قیمت دلار سر شد | بده و بستان‌های دیپلماتیک در فردوسی

بازار ارز به بده و بستان‌های دیپلماتیک عادت کرده است، چراکه حتی فیلم اخطار نیروی دریای سپاه به بالگردهای آمریکایی که آن‌ها را مجبور به فرود کرد نیز نتوانست دلار را دچار بالایی چندانی کند.

قیمت دلار سر شد |  بده و بستان‌های دیپلماتیک در فردوسی

اگرچه قیمت دلار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شده بود، اما چندان در این کانال ماندگار نشد و به کانال ۴۹ هزار تومان وارد شد تا بار دیگر نشان دهد قیمت این ارز فعلا در این محدوده ماندگار است.

، از ابتدای هفته بازار روند کاهشی داشت و دلار تا ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید. معامله‌گران بازار معتقد بودند که دلار روی مرز حساس قرار گرفته و اگر از این مرز عبور کند احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

اما دلار به زیر این مرز نرسید و قیمت آن دوباره به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت. از ابتدای امروز قیمت دلار در بازار در محدوده ۴۸ هزار و ۹۰۰ تا ۴۹ هزار تومان در نوسان است.

بازار ارز به بده و بستان‌های دیپلماتیک عادت کرده است، چراکه حتی فیلم اخطار نیروی دریای سپاه به بالگردهای آمریکایی که آن‌ها را مجبور به فرود کرد نیز نتوانست دلار را دچار بالایی چندانی کند.

در این هفته خبری منتشر شد که بر اساس آن محموله نفتی توقیف‌شده ایران در تگزاس، تخلیه شده است. با توجه به تاکیدی که مقامات ایرانی بر این مسأله داشتند، به نظر می‌رسید تنش‌های میان ایران و ایالات متحده دچار یک بالایی شده است، اما بازار ارز به این بده و بستان‌ها عادت کرده و حتی فیلم اخطار نیروی دریای سپاه به بالگردهای آمریکایی که آن‌ها را مجبور به فرود کرد نیز نتوانست دلار را دچار بالایی چندانی کند. علت این بی‌اعتنایی را شاید بتوان در جاهای دیگری پیدا کرد.

روند صعودی عرضه نفت ایران ادامه دارد و گزارش‌ها از این جریان صعودی بطور مدام بازار نفت را نشانه می‌گیرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است و در محدوده ۲.۲ میلیون بشکه‌ای قرار دارد.

بر اساس ادعای تانکر ترکرز در این گزارش میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در آگوست به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این مقدار بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که پیش از این درباره سقف ممکن صادرات نفت ایران تخمین زده می‌شد. جوزف مک مونیگل رییس مجمع بین المللی انرژی پیش از پیروزی جو بایدن در انتخابات اعلام کرده بود که اگر بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای با ایران باشد صادرات نفت ایران می تواند تا ۲ میلیون بشکه نفت افزایش پیدا کند.‌

افزایش صادرات نفت ایران نشانه اصلی مذاکرات و توافقات با ایران است که از مدت‌ها پیش مطرح می‌شد. حال همزمان با بی‌خبری از جزییات تفاهم نانوشته ایران و آمریکا صادرات نفت ایران از پیش‌بینی‌های برجامی هم بالاتر رفته است. با توجه به رد اخباری که تا کنون در باره ایران وجود داشته است این خبر اقتصادی و نفتی یک نشانه فراتر برای بازار ارز دارد که شاید تفاهم نانوشته ایران و آمریکا همچنان در حال پیشرفت است و بر اساس آنچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌کنند تفاهماتی‌به جز تبادل زندانیان هم در آینده بتواند بازار ارز را شگفت زده کند؛ به همین خاطر دلار تهران در روز قبل بالایی نداشت و حتی دلار هرات پایین‌تر هم رفته است.

معامله‌گران می‌گویند قیمت دلار در بازار آزاد هنوز ثابت نشده و با توجه به اینکه در آخرین روز ماه قرار داریم، نقدینگی موجود در بازار کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر، به گفته معامله‌گران، بازار تا روز گذشته در حالت انتظار بود و حجم معاملات به حداقل ممکن رسیده بود اما از امروز روند بازار برای خریداران شفاف شده است. چراکه دلار برای چندمین بار نشان داده که فعلا در کانال ۴۹ هزار تومان ماندگار است و فعلا قصد تغییر کانال را ندارد.

از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار اخبار سیاسی هم راکد است و خبری که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد بازار هم حساسیت خود را به برخی از اخبار از دست داده است. روز شنبه بازار با خبر دیدار ۹۰ دقیقه‌ای وزیر امور خارجه ایران با ولیهعد عربستان کار خود را آغاز کرد و برای ساعتی کاهشی شد اما روند قیمت دلار دوباره به جای خود برگشت.

پیش بینی قیمت دلار

امروز هم خبر نفتی جدیدی به بازار رسید. خبری که بر اساس آن اعلام شده میزان صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده است. بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم، بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که پیش از این درباره سقف صادرات نفت ایران اعلام شده بود. برای همین برخی معتقدند که افزایش صادرات نفت ایران می‌تواند خبر خوشی برای بازار ارز باشد چراکه به معنای افزایش درآمد نفتی ایران است.

اما به نظر می‌رسد که این خبر هنوز نتوانسته بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. چون اولین سوالی که پس از انتشار این خبر در بازار وجود دارد این است که با وجود تحریم‌ها، درامد نفتی ایران چگونه قرار است وارد کشور شود؟ آیا رویه معمول همچنان تهاتر نفت با کالاست؟ اگر چنین باشد -که به نظر می‌رسد هست- نمی‌توان امید داشت که منابع ارزی موجود در کشور تقویت شود و بتواند بر بازار ارز و قیمت آن تاثیر بگذارد.

البته دولت سیزدهم بارها ادعا کرده که بر خلاف دولت قبل، می‌تواند پول نفت را به چرخه اقتصاد برگرداند که اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، افزایش صادرات نفتی باید منجر به کاهش قیمت دلار در بازار شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار احتمالا تا پایان تابستان در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان است اما قیمت دلار در نیمه دوم سال به عوامل اقتصادی مانند رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت و تورم بستگی دارد.

 

منبع: اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102644

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر