دلار پس از اربعین چند می شود؟

در حالی که کارشناسان اقتصادی مرداد را رکودی‌ترین ماه برای دلار در هر سال می‌دانند و معتقدند در شهریور تقاضا در بازار ارز زیاد می‌شود باید دید با شروع آخرین ماه تابستان دلار چه روندی می‌گیرد؟

دلار پس از اربعین چند می شود؟

دلار پس از اربعین چند می شود؟ 

به گزارش عرشه آنلاین ، قیمت دلار امروز هم مانند روز گذشته کاهشی بود و به نیمه کانال ۴۹ هزار تومان رسید و با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که در اولین روز این هفته قیمت دلار به ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسیده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز با وجود نزدیکی اربعین بازار هرات نیمه‌تعطیل و بازار سلیمانیه تعطیل است. همچنین با توجه به تغییر سهمیه هر ساله دلاری و یورویی زائران اربعین به دینار در سال جاری، معامله‌گران بازار ارز روند خرید و فروش را ناپایدار می‌دانند. به اعتقاد آنها اگر خبری مربوط به رفع تحریم‌ها روانه بازار نشود، در روزهای آینده و با نزدیک‌ شدن به پاییز، قیمت دلار محدوده ۵۰ هزار تومانی را می‌شکند.

قیمت دلار در اولین روز هفته در حالی صعودی شد که اخبار مثبتی از تعامل میان ایران و آژانس منتشر شده بود. اینکه ایران تصمیم گرفته غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دهد و آمریکا هم در مقابل پذیرفته ایران صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این خبر در دو روز اول هفته نتوانست بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اما از روز گذشته این خبر تاثیر کاهشی خود را بر بازار ارز گذاشت و قیمت دلار نزولی شد. البته برخی از معامله‌گران می‌گویند علت افزایش قیمت دلار نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان است که تقاضا برای دلار را افزایش می‌دهد و همین مساله به افزایش قیمت دلار دامن می‌زند. البته برخی از معامله‌گران هم می‌گویند هر سال در موسم سفر زیارتی اربعین قیمت دلار اندکی رشد را تجربه می‌کند. اما به نظر می‌رسد که افزایش قیمت دلار دلیل دیگری دارد چون بدون تغییر خاصی، قیمت دلار کاهشی شد.

اکنون دلار مجددا روی مرز حساس قیمتی ایستاده است. پیش از این معامله‌گران اعلام کرده بودند که اگر قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و بتواند بالای این رقم بماند، دلار افزایشی است و احتمال برگشت آن به رقم‌های پایین‌تر کمرنگ می‌شود.

البته پیش بینی‌ها و روند بازار حاکی از این است که قیمت دلار بعید است که به رقم‌های پایین‌تر از این برسد. سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی هم درباره آینده قیمت دلار به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اگر قیمت دلار به کمتر از کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومانی بیاید فعالان اقتصادی برای خرید دلار یا طلا حمله می‌کنند و اجازه افت قیمت بیش از این مقدار را نمی‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «قیمت دلار در منطقه تعادلی قرار دارد و در صورتی که تصمیم سیاست‌گذار کاهش قیمت دلار باشد، غیر از سرکوب این اسکناس هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. توجه داشته باشید که ما باید دلار را به مثابه کالا در نظر بگیریم. مادامی که دولت کسری بودجه ساختاری داشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند نقدینگی را کنترل کند. در نتیجه نه تنها قیمت دلار، بلکه همه کالاها رشد خواهد داشت.»

 

افزایش حساسیت بازار به مذاکرات برجام

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «هر چند نظام متشکلی در حوزه عرضه و تقاضا نداریم، اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی مانند مذاکرات برجام از خود نشان می‌دهد.»

وی روند فعلی قیمت دلار و بازار ارز را همانند تجربه ۱۰ سال گذشته این بازار عنوان کرد و افزود: «طی یک دهه گذشته قیمت دلار از هزار تومان به دو هزار و ۷۰۰ تومان رسید و بعد به کانال دو هزار و ۲۰۰ تومانی برگشت و مدت‌ها نیز در همین محدوده باقی ماند. بازار فعلی نیز نمونه بارز همین تجربه است.»

آقابزرگی در ادامه افزود: «بخشی از متغیرهای اصلی تعیین‌‌کننده قیمت دلار مربوط به هیجانات و وقایع غیراقتصادی، سیاسی و مذاکرات است. مابقی به متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی مربوط می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «اخبار سیاسی و غیراقتصادی در کوتاه‌مدت تاثیر کمی بر بازارهای مالی دارند. این در حالی است که عمق این بازار در بلندمدت به مولفه‌های کلان اقتصادی بستگی دارد.»

نرخ دلار تا پایان سال چقدر می‌شود؟

وی پیش از این نیز درباره قیمت واقعی دلار گفته بود: «باید دید نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک، خودرو و سایر محصولات وارداتی با چه نرخی تسعیر می‌شوند. نرخ واقعی آنجاست. بنابراین تنش‌های‌ منفی و مثبت به معنای حرکت و روند واقعی بازار ارز محسوب نمی‌شود.»

در همین راستا وی در پاسخ به اینکه نرخ واقعی دلار چقدر باید باشد؟ گفت: «در خوشبینانه‌ترین حالت تورم تا پایان سال در محدوده ۴۰ درصدی بماند؛ با این مقدار تورم، دلار تا انتهای سال به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد.»

این کارشناس اقتصادی نوسان قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی را حرکت طبیعی عنوان کرد و افزود: «این میل دلار به روند افزایشی در بازار ارز تقریبا معقول و منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی است. توانایی عرضه است که تعیین‌‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار محسوب می‌شود.»

بازار به پیشواز اربعین رفت

کارشناسان اقتصادی معتقدند در روزهای قبل تلا‌ش‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار جواب داده و موفق به کاهش پلکانی قیمت این اسکناس شده است. اما آنها پایداری و دوام قیمت دلاردر محدوده‌ای مشخص را تا پایان نیمه‌ ابتدایی سال پیش‌بینی می‌کنند.

ز سوی دیگر فعالان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند بازار به پیشواز اربعین رفته و این موضوع افت تقاضا و ثبات قیمت دلار را تا ۱۰ روز آینده به همراه دارد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند هر روز مرز مقاومت برای دلار پایین‌تر می‌آید و این نشان‌دهنده بی‌میلی مقطعی بازار برای صعود است. به عقیده آن‌ها محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کف حمایتی فعلی قیمت دلار است و مرز حمایتی بعدی ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود.

اکو ایران نیز نوشت  گروهی از معامله‌گران با توجه به سنوات گذشته معتقدند افزایش قیمت دلار به خاطر اثر اربعین است.

طی سه سال گذشته این اتفاق در بازار افتاده است. سال ۹۹، قیمت دلار از کانال ۲۷ هزار تومان با افزایش تا ۲۹ هزار تومان رفته، سال ۱۴۰۰، قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومان با افزایش بیش از هراز تومان به کانال ۲۷ هزار تومان رفته و در سال ۱۴۰۱، دلار یک ماه قبل از اربعین کانال ۲۸ هزار را می‌بیند و از آنجا با افزایش تا کانال ۳۱ هزار تومان افزایش داشت. 

نکته این بود که در این سه سال ذکر شده رشد قیمت دلار بعد از اربعین شدت گرفته و کانال‌های بالاتر را دیده است، مثلا پارسال در کمتر از ده روز دو کانال بالا رفت.

پیش از این رییس کانون صرافان دلیل افزایش یک تا دو درصدی در قیمت دلار در روزهای اخیر را تحت تاثیر اخبار برجام و تحولات اقتصادی و سیاسی، افزایش سفرها در روزهای پایانی تابستان و اربعین دانست.

کامران سلطانی‌زاده اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت دلار متاثر از اخبار برجامی در روزهای گذشته بوده اما بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش سفرها و تقاضای ارز به‌منظور تعطیلات اربعین و هفته آخر تابستان است که این عوامل باعث شده تا افزایش یک تا دو درصدی در قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته داشته باشیم.

وی افزود: اینکه روند افزایشی نرخ دلار در روزهای آتی نیز ادامه یابد، به فاکتورهای روانی، سیاسی و اقتصادی بستگی دارد و اگر مذاکرات برجام به روال عادی خود بازگردد، مطمئنا نرخ دلار روند کاهشی خواهد داشت زیرا، اخبار سیاسی بر بازار ارز و تحولات آن تاثیر روانی دارد.  

در یک ماه اخیر چه اخباری بر بازار ارز اثر گذاشت؟

تجارت نیوز نوشت : اخبار ورودی به بازار ارز را در روزهای مردادماه به سه بخش روزهای ابتدایی ماه، نیمه مرداد و روزهای پایانی ماه جاری می‌توان تقسیم کرد.معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادره ایران به عراق و به تبع آن گمانه‌زنی در خصوص احتمال توافق پشت پرده ایران و آمریکا ،میانجیگری عمان و قطر در بازپرداخت بدهی‌های ایران از سوی عراق، اظهار نظر‌های هر از گاهش متیو میلر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص عدم توافق میان دو کشور و سفر وزیر امور خارجه لیبی به ایران از اهم اخبار ۱۰ روز ابتدایی مرداد بود.

در روزهای بعد نیز موضوع شکایت ایران از کره بابت مطالبات ارزی ایران، انحلال کانون صرافان در پی استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک و افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در خلیج فارس با اعزام جنگنده‌های F16  و F35  از مهمترین اخباری بود که ضربان‌های کوچکی در بازار ارز ایجاد کرد.

در نیمه دوم مرداد نیز خط و نشان‌های فرزین برای بازار آزاد در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولین اقتصادی دولت، انتقال چهار زندانی دوتابعیتی از زندان اوین به هتل اوین،‌ سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور و در نهایت اخبار مربوط به شروع سفر منابع ارزی ایران از کره جنوبی به سوئیس و سپس قطر پرچمدار مهمترین اخبار یک ماه گذشته بود و بر بازار ارز اثر گذاشت.

بازدهی مثبت دلار در مرداد

هر یک از اخباری که به اختصار به آن اشاره شد ضربان‌های کوچکی برای بازار ارز ایجاد کرد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی خبری که بازار انتظار آن را می‌کشد رفع تحریم‌هاست. این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصادی،‌ حتی رفع تحریم‌ها را عامل علاج بیماری اقتصادی کشور نمی‌دانند. به اعتقاد آنها اقتصاد کار خود را می‌کند. شاید مسائل سیاسی اثر کوتاه‌مدتی بر بازارهای مالی بگذارد اما اثر مولفه‌های اقتصادی بر قیمت دلار بلندمدت، مقاوم و قطعی است.

در یک ماه گذشته محاسبه قیمت دلار حکایت از بازدهی مثبت این اسکناس دارد. در مدت مشابه ماه گذشته قیمت دلار ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود و امروز با رقم ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. این اسکناس طی یک ماه اخیر بازدهی ۱.۲۳ درصدی و افزایش قیمت ۶۰۰ تومانی داشته است. البته باید در نظر داشت رشد آخرین روز مرداد (امروز) در افزایش بازدهی دلار بی‌اثر نیست.

در روز جاری بازارهای همسایه در همراهی با  قیمت دلار در تهران افزایش داشتند. دلار هرات به کانال ۴۹ هزار تومانی ورود کرد وبا افزایش ۵۰۰ تومانی با قیمت ۴۹ هزار و ۱۱۰ تومان معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه افزایش ۱۰۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد.  درهم امارات نیز با ۱۱۰ تومان افزایش با قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

 

منبع: اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102727

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر