مرداد ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود که نهایتاً گفتند بین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یک متوسط در نظر بگیریم و قیمت‌ها را دیگر ثابت کنیم که این بحث و گپ هم در این میان از بین برود.

وی در خصوص این‌که برخی ممکن است جابه‌جایی دهک برای دریافت یارانه‌ها پیدا کرده‌ باشند، حال اگر آزمون وسع این افراد تائید شود، کالابرگ به این اشخاص تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: بله، اگر دهک به ریز ۵ بیاید حتما تعلق خواهد گرفت دهک بالاتر برسد تعلق نمی‌گیرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: نکته اصلی این است که یارانه به این افراد تعلق می‌گیرد اما این امتیاز جدید تعلق نمی‌گیرد، یعنی آن شخصی که در دهک ۵ است اگر دهکش به ۶ برسد، ۳۰۰ هزار تومان را می‌گیرد اما ۱۲۰ هزار تومان تشویقی را نمی‌گیرد. توجه داشته باشید تشویقی سبد فعلا برای ۵ دهک بالا است.

به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم ولی بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند.

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با همه مشکلات موجود در کشور چقدر در حوزه‌های رفاهی خرج می‌شود؟ حدود ۲۴۵ همت در بخش آموزش، حدود ۳۹۰ همت در بخش بهداشت و درمان، ۱۰۰ همت در بخش یارانه نقدی و ۱۰۰ همت یارانه نان هزینه می‌شود. تبصره ۱۶ وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و تبصره ۱۸ وام‌های اشتغالزایی را هم باید به فعالیت‌های رفاهی اضافه کرد. البته در شرایط تورمی اگر این‌ها هم نباشد مشکلات بیشتر می‌شود.

طغیانی ادامه داد: در شرایط تحریم باید در این زمینه‌ها بهتر عمل کنیم. در حال حاضر به سه دهک نفری ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های دیگر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مجموع به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم ولی اصلا بررسی نکردیم که چند نفر به این یارانه نیاز دارند و به چند نفر باید بیشتر یارانه بدهیم؟!(نود اقتصادی)

دهک‌بندی یارانه نقدی تغییر می‌کند

چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق طرح جدید بر اساس شاخص‌های اقتصادی دهک‌بندی‌ یارانه مجدد بررسی و به مردم اعلام می‌شود.

سید صولت مرتضوی اظهار داشت: طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک‌بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند.

وی افزود: شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمدهای خانوار و سایر موارد در دهک‌بندی‌ها تاثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی‌متری تغییر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک‌بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک‌بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتراض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک‌بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک‌بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104255

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • خان آقا

        فقط دروغ بیش از ۱۵ ماهه هیچ تغیری ندادن بیش از ۲سال ماشینی که فروختم سیستم نشان میده هر کجا هم استعلام میبری میگه دنبال بهانه هستیم قطع کنیم و کردیم فقط دروغ فقط کلاهبرداری خداوند لعنت کن بر مسئولی بی مسئولیت وطن فروشی که حقی را ناحق میکنه

      ارسال نظر