این پدر و پسر واسه کوهنوردی لنگ نمی‌ذارنت

اینجا بازار تاناکورای سنندجه

یکبار که در راهروهای باریکش قدم بزنی، دیگر آن آدم سابق نمی‌شوی! بس که همه چیز در اینجا با بقیه‌ی بازارهایی که در عمرت دیده‌ای فرق دارد: از دیوار‌ها و سقف‌های آهنی و حال و هوای غریبش گرفته تا آدم‌هایی که انگار سر و کله‌ی هر کدامشان از یک فیلم سینمایی پیدا شده است!

باور نمی‌کنی؟ کافیست برای چند دقیقه پای خاطرات یکی دو تا از فروشنده‌هایش بنشینی تا در دنیای جادویی‌شان غرقت کنند. از دردسرهای عجیبی که برای واردکردن یک ساعت مچی ساده کشیده‌اند تا ماجراهای عجیبی که با مشتری‌های جورواجورشان از سراسر ایران داشته‌اند.

بازار تاناکورای سنندج دنیای جادویی جنس‌هایی است که یک روز صاحبانشان آن‌ها را رها کرده‌اند. همان‌هایی که در گفتگوهای روزمره جنس دست دوم صدایشان می‌زنیم و فرنگی‌ها از آن با نام استوک یاد می‌کنند.

عروسک دست‌دوم لازم داشتید؟

در بازار تاناکورای سنندج مثل همه بازارهای تاناکورای دیگر همه‌جور محصولی پیدا می‌شود. آن هم با کمترین قیمت. به همین خاطر راهروهای آن همیشه خدا پر از مشتری است. به خصوص در روزهای آخر هفته که مغازه‌دارها و مسافرهای شهرهای دیگر هم از راه می‌رسند. ماه‌های اسفند و شهریور هم به خاطر نزدیکی به روزهای عید و بازگشایی مدارس، معمولا از اوقات شلوغ این بازار به حساب می‌آیند.

بیشتر اجناس این بازار وارداتی‌اند و اصلا حکمت اینکه این‌جور بازارها را بیشتر در شهرهای مرزی برپا می‌کنند هم دقیقا همین است.

تنوع دکان‌ها هم در نوع خودش شگفت‌انگیز است: از مغازه‌های معمولی مثل فروشگاه‌های کیف و کفش و لباس گرفته تا غرفه‌های تخصصی‌تر مثل فروشگاه لوازم و تجهیزات کوهنوردی و ... .

اما این وسط نام یکی از مغازه‌ها برایم عجیب‌تر از بقیه بود: فروشگاه عروسک‌های دست دوم. نمی‌دانم فکرکردن به این عروسک‌های رهاشده چه حسی را در شما بیدار می‌کند اما من یکی اگر جای کمپانی پیکسار بودم برای ساخت قسمت بعدی انیمیشن اسباب‌بازی‌ها، جهان منحصر به فرد این بازار را از دست نمی‌دادم!

این پدر و پسر واسه لوازم کوهنوردی لنگ نمی‌ذارنت

غرفه‌ی «سروش کمپ» در باسلام یکی از اهالی همین بازار است. یک غرفه‌ی فعال در زمینه فروش تجهیزات کوهنوردی که توسط یک پدر و پسر این‌کاره(!) مدیریت می‌شود. محمدسروش، صاحب جوان این غرفه می‌گوید:« :«بابام – که نور چشم منه – کار واردات رو انجام میده و من بیشتر کار فروش رو انجام می‌دم. البته این رو هم بگم که ما هر دومون اهل کوهنوردی هستیم. سنندج یه جای کوهستانیه. کوه های قشنگی هم داره. به همین خاطر اگه می‌خوای وسایل کوهنوردی بفروشی باید قبل از همه خودت اهلش باشی. این‌طوری می‌تونی جنس‌هایی رو به مشتری‌هات بفروشی که قبلا تجربه استفاده ازشون رو داشتی.»

سروش و پدرش از کاسب‌های قدیمی بازار تاناکورای سنندج هستند و حالا چند سالی می‌شود که به باسلام آمده‌اند. آن‌طور که خودشان می‌گویند از اوضاع کسب و کارشان حسابی‌ راضی‌اند. پدر سروش می‌گوید:«شکر خدا از موقعی که پسرم توی باسلام برامون غرفه زده، فروشمون خیلی خوب بوده»

در غرفه‌ی سروش کمپ تقریبا همه‌جور تجهیزات کوهنوردی پیدا می‌شود. از عصاهای کلیپسی ویژه کوهنوردی گرفته تا وسایل پخت‌وپز در دل طبیعت. مثل ست‌های ماهیتابه و قابلمه‌ی سبک که جای کمی را از کوله‌تان اشغال می‌کنند و در برخورد با آتش سیاه نمی‌شوند. یا مثل کلاه‌های سه تکه‌ای که نمی‌گذارند آفتاب تیز کوهستان پوست گردن و صورتتان را بسوزاند. اگر هنوز نمی‌دانید برای کوهنوردی یا کمپینگ بعدی‌تان به چه وسایلی احتیاج دارید، نگران نباشید! کافیست به سروش پیام بدهید تا با جان و دل راهنمایی‌تان کند.

سروش و پدر عزیزش را می‌توانید در این ویدیو ببینید. شنیدن همه این‌ها با لهجه‌ی دلنشین این پدر و پسر لطف دیگری دارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102923

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر