واکنش معامله‌گران دلار به مرگ رهبر واگنر

نفشه ای که برای دلار تهران گرفته شد

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در گردش است و بانک مرکزی بوسیله بازار ساز اجازه نمی دهد که قیمت دلار به 50 هزار تومان برسید.

نفشه ای که  برای دلار تهران گرفته شد

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در گردش است و بانک مرکزی بوسیله بازار ساز اجازه نمی دهد که قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان برسید. نقشه بانک مرکزی بر ثبات قیمت دلار متمرکز شده است و بازارساز می‌کوشد که مانع ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومان شود. در سه ماه گذشته هم در این حوزه موفق عمل کرده و توانسته قیمت دلار را ثابت نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند این ثبات قیمتی ناشی از مداخله دولت در بازار است و اگر دولت نتواند در نیمه دوم سال ارز لازم را به بازار تزریق کند، دلار روند افزایشی به خود می‌گیرد.اما روند این اسکناس در آخرین ماه تابستان چگونه است؟

هفته گذشته قیمت دلار در دو کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. کف قیمت این اسکناس در مدت یادشده قیمت ۴۸ هزار و ۸۵۰ هزار تومانی بود و سقف ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی را نیز شکست. در نهایت اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان هفته گذشته را به پایان رساند.

این رفت و برگشت در حالی است که در معاملات روز گذشته دلار محدوده حساس ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر گذاشته و به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود. به گفته معامله‌گران این محدوده حساس قیمت دلار بود که بالاخره شکسته شد اما افزایشی‌ها نتوانستند دلار را بالای این مرز نگه دارند.

نکته مهم درباره قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی این بود که دلار در چند هفته گذشته نتوانسته بود به این رقم برسد و عبور از این کانال به معنای رشد بیشتر قیمت دلار بود. چون به گفته معامله‌گران، دلار پس از این رقم، به سمت کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان قدم بر می‌داشت و این روند می‌توانست مقدمه رشد قیمت دلار باشد.

اما به نظر می‌رسد کاهشی‌های بازار مانع رشد بیشتر قیمت دلار شدند و دلار برای سومین ماه متوالی در پله‌های نخست کانال ۴۹ هزار تومان ایستاد تا بار دیگر نشان دهد بازار ارز فعلا به ثبات قیمتی رسیده و قصد تغییر کانال ندارد.

اما آیا این روند ثبات ادامه دارد؟ تلاش‌های بازارساز در بازار آزاد بر ثبات قیمت دلار متمرکز شده است و بازارساز می‌کوشد که مانع ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومان شود. در سه ماه گذشته هم در این حوزه موفق عمل کرده و توانسته قیمت دلار را ثابت نگه دارد. اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند این ثبات قیمتی ناشی از مداخله دولت در بازار است و اگر دولت نتواند در نیمه دوم سال ارز لازم را به بازار تزریق کند، دلار روند افزایشی به خود می‌گیرد.

از طرف دیگر در نیمه دوم سال متغیرهای کلان اقتصاد مانند رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت هم کار را برای دولت و کنترل بازار دشوار می‌کند. برای همین باید دید بازارساز در نیمه دوم سال چه خوابی برای دلار دیده است.

در حالی که هفته پیش تلاش سیاست‌گذار برای پایین نگه‌داشتن قیمت دلار با تزریق اخبار سیاسی چندان موفقیت‌آمیز نبود، اما معامله‌گران می‌گویند رشد تقاضا برای واردات، این اسکناس و بازارساز را تهدید می‌کند

واکنش معامله‌گران دلار به مرگ رهبر واگنر

در شامگاه چهارشنبه خبر سقوط هواپیمای پریگوژین سوژه معامله‌گران شد. صحبت معامله‌گران درباره شورش گروه واگنر به رهبری پریگوژین در ابتدای تیر ماه بود که قیمت دلار قبل از این اتفاق در همین حوالی این روزهای بازار بود.

قیمت دلار هرات در شکستن مرز مقاومتی ناکام ماند. این مرز مقاومتی در معاملات دو هفته گذشته هم به مرز سختی بدل شده بود و قیمت دلار هرات نتوانسته بود آن را بشکند. قیمت دلار هرات روز چهارشنبه ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول از خود میل به افزایش نشان داد و تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت. در ادامه و در نیمه دوم بازار، قیمت دلار هرات در تثبیت نرخ در بالای مرز مقاومتی ناکام ماند و با کاهش به کف ۴۹ هزار تومان رسید. در پشت خط چهارشنبه قیمت دلار حتی کانال ۴۹ هزار تومان را از دست داد و به ۴۸ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. 

قیمت درهم امارات در ۱۳ هزار و ۵۷۰ تومان باز شد و با افزایش در ۱۳ هزار و ۶۳۰ تومان بسته شد. درهم دلاری با این نرخ درهم ۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود که شکاف هزار تومانی با قیمت دلار هرات دارد.

در شامگاه چهارشنبه خبر سقوط هواپیمای پریگوژین سوژه معامله‌گران شد. صحبت معامله‌گران درباره شورش گروه واگنر به رهبری پریگوژین در ابتدای تیر ماه بود که قیمت دلار قبل از این اتفاق در همین حوالی این روزهای بازار بود. در آن روز قیمت دلار هرات مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان را شکست و با افزایش وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شد. در مجموع قیمت دلار در روزی که خبر شورش واگنر به بازار رسید با تمام اخبار مثبت دیگر نزدیک به ۱۵۰۰ تومان افزایش داشت. 

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار در کمتر از یک هفته دوباره نوسانی خواهد شد. این دسته با اشاره به این موضوع که قیمت دلار در چارت نشان می‌دهد که خبر جدیدی به بازار مخابره خواهد شد.

معامله‌گران فنی معتقدند قیمت دلار در روز چهارشنبه به مقاومت مهم ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان خورد و اصلاح داد. از نظر آن‌ها مقاومت مهم‌تر در بازار دلار سطح ۴۹ هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است که در صورت تثبیت قیمت بالای این مرز می‌توان با قطعیت گفت روند دلار صعودی شده است. اما اگر قیمت دلار همچنان در زیر مرز مقاومت مهم تثبیت دهد همچنان بازار در روند نزول است. حمایت مهم دلار در روز پنجشنبه ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان و سد مهم در برابر کاهش دلار ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان است که در این هفته نتوانست زیر آن تثبیت دهد.

 

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102959

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر